• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 19 فروردین 1402
کد مطلب : 188718
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ElZBl
+
-

اروپا و آسیا، پیشتاز حمل‌ونقل عمومی دنیا

جواد  نصرتی

بهترین شهرهای دنیا، در کنار تمام مزایای ریز و درشتی که دارند، به‌خاطر سیستم حمل‌ونقل عمومی خود مشهور هستند. در لیست جدیدی که درباره بهترین سیستم‌های حمل‌ونقلی دنیا منتشر شده، آسیا و اروپا پیشتاز هستند و بهترین‌ شهرهای دنیا از این منظر، در این دو قاره قرار دارند. به‌گزارش سی‌ان‌ان، این لیست از سوی «تایم اوت»، مؤسسه جهانی راهنمای شهرها، منتشر شده است. این مؤسسه با 20هزار نفر در 50شهر دنیا مصاحبه کرده تا نظرات آنها درباره سیستم حمل‌ونقل شهرشان را جویا شود. 10 شهر برتر این لیست، همگی در اروپا و یا آسیا قرار دارند و در راس آنها برلین، پایتخت آلمان قرار دارد. تایم اوت در کل 19شهر را در این فهرست آورده و نخستین شهر غیراروپایی و غیرآسیایی، نیویورک در آمریکاست که در رده پانزدهم قرار دارد. هیچ شهری از دیگر قاره‌های دنیا در این فهرست دیده نمی‌شود.
این فهرست با مصاحبه با شهروندان خود شهرها تهیه شده اما هدف اصلی آن، گردشگرانی است که در تهیه مقاصد گردشگری خود، به مسئله سیستم حمل‌ونقل توجه می‌کنند. سیستم حمل‌ونقل عمومی مفهومی گسترده است که شامل مترو، قطارهای شهری روی زمینی، اتوبوس‌ها، ترامواها و حتی گاهی تله‌کابین هم می‌شود. شهرها تنها بعد از آن وارد این فهرست شدند که دست‌کم 80درصد سؤال‌شوندگان تأیید کردند که می‌توانند به راحتی با وسایل نقلیه عمومی تمام شهر را زیر پا بگذارند. در برلین، 97درصد سؤال‌شوندگان گفته‌اند نظرشان درباره زیرساخت حمل‌ونقل عمومی شهر مثبت است.
البته برخی سؤال‌شوندگان، به موارد خاص دیگری هم توجه داشته‌اند، مثل مورد استکهلم در رده پنجم، که مردم شیفته ایستگاه‌های زیبا و رنگارنگ متروی شهرشان هستند. 7 شهر از این فهرست، در آسیا قرار دارند. بمبئی، به‌خاطر یک اپ همگانی پرداخت کرایه، که مردم را بی‌نیاز از حمل پول نقد کرده، رضایت مردم را جلب کرده است. بالاترین رتبه در میان آسیایی‌ها را البته توکیو دارد که سیستم به‌روز حمل‌ونقل عمومی آن، به‌صورت کارآمد و آسان همه مسافران را، حتی آنهایی که ژاپنی صحبت نمی‌کنند، به راحتی به مقصد می‌رساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید