• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 22 فروردین 1402
کد مطلب : 189042
+
-

پایان کریم؟

به‌نظر می‌رسد دوران حضور انصاری‌فرد در تیم ملی برای همیشه به پایان رسیده است

پایان کریم؟

بهروز رسایلی

اولین مسابقات تیم ملی زیرنظر امیر قلعه‌نویی در حالی در روزهای آغازین فروردین برگزار شد که فهرست تیم ملی چند غایب مهم داشت. برخی نفراتی که به این اردو نیامدند، احتمالا غیبت‌شان موقت بوده است. به‌طور مثال، انتظار می‌رود سردار آزمون و سامان قدوس بعد از رفع مشکلات‌شان به تیم ملی برگردند و البته امیر عابدزاده هم فرصت دارد درصورت بهبود عملکردش دوباره پیراهن این تیم را به تن کند. با این حال، به‌نظر می‌رسد غایب بزرگی که دیگر به تیم ملی باز نخواهد گشت، اسمش کریم انصاری‌فرد است؛ مهاجم 33ساله‌ای که در 96بازی ملی 29گل به ثمر رسانده است.

   دومین شماره‌10 خط خورده
جالب است که قلعه‌نویی دوره اول حضورش در تیم ملی هم اقدام به حذف شماره‌10 آن زمان تیم کرد؛ کسی که البته جایگاهش اصلا قابل مقایسه با انصاری‌فرد نیست. علی دایی، فوق‌ستاره فوتبال ایران بود که بعد از پایان جام‌جهانی‌2006 و حضور قلعه‌نویی در تیم ملی، از فهرست خط خورد و حضور درخشانش در این تیم بدون اعلام قبلی یا برگزاری هر نوع مراسمی پایان یافت. به هر حال، سن دایی هم زیادشده بود و شاید این تصمیم آنقدرها بحث‌برانگیز به‌نظر نمی‌رسید؛ هرچند جانشین‌های دایی و مخصوصا رضا عنایتی نتوانستند عملکرد چندان مثبتی داشته باشند. حالا هم امیر در بازگشت به تیم ملی، کارش را با حذف یک شماره‌10 دیگر آغاز کرده است.

   گل‌های نه‌چندان اثرگذار
کریم انصاری‌فرد با 29گل زده هفتمین گلزن برتر تاریخ تیم ملی به شمار می‌آید، هرچند به‌دلیل آمار بالای بازی‌های او، این عدد چندان هم چشمگیر نیست و میانگین 0.30گل در هر بازی را نشان می‌دهد. از نظر میانگین گلزنی، کریم در رده هفدهم گلزنان برتر تیم ملی ایران قرار می‌گیرد. نکته مهم دیگر در مورد انصاری‌فرد به گل‌های نه‌چندان مؤثری مربوط می‌شود که او به ثمر رسانده. 29گل کریم برابر این تیم‌ها به ثمر رسیده است؛ کامبوج (5گل)، هنگ‌کنگ(2گل)، پاپوآ گینه‌نو(2گل)، قرقیزستان(2گل)، توگو(2گل)، مالدیو(2گل)، ایسلند، مالی، کره‌شمالی، فلسطین، بحرین، موریتانی، کویت، آنگولا، گوام، لیتوانی، ترینیداد و توباگو، چین، سوریه و پرتغال. انصاری‌فرد 14گل، یعنی تقریبا نیمی از گل‌های ملی‌اش را در مسابقات دوستانه به ثمر رسانده و البته مهم‌ترین گلش، برابر پرتغال در جام‌جهانی بوده که از روی نقطه پنالتی زده شده است.

   وضعیت نه‌چندان جالب در رده باشگاهی
این سال‌ها اما شاهد افول تدریجی انصاری‌فرد در رده باشگاهی هم بوده‌ایم. او امسال در تیم اومانیا در لیگ سطح پایین قبرس بازی می‌کند و طی 25مسابقه تنها 4گل برای این تیم به ثمر رسانده است. کریم فصل آخر حضورش در آاک یونان هم طی 29بازی فقط 4گل زد تا روشن شود چرا در پسرفتی آشکار سر از لیگ قبرس در آورده. هرچند امسال انصاری‌فرد در لیگ اروپا یک گل مهم به منچستریونایتد زد، اما به‌طور کلی وضعیت او چندان چنگی به دل نمی‌زده است.

   به جام‌جهانی نمی‌رفت اگر...
حذف کریم انصاری‌فرد از تیم ملی ممکن بود حتی پیش از حضور امیر قلعه‌نویی رخ بدهد. بسیاری بر این باورند که اگر علیه دراگان اسکوچیچ توطئه نمی‌شد و این سرمربی سر جای خودش باقی می‌ماند، قرار بود انصاری‌فرد (احتمالا در کنار احسان حاج‌صفی) از تیم ملی خط بخورد. کریم مشخصا به آخرین اردوی دوران دراگان هم دعوت نشد و کارش پایان یافته به‌نظر می‌رسید، اما خروج اسکوچیچ و بازگشت کارلوس کی‌روش، حذف انصاری‌فرد از تیم ملی را به تعویق انداخت؛ تصمیمی که حالا گرفته شده و بعید است مخالفان چندانی هم داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید