• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 19 فروردین 1402
کد مطلب : 188750
+
-

آغاز فصل جدید امید و افتخار؛ از کن و نفرآباد

امروز در نخستین رویداد امید و افتخار سال1402، 2مجموعه خدماتی در محله‌های کن و نفرآباد شهرری با حضور شهردار تهران به بهر‌ه‌برداری می‌رسند

گزارش
آغاز فصل جدید امید و افتخار؛ از کن و نفرآباد

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

رویدادهای امیدوافتخار از تابستان سال1401 با افتتاح یا کلنگ‌زنی پروژه‌های شهری و حتی کلان‌پروژه‌های پایتخت آغاز شد و بسیاری از گره‌های کور حل‌نشدنی که سال‌ها زمان برده و بهره‌برداری از پروژه‌ها را به تأخیر انداخته بود در این رویدادها به سرانجام رسیدند.
حال در سال1402 همچنان شاهد ادامه‌دار بودن رویدادهای امید و افتخار هستیم و در نخستین شنبه کاری سال جدید، اولین رویداد امیدوافتخار برای سال 1402 نیز اجرا خواهد شد و 2پروژه شهری دیگر مانند روال گذشته افتتاح می‌شوند و با حضور مدیران شهری و شهردار تهران به بهره‌برداری خواهند رسید.
زنگ شروع رویداد امیدوافتخار 1402، با 2پروژه در منطقه 5 و 20 زده می‌شود و براساس اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته قرار شده امروز مجموعه ورزشی-خدماتی دژباغ کن (منطقه5) و مجموعه خدماتی سرای عموعباس (منطقه20) افتتاح شوند.
در همین رابطه مهدی هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری، به جزئیات پروژه‌ها، اشاره کرد و گفت: در راستای تامین خدمات و بازآفرینی محدوده‌های هدف، امروز 2پروژه با حضور شهردار تهران افتتاح می‌شود. پروژه اول در منطقه 5و محدوده کن است. او افزود: این پروژه به اسم دژباغ کن بوده و 2فضای سرپوشیده و روباز دارد. کاربری این پروژه شامل زمین ورزشی سرپوشیده، زمین ورزشی روباز، فضاهای تفریحی کودکان، کاربری مکمل خدمات مانند رستوران و کافی‌شاپ و غرفه‌های صنایع‌دستی است.
هدایت ادامه داد: با افتتاح این پروژه، فضاهای خدماتی به منطقه5 و محدوده کن اضافه خواهد شد؛ البته پروژه‌های خدماتی دیگری نیز برای منطقه کن درنظر گرفته‌ایم که طی روزهای آتی عملیات اجرایی‌شان آغاز خواهد شد.
منطقه کن واقع در منطقه5، یکی از معدود مناطق تهران است که همچنان بافت قدیمی و روستایی گذشته در آن تا حد زیادی حفظ شده؛ درواقع معماری کن از خشت، گل و شیروانی‌های فلزی و چوب است؛ این بافت در این منطقه هنوز باقی مانده و خانه‌های قدیمی در این محله دیده می‌شود. کوچه‌های باریک و خانه‌های 2طبقه قدیمی که در گذشته به‌ندرت آجری بوده، اما امروزه به‌خاطر توسعه شهر تهران و اتوبان‌هایی چون همت، حکیم و آبشناسان و آزادراه در دست احداث تهران به شمال، تغییر کرده و خانه‌هایش به مرور زمان شبیه بافت مدرن تهران شده‌ است.

مرکزی مدرن همجوار کن قدیم
محله کن، در گذشته بافت روستایی داشته و جزو 4قریه اصلی تهران به‌حساب می‌آمده، اما در حال حاضر محله کن به سمت نو شدن رفته و ساخت ساختمان‌های مدرن در این منطقه مدتی است که در دستورکار قرار گرفته است. این ساختمان‌های مدرن در بخش شرقی و جنوبی کن ساخته شده یا در حال ساخت است؛ هرچند که باغ‌های کن در بخش غربی، شمال و شمال‌غربی محله تحت‌الحفظ باقی مانده است.
در همین باره احسان شریفی، شهردار منطقه5 با اشاره به ساخت مجموعه ورزشی-خدماتی دژباغ کن به همشهری گفت: محله کن به‌دلیل بافت روستایی، درختان متراکم و نوع معماری کهنه، از قدیم مورد توجه شهرسازان بوده و همواره این نگاه وجود داشته که بافت منطقه آسیب نبیند.
او افزود: همین نگاه موجب شده برخی از بناهای مدرن در محله کن ساخته نشود و حفظ بافت محله از ساخت‌وسازهای جدید مهم‌تر باشد؛ به همین دلیل مردم منطقه انتقادات زیادی را نسبت به این موضوع داشتند؛ چراکه تقاضا داشتند مانند مناطق دیگر شهر ساخت بناهای مدرن در این محله صورت گیرد.
شهردار منطقه5 گفت: سرانه‌های شهری در محله کن به نسبت محله‌های مجاور کمتر است و افتتاح این مجموعه کمک می‎کند با اجرای یک ساختمان مدرن و البته با توجه به معماری بومی محله کن، بخشی از سرانه‌های فرهنگی و اجتماعی این محله افزایش یابد.
شریفی ادامه داد: برای ساخت این مجموعه هیچ درختی در محله کن قطع نشده و تمامی فضاهای سبزی که در حاشیه این پروژه قرار داشت، حفظ شده است. این پروژه یکی از پروژه‌هایی است که می‌تواند محرک‌ توسعه اجتماعی و اقتصادی محله کن باشد.

سرای عموعباس در نفرآباد
دومین پروژه‌ای که در نخستین رویداد امید و افتخار1402 افتتاح می‌شود، مجموعه‌ای خدماتی در محله نفرآباد واقع در منطقه20 است. این پروژه در یکی از مناطق نسبتا کم‌برخوردار شهر راه‌اندازی شده تا بازآفرینی در منطقه صورت گیرد. همچنین با افتتاح مجموعه‌های خدماتی در این محله، گامی در جهت کاهش فاصله بین مناطق جنوبی با شمالی پایتخت برداشته می‌شود.
رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه گفت: پروژه دومی که امروز افتتاح خواهد شد، واقع در منطقه20 به‌نام سرای عمو عباس است که به پاتوق محله معروف بوده و با کاربری‌های مکمل خدماتی و بازارچه‌های صنایع‌دستی راه‌اندازی خواهد شد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید