• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 19 فروردین 1402
کد مطلب : 188735
+
-

رودست اطلاعاتی مسکو به واشنگتن

افشای اسناد جدید درباره نقش آمریکا در جنگ اوکراین، یک پیروزی بزرگ اطلاعاتی برای روسیه به‌شمار می‌رود

اسناد محرمانه مرتبط با جنگ اوکراین در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که اطلاعات آن حاکی از چگونگی کمک وزارت دفاع آمریکا به ارتش اوکراین برای آمادگی در برابر ارتش روسیه است. نیویورک‌تایمز گزارش داده است که این اسناد محرمانه‌ در توییتر و تلگرام منتشر ‌شده‌اند و تاریخ آنها مربوط به 5هفته پیش است. اسناد منتشرشده جزئیات زیادی درباره چگونگی عملیات نظامی ارتش اوکراین ارائه نداده، اما نیویورک‌تایمز به نقل از برخی کارشناسان گفته بررسی این اسناد می‌تواند برخی اطلاعات مفید درباره صدور تسلیحات نظامی آمریکا به اوکراین را ارائه دهد. به‌نظر می‌رسد که انتشار این اسناد خشم مقامات آمریکایی را به‌دنبال داشته، چون پنتاگون در حال بررسی این موضوع است که چه‌کسی پشت افشای این اسناد بوده است.
برخی از اطلاعات اسناد منتشرشده در عین حال کمی دور از واقعیت به‌نظر می‌رسد و گفته شده شاید بخش‌هایی از اطلاعات اسناد، دستکاری شده باشد. ازجمله در این اسناد تخمین‌ آمریکایی‌ها از تعداد کشته‌شدگان جنگ اوکراین بسیار زیاد و اغراق‌آمیز عنوان شده و در مقابل تخمین‌ تلفات سربازان روسی بسیار کم اعلام شده است. به‌عنوان نمونه این اسناد آمار تلفات سربازان روسی را بین 16 تا 17هزار نفر اعلام کرده و در مقابل گفته است که اوکراین متحمل 715هزار کشته و زخمی در جریان جنگ یک‌سال گذشته شده است. این در حالی است که پنتاگون و سایر تحلیلگران معتقدند که روسیه تلفات بسیار بیشتری را متحمل شده است و برخی ارزیابی‌ها تعداد تلفات روسیه را تا حدود 200هزار نفر کشته و زخمی و تلفات اوکراینی‌ها را کمی بیش از 100هزار نفر می‌دانند. همین بزرگ‌نمایی تلفات نیروهای اوکراینی در برابر ارزیابی تلفات محدود نیروهای روسی در جنگ باعث شده که اعتبار برخی اطلاعات موجود در این اسناد زیر سؤال رود و نیویورک‌تایمز به نقل از کارشناسان دستکاری در آمار تلفات اسناد را برنامه ضداطلاعاتی نیروهای روسیه ارزیابی کنند؛ هرچند ماهیت کلی اسناد معتبر است، چون مقامات آمریکایی نیز درز این اسناد را تأیید کرده‌اند. سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون نیز با تأیید انتشار اسناد مرتبط با جنگ اوکراین گفته است: «وزارت امور خارجه در حال بررسی این موضوع است.»
نیویورک‌تایمز انتشار این اطلاعات را نوعی ایراد در دستگاه‌های امنیتی آمریکا توصیف کرده و حتی گفته است که مقامات دولت بایدن تا عصر پنجشنبه گذشته در تلاش برای حذف پست‌ها و مطالب این اسناد در شبکه‌های مجازی بودند، اما در این مسیر موفق نشدند. همچنین به باور تحلیلگران به دشواری می‌توان گفت که درز این اسناد به شبکه‌های اجتماعی چه تأثیر مشخصی بر روند جنگ در اوکراین خواهد داشت اما از دید یک برنامه‌ریز جنگ یا تحلیلگر اطلاعاتی، این اسناد سرنخ‌های زیادی را برای تحلیل آینده جنگ در اختیار نیروهای روسی قرار خواهد داد. به‌عنوان مثال، این اسناد به میزان هزینه موشک‌های هیمارس اشاره می‌کند و تا حدودی تصویر واضحی را از تعداد موشک‌های استفاده شده توسط ارتش اوکراین ارائه می‌دهد. موشک‌هایی که آمریکا در اختیار ارتش اوکراین قرار داده است، اما هنوز معلوم نیست که اوکراینی‌ها چه تعداد از این موشک‌ها را در اختیار دارند و آمریکا نیز تا‌کنون به‌صورت دقیق مشخص نکرده که چه تعداد از موشک‌های هیمارس را به اوکراینی‌ها داده است. همچنین اسناد فاش‌شده اطلاعات ارزشمند دیگری مانند تعداد نیروهای اوکراینی و سایر جزئیات نظامی را در اختیار دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی روسیه قرار خواهد داد. روی برخی اسناد عنوان «فوق‌محرمانه» قید شده و ازجمله در یکی از این اسناد به جلسه‌ای اشاره شده که در پایگاه نظامی آمریکا در ویسبادن آلمان میان مقامات اوکراینی و اروپایی درباره جنگ برگزار شده و یک روز بعد، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در این جلسه حضور یافته است.
افشای اسناد یادشده، نخستین پیروزی چشمگیر مسکو در جنگ اطلاعاتی در برابر غرب همزمان با جنگ اوکراین به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر، افشای اطلاعات این‌چنینی از همکاری‌های نظامی اوکراین و آمریکا در جنگ علیه روسیه، به‌احتمال زیاد به همکاری اطلاعات بین اوکراین و آمریکا آسیب وارد خواهد کرد. درحالی‌که هنوز منتشر‌کننده این اسناد مشخص نیست، اما مایکل کوفمن، مدیر مطالعات روسی در مؤسسه مطالعاتی سی‌ان‌ای درباره افشای این اسناد می‌گوید:‌ «این اسناد چه معتبر باشند یا نه، باید مراقب هر چیزی که توسط منابع روسی منتشر می‌شود، بود.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید