• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 17 فروردین 1402
کد مطلب : 188611
+
-

نایب‌رئیس اتحادیه باغداران کشور پیش‌بینی کرد

تعادل در بازار میوه‌های تابستانه

بازار میوه‌های تابستانه امسال متعادل است و شاهد گرانی‌های عجیب نخواهیم بود. نایب‌رئیس اتحادیه باغداران کشور در گفت‌و‌گو با همشهری، ضمن بیان این مطلب از توسعه سطح تولید در باغ‌های میوه خبر داد و امسال را با توجه به بارندگی‌های مناسب، سال «آور» در تولید میوه و بخش باغبانی کشور توصیف کرد.
مجتبی شادلو ادامه داد: در بازار میوه آنچه تعیین‌کننده است عرضه و تقاضاست اما با توجه به بارندگی‌های بسیار خوب زمستان، آبگیری به‌نسبت خوب سدها و افزایش سطح آب‌های جاری در کشور، شرایط تولید محصولات باغی امسال نسبت به سال قبل بهتر شده و اگر در ادامه نیز بارندگی‌های به‌موقع و مناسب بهاره هم داشته ‌باشیم بازار خوبی برای میوه‌های تابستانه پیش‌بینی می‌شود. او از پیش‌بینی قیمت برای میوه‌های نوبرانه‌ای که هنوز به بازار نیامده‌اند خودداری کرد و افزود: به‌دلیل نبود مقررات و الگوی‌کشت و نظام صنفی جاافتاده و فراگیر، بازار ما همچنان شاهد روند قدیمی قیمت‌گذاری است و با عرضه و تقاضا کنترل می‌شود اما با توجه به وضع تولید محصولات باغی، بسیار بعید است که شاهد قیمت‌های عجیب و غیرمنطقی در بازار باشیم، همانطور که با افزایش عرضه چغاله بادام قیمت‌های امروز این محصول کاهش یافته و به کمتر از نرخ‌های سال گذشته رسیده است. شادلو، مهم‌ترین عامل تنظیم بازار را تنظیم و تداوم تولید دانست و اضافه کرد: به‌رغم گرانی‌های زیادی که طی یک سال اخیر به تولید تحمیل و قیمت همه نهاده‌های تولید دوبرابر شد، از آنجا که در بازار ما همچنان عرضه و تقاضا تعیین‌کننده است اگر مشکل پیش‌بینی نشده‌ای در زمینه عوامل طبیعی رخ ندهد شاهد فراوانی و تعادل در بازار میوه امسال هستیم و قیمت‌ها خیلی تفاوتی با سال قبل نخواهد داشت.

قیمت چغاله‌بادام یک‌پنجم شد
قیمت نیم میلیونی هر کیلو چغاله بادام حالا به یک پنجم رسیده و علاقه‌مندان می‌توانند این نوبرانه جذاب را با قیمت‌های 100هزار تومانی و حتی 80هزار تومانی هم پیدا کنند. این محصول که از نیمه اسفند به‌صورت دستفروشی روی خودروهای وانت در سطح تهران مشاهده می‌شد در هفته‌های پایانی به مغازه‌ها و میادین میوه و تره‌بار هم رسید ولی قیمت 500هزار تومانی آن اجازه خرید به بیشتر علاقه‌مندان نمی‌داد. حالا با افزایش عرضه قیمت پایین آمده و در میادین میوه و تره‌بار کیلویی 75هزار تومان به فروش می‌رسد. اما نکته جالب در زمینه نوبرانه‌های بهاری این است که امسال برخلاف پارسال هنوز خبری از گوجه سبز نیست.
 بهار پیش‌رس و گرمای زودهنگام اسفند 1400، گوجه سبز را پیش از بهار به بازار فرستاد و سال قبل در چنین روزهایی این نوبرانه پرطرفدار میوه‌فروشی‌ها را قبضه کرده بود اما امسال هنوز چشم مردم به جمال این محصول روشن نشده است. شادلو درباره این تأخیر به همشهری گفت: در تولید محصولات باغی شاخص اصلی وضعیت آب‌و هوایی است، اگر گرمای زودرس داشته باشیم نوبرانه‌ها زودتر به بازار می‌آیند اما امسال برخلاف سال گذشته گرمای زودرس نداشتیم. به‌گفته رئیس اتحادیه باغداران تهران، تداوم سرما تا آخرین روزهای اسفند و حتی 2 هفته اول فروردین در کشور باعث تأخیر در عرضه گوجه سبز شده و در زمینه تولید آن مشکل خاصی وجود ندارد.

زردآلو و سیب گلاب در راه بازار
امسال در کنار چغاله‌بادام، ملون هم به‌عنوان یکی از نوبرانه‌های بهاری در مغازه‌های میوه‌فروشی دیده می‌شود که فروش آن از قیمت کیلویی 40هزار تومان شروع شد اما در روزهای اخیر کمی کاهش قیمت داشته و تا کیلویی 20هزار تومان هم رسیده است. در عین حال نوبرانه‌های جدیدی هم در راه بازار میوه هستند.
بعد از گوجه سبز که به‌گفته نایب‌رئیس اتحادیه باغداران کشور تا یکی دو هفته آینده به بازار می‌آید، زردآلو نوبرانه بعدی است که احتمالا تا آخر فروردین یا هفته‌های اول اردیبهشت شاهد حضور آن در بازار میوه خواهیم بود. به‌گفته شادلو، دیگر محصولات جدید باغی که در اردیبهشت به بازار می‌آیند سیب گلاب پیش‌رس و هلو پیش‌رس هستند که بعد از آن در خرداد‌ماه آلو قطره طلا و انواع دیگر آلو به عرضه انبوه خواهد رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید