• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 17 فروردین 1402
کد مطلب : 188597
+
-

میزان آب‌گرفتگی «هورالعظیم» قابل‌قبول نیست

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با بیان اینکه تمامی تالاب‌های خوزستان به استثنای تالاب هورالعظیم بیش از ۹۰درصد آب‌گرفتگی دارند، گفت: وزارت نیرو به تامین حقابه تالاب هورالعظیم به‌عنوان یک اولویت نگاه نمی‌کند و در حال حاضر آب را پشت دریچه سدها برای تامین آب مصارف کشاورزی در تابستان و پاییز نگهداری می‌کند.
به گزارش ایسنا، محمد جواد اشرفی درخصوص آخرین وضعیت تالاب‌های خوزستان اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های خوب در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، تالاب‌های خوزستان به استثنای تالاب هورالعظیم در وضعیت قابل‌قبولی هستند. براساس پایش انجام‌شده، تمامی تالاب‌های خوزستان به استثنای تالاب هورالعظیم، بیش از ۹۰ درصد آب‌گرفتگی دارند که این وضعیت خبر خوبی برای احیای تالاب‌های استان است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: لطف خداوند و اقدامات مدیریتی در راستای نگهداشت آب تالاب‌ها در سال‌های گذشته، موجب شده تا این حجم آب را در تالاب‌ها داشته باشیم. در حال حاضر، تالاب شادگان کاملا در وضعیت نرمال و قابل‌قبول است؛ درحالی‌که در سال‌های گذشته به استثنای سال ۹۸، شاهد چنین منظره‌ای در این تالاب نبودیم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: متأسفانه حجم بارش‌ها در حوضه آبریز کرخه کم بوده است؛ بنابراین امکان تامین حقابه تالاب هورالعظیم وجود نداشت. البته نقدی نیز به وزارت نیرو داریم؛ زیرا به تامین حقابه تالاب هورالعظیم به‌عنوان یک اولویت نگاه نمی‌کند و در حال حاضر آب را پشت دریچه سدها برای تامین آب مصارف کشاورزی در تابستان و پاییز نگهداری می‌کند. انتظار می‌رود وزارت نیرو با توجه به نقش اساسی و کلیدی این تالاب در اقلیم و اقتصاد منطقه، تغییر رویکرد اساسی و مثبتی در زمینه تامین حقابه تالاب هورالعظیم داشته باشد.
او افزود: در حال حاضر تالاب هورالعظیم حدود ۵۴ درصد آب‌گرفتگی دارد که این میزان آب‌گرفتگی در این بازه زمانی از سال به هیچ وجه قابل‌قبول نیست و این عدد نشان می‌دهد که اگر آب رهاسازی نشود، در تابستان تنش‌های زیادی در تالاب هورالعظیم در اتلاف آبزیان، آتش‌سوزی‌ها و آتش گرفتن نیزارها و گاه خیزش گردوغبار خواهیم داشت.
اشرفی درخصوص وضعیت فعالیت کانون‌های گردوغبار بیان کرد: به‌دلیل بارندگی‌های خیلی خوبی که رخ داده است، بخش قابل توجهی از کانون‌های گردوغبار مرطوب شده‌اند. بخش‌های قابل توجهی از کانون شرق و جنوب شرق اهواز به‌عنوان کانون فوق بحرانی یا شماره ۴ زیر پوشش آب است و انتظار می‌رود این مرطوب بودن تا پایان فصل گرما تداوم یابد و پیش‌بینی می‌شود خیزش گردوغبار و فعالیت این کانون اساسی امسال رخ ندهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید