• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 27 فروردین 1402
کد مطلب : 189282
+
-

رویکرد جدید «محفل» به برنامه‌های قرآنی

یادداشت
رویکرد جدید «محفل» به برنامه‌های قرآنی

حامد شاکرنژاد؛ قاری و حافظ قرآن

نزدیک به 35سال می‌شود که به مجالس قرآنی رفت‌وآمد دارم، اما به‌تازگی با پخش برنامه «محفل» اتفاق تازه‌ای را تجربه کرده و با افراد جدیدی ارتباط گرفته‌ام. به‌طور معمول، اینگونه بود که افراد ثابتی در محافل قرآنی حضور می‌یافتند، ولی حالا «محفل» فضایی ایجاد کرده که نه‌تنها در این افراد، بلکه در رفتارهای مردم هم تفاوت ایجاد شده و شاهد هستیم که اقشار جدیدی به مجالس قرآنی اضافه شده‌اند، افراد زیادی با قرآن آشتی کرده‌اند و انس‌شان بیشتر شده است.
حتی کسانی هم تصمیم گرفته‌اند حافظ قرآن شده یا بعضی دیگر می‌خواهند قاری شوند؛ اینها نشان می‌دهد که اقبال زیادی برای عضویت در جمع قرآنی دیده می‌شود و این اتفاق از برکات قرآن در برنامه‌ «محفل» است.
آنچه موجب شده افراد مختلف با دیدگاه‌های متفاوت جذب این برنامه قرآنی شوند، آن است که «محفل» نگرشی جدید نسبت به برنامه‌های قرآنی ارائه کرده است.
مخاطبان عام که چندان آشنایی با فضای محافل قرآنی نداشتند، با تماشای این برنامه، با جنس رفتار افراد قرآنی آشنا شدند و شاهد بودند که ما با قرآن می‌خندیم، زندگی می‌کنیم، ما با قرآن صحبت می‌کنیم و این کتاب هم با ما صحبت می‌کند، گریه می‌کنیم و در نهایت با قرآن حال‌مان خوب می‌شود. در باور عموم معمولا وقتی از معنویت سخن به میان می‌آید، تصور می‌شود که رسیدن به آن اتفاقی دور و دست‌نیافتنی است. البته کلام الهی پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، اما نباید کاری کنیم که از آن دور شویم. «محفل» قرآن   زیبایی‌های بیشتری‌را‌ به رخمان کشید.
از آنجا که شکر خالق، بی‌سپاس از مخلوق محقق نمی‌شود، باید یادآور شد که چنین تأثیرهایی بدون تلاش مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و شخص حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس این سازمان و مدیران رسانه ملی به نتیجه نمی‌رسید. سازمان تبلیغات که ماهیتاً مأمور به تبلیغ معارف است یکی از پایه‌گذاران «محفل» محسوب می‌شود و حمایت این سازمان از «محفل» مصداق عبارت «یدالله مع‌الجماعه» است. هر سازمانی وظیفه‌ خود را دارد، ولی «محفل» توانست اتحادی حول قرآن برای صداوسیما و سازمان تبلیغات و شورای‌عالی قرآن رقم بزند. این بار آنها سوای وظیفه معمول خود، به شکل زیبایی کنار هم قرار گرفتند و کاری بسیار اثرگذار را پیش بردند.
امیدوارم جریان خوبی که در تبلیغ اسلام به‌ویژه قرآن در رسانه ملی قوت گرفته است، یک حرکت گذرا نباشد و با تداوم این برنامه، گامی مؤثر در جریان برنامه‌سازی قرآنی در کشور برداشته شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید