• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 19 فروردین 1402
کد مطلب : 188754
+
-

حضور قاریان بین‌المللی در جشنواره قرآنی آرمان

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

جشنواره آرمان با هدف ایجاد نشاط اجتماعی، کشف استعدادها، افزایش حس تعلق، ایجاد مسئولیت‌پذیری و... راه‌اندازی شده است و برنامه‌های آن در قالب 52موضوع  با 10سرفصل ازجمله موضوعات علمی، ورزشی، رسانه، قرآن و عترت و... اجرا می‌شوند. نخستین جشنواره آرمان در ایام دهه فجر برگزار شد و اختصاص به بازی‌های الکترونیکی داشت. اکنون به مناسبت ‌ماه مبارک رمضان، جشنواره قرآنی آرمان در 2بخش داخلی و بین‌المللی با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، کشف و شناسایی استعدادهای قرآنی از بین کودکان و نوجوانان، آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم قرآنی و انس بیشتر با کتاب آسمانی، برگزار می‌شود. به‌گفته رضا سیفی، دبیر جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری تهران، تا‌کنون 1500نفر در بخش داخلی ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین در بخش بین‌المللی این جشنواره هم قاریانی از 5کشور (عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و پاکستان) حضور دارند.
مسابقات قرآنی جشنواره مردمی آرمان با محوریت سوره حجرات برگزار می‌شود. این سوره در جزء ششم قرار دارد و دارای ۱۸ آیه است و علاقه‌مندان در بخش حفظ، قرائت و تفسیر با یکدیگر رقابت می‌کنند. آنطور که سیفی گفته: «این سوره به سوره آداب هم شهرت دارد و موضوعات اخلاقی، اجتماعی، سبک زندگی و تعالی انسان در آن مطرح شده است؛ بنابراین هدف از انتخاب سوره حجرات این بوده تا مردم هم به حفظ این سوره مبارکه بپردازند و هم تأملی در مفاهیم و موضوعات مورد اشاره در آن داشته باشند.» در این جشنواره حفظ صلوات خاصه امام رضا(ع) هم به کودکان زیر ۱۰ساله اختصاص‌داده‌شده است.

رقابت مجازی از نوع رادیویی
مرحله اول جشنواره در قالب برنامه رادیویی 51قسمتی است که کارها در بخش آقایان و بانوان و در 2گروه سنی زیر 15سال و بالای 15سال داوری می‌شوند. برای شرکت در جشنواره قرآنی آرمان، علاقه‌مندان تا 25‌ماه رمضان (27فروردین) فرصت دارند به سایت جشنواره armanjashnvareh.com مراجعه و ثبت‌نام کنند. دبیر جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری تهران در تشریح نحوه داوری مسابقات گفت: «بخش اول به‌صورت غیرحضوری داوری می‌شود و در مرحله دوم برگزیدگان در جلسات حضوری در مناطق و پهنه‌های مختلف شهر تهران با هم رقابت می‌کنند. در پایان‌ماه مبارک رمضان وارد مرحله نیمه‌نهایی و نهایی جشنواره می‌شویم که این مرحله هم به‌صورت حضوری برگزار می‌شود و در نهایت هم دهه کرامت مراسم اختتامیه برگزار و از برگزیدگان تقدیر خواهد شد.» به‌گفته سیفی محافل و مسابقات قرآنی جشنواره آرمان در بخش بین‌المللی هم در 5کشور موردنظر برگزار خواهد شد و منتخبین در مراسم اختتامیه به میزبانی تهران، حضور خواهند داشت.

مکث
آیین‌نامه شرکت در جشنواره چه می‌گوید؟

  ‌زمان تلاوت در بخش قرائت باید 2 تا 4دقیقه باشد.
  ‌زمان قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع) باید 2 تا 3دقیقه باشد.
  شرکت‌کنندگان در بخش قرائت، حفظ و تفسیر و صلوات خاصه امام رضا(ع) ابتدا باید در سایت جشنواره به نشانی armanjashnvareh.com ثبت‌نام کنند.
  برای دریافت محتواها ضرورت دارد شرکت‌کنندگان در کانال جشنواره به آدرس https://eitaa.com/armanquran در پیام‌رسان ایتا عضو شوند.
  برای ایجاد شرایط یکسان در بخش قرائت و حفظ، شرکت‌کنندگان باید بدون بهره‌گیری از افکت‌های صوتی نسبت به ضبط تلاوت خود اقدام کنند.
  قرار دادن گوشی در حالت افقی هنگام ضبط ویدئویی تلاوت و اعلام نام و نام خانوادگی، سن و شهر قبل از ضبط ضروری است.
  شرکت‌کنندگان در مرحله اول باید فایل تصویری ضبط شده را در پیام‌رسان ایتا به شماره09109546363 ارسال کنند.
  ارسال فایل تصویری از قرائت ترتیل حداقل ۵ آیه از سوره حجرات برای تعیین سطح قرائت و حسن تلاوت در بخش حفظ ضروری است.
  آزمون تست برای شرکت‌کنندگان در بخش حفظ از 31فروردین تا 5اردیبهشت برگزار می‌شود.
  شرکت‌کنندگان در بخش تفسیر باید کتاب تفسیر سوره حجرات حجت‌الاسلام محسن قرائتی را مطالعه کنند.
  آزمون بخش تفسیر به‌صورت مجازی از اول تا 24اردیبهشت برگزار می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید