• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 17 فروردین 1402
کد مطلب : 188598
+
-

تهران - قاهره، کریدور جدید گردشگری

دولت مصر از صدور روادید فرودگاهی برای گردشگران ایرانی خبر داد، اما وزارت میراث‌فرهنگی ایران سفر به مصر را تأیید نمی‌کند

گردشگری
تهران - قاهره، کریدور جدید گردشگری

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

وزارت گردشگری مصر در هفته‌های گذشته از پذیرش گردشگران ایرانی تنها به مقصد جنوب سینا در آن کشور خبر داد و احمد عیسی، وزیر گردشگری مصر در یک نشست خبری اعلام کرد: «شهروندان ایرانی تنها از طریق شرکت‌های گردشگری می‌توانند وارد مصر شوند و فقط می‌توانند به «جنوب سینا» سفر کنند.» پس از این اعلام بود که برخی دفاتر خدمات مسافرتی تبلیغ تورهای سفر به مصر را آغاز کردند.
اما چند روز پس از اعلام این خبر و داغ شدن موضوع صدور ویزا برای گردشگران ایرانی از سوی قاهره، دیروز وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشورمان اعلام کرد که سفر به مصر در شرایط فعلی به‌دلیل فقدان روابط سیاسی بین ایران و مصر نه‌تنها توصیه نمی‌شود که حتی مورد تأیید هم نیست. این اطلاعیه در شرایطی صادرشده است که بلافاصله پس از اعلام وزیر گردشگری مصر مبنی بر صدور روادید برای گردشگران ایرانی که در قالب تور به آن کشور سفر می‌کنند، محمدحسین سلطانی‌فرد، رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر با انتشار مطلبی در توییتر اعلام کرد: گردشگران ایرانی می‌توانند از طریق شرکت‌ها و تورهای جهانگردی و براساس برنامه‌ای که مورد توافق 2کشور قرار خواهد گرفت وارد مصر شوند و ویزای ورود به مصر را در فرودگاه دریافت کنند.

 تلاش شکست خورده
ایران و مصر یک‌بار در سال92 تبادل گردشگر با یکدیگر را در شرایطی که روابط سیاسی دوجانبه بین 2کشور برقرار نیست و ارتباطات تهران - قاهره تنها در سطح برپایی دفتر حفاظت منافع برقرار است، آزمودند.
پیشینه این تبادل گردشگر پس از 40سال قطع روابط سیاسی، به دوره پایانی دولت دهم بازمی‌گشت که سازمان میراث فرهنگی وقت یک آژانس گردشگری را مأمور اعزام نخستین گروه از گردشگران ایرانی به مصر و بازدید آنها از اهرام ثلاثه و جاذبه‌های گردشگری مصر کرد و نخستین هواپیمای حامل گردشگران ایرانی برای نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی ایران در قاهره بر زمین نشست.
پیش از این تلاش‌ها البته محمد مرسی، رئیس‌جمهور وقت مصر به‌عنوان تنها مقام سیاسی که توانست پس از انقلاب به ایران سفر کند در کنفرانس سران اسلامی که آن زمان در تهران برگزار شد، مهمان یک‌روزه ایران بود و پس از آن بود که اجازه سفر نخستین گروه از گردشگران ایرانی به مصر صادر شد.
اما به محض نشستن این پرواز تندروهای مصری واکنش بسیار منفی نسبت به سفر گردشگران ایرانی به مصر داشتند و با راهپیمایی‌های اعتراضی و... تلاش کردند کریدور تازه گشوده شده مصر روی گردشگران ایرانی را ببندند. آنها البته موفق شدند و در نهایت ایران با اعتراض به رفتار مغایر با قوانین گردشگری جنبش‌های سیاسی مصر به‌دلیل آنکه احترام گردشگران ایرانی در آن کشور رعایت نشده است، بسته ماندن این کریدور گردشگری را به مصلحت دانست تا تندروهای سیاسی مصر‌ و دولت آن کشور در رفتار خود با گردشگران ایرانی تجدیدنظر و امنیت گردشگران ایرانی در آن کشور را تضمین کنند.

هشدار سفر به مصر از ارگ آزادی
وزیر گردشگری مصر اعلام کرده است که آن کشور ویزای فرودگاهی برای گردشگران ایرانی به شرطی که در قالب تور و به‌صورت گروهی به آن کشور سفر کنند، صادر می‌کند؛ اقدامی که این‌بار با واکنش منفی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران مواجه شده و این وزارتخانه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: «نظر به اینکه در حال حاضر روابط سیاسی رسمی بین 2کشور ایران و مصر برقرار نیست؛ بنابراین تا زمانی که امکان سفر به آن کشور از طریق مبادی قانونی اعلام نشده و وضعیت حقوق گردشگران ایرانی و نحوه پیگیری آن در مقصد مشخص نیست، برگزاری هرگونه سفر گروهی و اجرای تور گردشگری به این مقصد توصیه نمی‌شود و مورد تأیید نیست؛ ضمن آنکه مراتب از سوی وزارت امور خارجه در حال پیگیری است و درصورت تأیید، به اطلاع دفاتر خدمات مسافرتی و عموم خواهد رسید؛ بنابراین در شرایط کنونی و تا مشخص شدن وضعیت، عواقب و پیامدهای احتمالی برگزاری هرگونه سفر گروهی به مقصد کشور مصر، بر‌عهده دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی مجری و مسافران این تورها خواهد بود.»
علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز به ایسنا گفته است که به‌رغم اعلام صدور ویزا برای گردشگران ایرانی از سوی وزیر گردشگری مصر، هنوز سازوکار صدور ویزای مصر برای گردشگران ایرانی از سوی وزارت امور خارجه مشخص و اعلام نشده است.
تحلیلگران سیاسی معتقدند استقبال مصر از گردشگران ایرانی آن هم پس از 4دهه قطع روابط با به نتیجه رسیدن مذاکرات برای از سرگیری روابط ایران و عربستان و تداوم مذاکرات برای گشودن سفارتخانه‌های 2کشور در تهران و ریاض ارتباط دارد و آن کشور در تلاش است تا با بهره‌گیری از مسیر گردشگری به برقراری ارتباط با ایران اقدام کند؛ ضمن آنکه تلاش‌ها برای برقراری روابط تهران - قاهره در دفتر حفاظت منافع 2کشور در ایران و مصر ادامه دارد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید