• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 27 فروردین 1402
کد مطلب : 189270
+
-

سوءقصد نافرجام به نخست‌وزیر ژاپن

جهان‌نما
سوءقصد نافرجام به نخست‌وزیر ژاپن

نزدیک به 9ماه پس از ترور «شینزو آبه» نخست‌وزیر سابق ژاپن در جریان سخنرانی انتخاباتی، انفجار بمبی دودزا در جریان کارزار انتخاباتی که «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر فعلی ژاپن قرار بود آنجا سخنرانی کند، پرسش‌های بسیاری را درباره امنیت سیاستمداران در این کشور ایجاد کرده است. شینزو آبه در جریان رقابت انتخاباتی در حمایت از یکی از نامزدهای حزب محلی در شهر نارا در غرب ژاپن به ضرب گلوله جان باخت. فومیو کیشیدا برای حمایت از نامزد حزب لیبرال دمکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش‌رو به بندر سایکازاکی سفر کرده بود.
به‌گزارش الجزیره، پیش از شروع سخنرانی فومیو کیشیدا بمب دودزایی با صدایی مهیب منفجر شد و به‌دنبال آن مردی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. رسانه‌های ژاپنی گزارش داده‌اند که کیشیدا بدون هیچ آسیبی به محل امن منتقل شده است. تلویزیون ان‌اچ‌کی ژاپن با اعلام اینکه مهاجم مردی 24ساله است، تصاویری را نشان داد که در آن جمعیت در حال فرار از صحنه انفجار بودند. این انفجار در شرایطی اتفاق افتاده که حمایت‌های عمومی از نخست‌وزیر در هفته‌های اخیر با سفر او به اوکراین و همچنین پیشرفت دولت در حل اختلافات دیرینه ژاپن و کره‌جنوبی تقویت شده است. برهمین اساس ناظران سیاسی پیش‌بینی کرده‌اند درصورت پیروزی حزب حاکم در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش‌رو ممکن است که نخست‌وزیر برای تقویت موقعیت سیاسی خود، در ماه‌های آینده برگزاری انتخابات عمومی را خواستار شود.
«شیگنوبو تامورا» تحلیلگر سیاسی که پیش از این برای حزب حاکم لیبرال دمکرات به رهبری کیشیدا کار می‌کرد، به مجله تایم می‌گوید: «این حادثه باعث خواهد شد که ادامه سخنرانی‌های انتخاباتی و حضور کیشیدا در گردهمایی‌ها با استقبال خوبی از سوی رای‌دهندگان مواجه شود. رای‌دهندگان ژاپنی از تداوم و پایبندی نخست‌وزیر به وظایفش ـ بدون توجه به اینکه چه اتفاقی برای او می‌افتد ـ استقبال خوبی خواهند کرد.»
«هیروشی موریاما» یکی از اعضای حزب لیبرال دمکرات کیشیدا، گفت: «اینکه چنین اتفاقی در میانه مبارزات انتخاباتی رخ داد که پایه و اساس دمکراسی را تشکیل می‌دهد، مایه تأسف است. این یک جنایت نابخشودنی است.» ژاپن پس از ترور شینزو آبه نخست‌وزیر پیشین این کشور، در جریان تبلیغات انتخاباتی تدابیر امنیتی برای محافظت از شخصیت‌های عالی‌رتبه سیاسی را افزایش داده است. حادثه روز شنبه در بندر سایکازاکی در حالی روی داد که ژاپن میزبان نشست وزرای کشورهای عضو گروه7 است و نشست سران این گروه نیز قرار است‌ماه آینده در هیروشیما برگزار شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید