• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 19 فروردین 1402
کد مطلب : 188770
+
-

باید و نبایدهای فضای مجازی از نگاه رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تحلیل دقیق و عمیق از تهدیدهای فضای مجازی و ضعف‌هایی که در این حوزه با آن روبه‌رو هستیم؛ خطاب به مسئولان و کارگزاران نظام، رهنمودهایی را بیان کردند. رهنمودهایی که ضرورت دارد مسئولان مرتبط، با مطالعه آن نسبت به برطرف کردن ضعف‌ها در این حوزه اقدام کنند.

یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیت روانی داشته باشند. امنیت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرف هراس‌افکننده‌ای در ذهن‌ها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامه‌ها بودند که این کارها را می‌کردند، حالا فضای مجازی هم اضافه شده. هر چند وقت یا چند روز یک‌بار، گاهی چند ساعت یک‌بار یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرفی را یک آدم مشخصی یا نامشخصی در فضای مجازی منتشر می‌کند، مردم را نگران می‌کند، ذهن مردم را خراب می‌کند. یک دروغی را مطرح می‌کند، شایع می‌کند، خب، این امنیت روانی مردم را از بین می‌برد. یکی از وظایف قوه قضاییه برخورد با این مسئله است.
1401/4/7

درباره همین مسئله طمع‌های دشمنان، نقشه‌های دشمنان، توطئه‌های دشمنان، خواب‌های آشفته‌ای که دشمنان برای ملت ایران می‌بینند، یک نکته مهمی را عرض بکنم که به‌نظر من مهم است. 2جزء دارد این نکته؛ یکی این است که امروز مهم‌ترین امید دشمنان برای ضربه‌زدن به کشور، امید بستن به اعتراضات مردمی است. امیدشان به این است که بلکه بتوانند با کار روانی، با فعالیت‌های اینترنتی و فضای مجازی و انواع و اقسام اینها، با پول، با مزدور‌پروری، مردم را مقابل نظام اسلامی و جمهوری اسلامی قرار بدهند؛ این جزء اول از این مطلب، از این نکته؛ جزء دوم هم این است که این محاسبه دشمن، در این مسئله هم مثل بسیاری از محاسبات دشمن غلط است.
1401/1/14

این را من از روی اطلاع عرض می‌کنم که امروز انبوهی از رسانه‌ها، نمی‌شود شمرد، به‌خصوص با این وضع فضای مجازی، با هزاران متخصص: متخصص هنر، متخصص رسانه، متخصص علوم ارتباطات، با پشتیبانی مالی انبوه، با پشتیبانی امنیتی انبوه در کارند؛ برای چه؟ برای اینکه در نظام جمهوری اسلامی افکار را برگردانند، مذاق‌ها را برگردانند، ایمان‌ها را و باورها را تضعیف کنند، تخریب کنند؛ این [جور] است. حالا دیگران برای کشورهای دیگر چه کار می‌کنند، آنها بحث‌های دیگری است؛ این مطلبی که من عرض می‌کنم، هدفی است متوجه به کشور ما، مردم ما، جمهوری اسلامی ما، باورهای ما، اعتقادات ما. هزاران دستگاه دارند در این زمینه کار می‌کنند با پول‌های گزاف و پشتیبانی‌های گوناگون. خب، این یک حرکت شیطانی است و جبهه شیطان است.
1400/11/3

توجه کنید که یکی از کارهایی که امروز به‌شدت در برنامه‌ریزی‌های دشمنان انقلاب و دشمنان نظام جمهوری اسلامی مطرح است، عبارت است از حساسیت‌زدایی نسبت به اصول و بینات و مبانی انقلاب. مردم حساسند دیگر، مردم نسبت به مسائل اساسی انقلاب حساسند، کسی به این مبانی تعرض بکند، مردم موضع می‌گیرند. می‌خواهند این حساسیت را به‌تدریج کم کنند؛ این هم باز از راه همین تبلیغات وسیعی است که این روزها در فضای مجازی، در رسانه‌های جمعی بیگانه به انواع مختلف انجام می‌گیرد. گاهی حرف بعضی افراد گوناگون را، آدم‌هایی را که خیلی ارزشی هم ندارند ــ نه حرفشان، نه فکرشان ــ برجسته می‌کنند و بزرگ می‌کنند افراد کم‌مایه و پرمدعایی هستند که همین مبانی انقلاب را، اصول انقلاب را زیر سؤال می‌برند.
1400/10/19

امروز در فضای مجازی انسان گاهی اوقات بی‌عدالتی مشاهده می‌کند؛ خلاف می‌گویند، تهمت می‌زنند، دروغ می‌گویند، قول به غیر علم می‌گویند؛ اینها بی‌عدالتی است، اینها نباید انجام بگیرد. آن کسی که با فضای مجازی سر و کار دارد، باید خودش مراقبت کند، و آن کسی که فضای مجازی را در اختیار دارد، بایستی مراقبت مضاعف بکند که این کارها انجام نگیرد. یاد بگیریم، عادت کنیم که عادلانه با مردم رفتار بکنیم؛ عادلانه. حرف هم که می‌زنیم، شما ممکن است با یک نفری بد باشید، او را قبول هم نداشته باشید، عیبی ندارد، نظر شما است، ممکن است نظر درستی هم باشد اما این را با تهمت، با دروغ، با اهانت، با این چیزها نبایستی آلوده کرد، آلوده شدن اینها خیلی بد است. این هم مسئله عدالت.
1400/8/2

یک مسئله، مسئله این دستگاه‌های یادگیری مجازی است که هم در آموزش ‌و‌ پرورش، هم در دانشگاه‌ها رایج شده و شنیدم عیوب و نواقصی دارد که کار را مشکل می‌کند. این عیوب را حتما بایستی برطرف کنند که مخاطب این هم مسئولان دولتی هستند. شنیدم سوءاستفاده‌کننده‌هایی هستند که کانال‌های تقلب درست می‌کنند و گروه‌های متقلب راه‌انداخته‌اند. این، امتحانات را بی‌اعتبار می‌کند، حتما با این پدیده زشت برخورد شود. اگر واقعیت دارد و چنین چیزی وجود دارد، حتما با آن برخورد شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید