• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189169
+
-

عقب‌نشینی قیمت گوشت

قیمت گوشت گوسفندی در مقایسه با اسفندماه بین 50 تا 100هزار تومان کاهش یافته است/مشکل تامین ارز نهاده‌های دام و طیور که از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز بود در روزهای اخیر حل شد

گزارش
عقب‌نشینی قیمت گوشت

مقایسه قیمت‌ کنونی گوشت قرمز با نرخ روزهای پایانی سال گذشته از کاهش قیمت گوشت گوسفندی حکایت دارد. قیمت هر کیلو شقه گوسفندی که شب عید به کیلویی 450هزار تومان رسیده بود، حالا در فروشگاه‌های سطح شهر 50هزار تومان کمتر شده و به 400هزار تومان رسیده است. نگاهی به قیمت گوشت تفکیک شده گوسفندی نشان می‌دهد کاهش قیمت در برخی اجزای تفکیکی بیشتر و حدود 100هزار تومان بوده است.
افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت قرمز در ماه‌های پایانی سال گذشته به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات روز تبدیل شد و گوشت نیم میلیونی تا مدتی سوژه تأیید و تکذیب‌های بسیار بود. تولیدکنندگان در کنار قیمت پایین خرید تضمینی، افزایش 600درصدی قیمت نهاده‌های دام و طیور و جبران نشدن رشد هزینه تولید را مهم‌ترین دلیل کاهش تعداد دام نر پروار و افزایش قیمت آن عنوان کردند؛ مشکلی که در 3‌ماه اخیر با تامین نشدن ارز واردات نهاده‌ها تشدید هم شده بود، اما به تازگی با رفع این مشکل و تامین و تخصیص ارز نهاده‌ها به‌نظر می‌رسد مشکلات بازار گوشت و مرغ هم کمتر خواهد شد. اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، تأخیر طولانی تخصیص و تامین ارز برای واردات و ترخیص نهاده‌های دام و طیور را معضلی عنوان کردند که اگر جدی گرفته نشود، امنیت غذایی کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. روز گذشته مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی از حل مشکل نهاده‌های دام و طیور خبر داد. به‌گفته محمدعلی کمالی تولیدکنندگان در تامین نهاده‌ها دچار مشکل بودند، زیرا در اسفندماه به‌دلیل مشکلات بازرگانان و دولت، کشور با کمبود کنجاله سویا روبه‌رو شده بود، اما اکنون این مشکل به تازگی حل شده است.
 
آخرین تغییرات قیمت گوشت گوسفندی
براساس مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری، هر کیلو ران گوسفندی که شب عید تا کیلویی 580هزار تومان بالا رفته بود امروز با 100هزار تومان کاهش به 480هزار تومان رسیده است. این محصول در میادین میوه و تره‌بار نیز با قیمت تنظیم بازاری، کیلویی 390هزار تومان عرضه می‌شود. راسته با استخوان نیز 20تا 30هزار تومان کاهش قیمت داشته است و هر کیلو راسته با استخوان گوسفندی در حال حاضر در میادین با قیمت تنظیم بازاری 310هزار تومان و در فروشگاه‌های سطح شهر کیلویی 400تا 440هزار تومان به فروش می‌رسد. کف دست گوسفندی هم که در میادین نسبت به قبل از عید 20هزار تومان افزایش قیمت داشته، در قصابی‌ها بین 80تا 100هزار تومان افت قیمت نشان می‌دهد. این محصول امروز در میادین با قیمت تنظیم بازار کیلویی 390هزار تومان و در سطح شهر حول و حوش 500هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد.


گوشت گوساله و مرغ گران‌تر شدند
قیمت گوشت گوساله اما نسبت به‌ ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. راسته بدون استخوان گوساله که اسفندماه در میادین کیلویی 260هزار تومان و در مغازه‌ها نهایتا 470هزار تومان عرضه می‌شد حالا در میادین کیلویی 40هزار تومان و در قصابی‌ها 10هزار تومان گران‌تر شده است. قیمت تنظیم بازاری این محصول در حال حاضر 299هزار تومان و قیمت آن در قصابی‌ها کیلویی 480هزار تومان است. مغز ران گوساله هم با قیمت تنظیم بازار 299هزار تومان عرضه می‌شود و در مغازه‌های قصابی حداقل کیلویی 430هزار تومان قیمت دارد. مرغ هم در یک ‌ماه اخیر برخلاف گوشت گوسفندی، افزایش قیمت داشته است. قیمت هر کیلو مرغ تازه گرم براساس نرخ مصوب باید 63هزار تومان باشد، اما در هفته‌های گذشته هر کیلو مرغ در مغازه‌ها به میانگین 85هزار تومان رسید و تا کیلویی 89هزار تومان هم به فروش رفت. این در حالی است که عرضه مرغ منجمد همچنان ادامه دارد و قیمت آن از 50هزار تومان به 45هزار تومان کاهش یافته، اما با این حال روند قیمت مرغ در هفته‌های اخیر افزایشی بوده؛ گرچه برخی مسئولان صنفی، آن را ناشی از گرانفروشی خرده‌فروشان می‌دانند.

قیمت‌ها همچنان بالاست
قیمت گوشت از آذرماه سال گذشته روند افزایشی پرشتابی به‌خود گرفت؛ به‌طوری‌که در فاصله 3ماه، قیمت آن دوبرابر شده و اوایل اسفند هر کیلو شقه گوسفندی در بازار تهران به 400هزار تومان رسیده؛ درحالی‌که بالاترین قیمت این محصول در آذر ماه بین 200تا 240هزار تومان بود. در روزهای پایانی سال قیمت هر کیلو شقه گوسفندی به 450هزار تومان هم رسید که با توزیع گسترده گوشت منجمد داخلی و وارداتی، دولت توانست بازار این کالا را کنترل کند. کاهش 50تا 100هزار تومانی قیمت‌ گوشت گوسفندی در روزهای اخیر گرچه خبر خوبی محسوب می‌شود، اما بسیار بالاتر از قدرت خرید طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید