سالی که نکوست از بهارش پیداست
خبرهای خوش و افتتاحیههای متعدد در شبکه مترو از توسعه و نوسازی شبکه حملونقل زیرزمینی پایتخت طی امسال حکایت میکند
مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
توسعه حملونقل عمومی یکی از اولویتهای اصلی مدیریت شهری تهران است و این موضوع در بحث تخصیص بودجه و برنامههای سال 1402شهرداری تهران نیز نمود و بروز پیدا کرده است. در میان تمام مدهای حملونقل عمومی، مترو به واسطه عوامل و دلایل مختلف از جمله تعداد مخاطب بیشتر، جنبههای زیستمحیطی و ترافیکی و همچنین ظرفیت جابهجایی مسافر از جایگاه ویژهای برخوردار است و علاوه بر مدیریت شهری، دولت سیزدهم نیز نگاه ویژهای به این بخش دارد که در این رابطه میتوان به موضوع نهایی شدن پرداخت فاینانس 630دستگاه واگن چینی و همچنین قول تامین و پرداخت هزینههای تکمیل پروژه متروی تهران-پرند اشاره کرد. شنبههای امید و افتخار در سال 1401 با افتتاح پروژه پایانه اکباتان آغاز شد و با افتتاح همزمان 5ایستگاه و یک ورودی جدید در خطوط 6 و 7 به پایان رسید. توسعه، تکمیل و تجهیز شبکه متروی تهران امسال هم با قوت و قدرت ادامه خواهد داشت و همانطور که شهردار تهران اعلام کرد قرار است علاوه بر تکمیل خطوط 7گانه فعلی(منهای 3ایستگاه در خط 6 و ایستگاه تختی در خط7)، ساخت 4خط جدید هم به مرور در طول سال جاری آغاز شود. تکمیل و افتتاح پروژه بزرگ و ملی متروی تهران- پرند هم به شرط تزریق به موقع منابع مالی امسال انجام میشود. علاوه بر اینها باید در انتظار تأیید نهایی نخستین قطار ملی و شروع تولید انبوه آن برای خدماترسانی در خطوط متروی تهران باشیم. به حرکت درآمدن نخستین قطار ملی در سال 1402 موضوع و اتفاقی بزرگ و تاریخی برای حملونقل کشور محسوب میشود. در سال جدید به شرط تامین و تزریق به موقع منابع مالی، شاهد تحول و افتتاحهای متعدد در متروی تهران خواهیم بود و نکویی این سال از بهارش پیداست.