• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 17 فروردین 1402
کد مطلب : 188596
+
-

نیمی از عوارض آلایندگی با نظر سازمان محیط‌زیست هزینه خواهد شد

سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده است که به 106ایستگاه سنجش کیفیت جدید نیاز دارد، ولی هزینه آن بالاست؛ در نتیجه از 50درصد درآمد عوارض آلایندگی که قرار است شهرداری‌ها اخذ کنند ولی با نظر سازمان هزینه شود، برای احداث، تعمیر و نگهداشت ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا استفاده کنند. هدف اول، حفظ ایستگاه‌های موجود و اولویت دوم، احداث ایستگاه‌های جدید و با فناوری داخلی است.
هلنا کعبی، مدیرکل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه هزینه نگهداری از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا  بسیار بالاست به ایسنا گفت: در سال‌جاری، برای تامین بخشی از این هزینه‌ها از همان 50درصد درآمد شهرداری‌ها استفاده خواهد شد. هزینه نگهداری آنها بسیار زیاد است؛ به‌طوری‌که هر ایستگاه به‌طور متوسط برای سرویس و نگهداری به ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد. بدین جهت تامین این هزینه نه تنها برای ما بلکه از  اعتبارات دولتی، بسیار سخت و دشوار است و به هیچ وجه مقدور نیست.
 او درباره انتشار اطلاعات ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا  به‌صورت نامنظم اظهار کرد: ایستگاه‌ها و سامانه‌هایشان فعال هستند و مشکلی ندارند، بلکه مشکل اصلی مربوط به سرور سازمان حفاظت محیط‌زیست بود؛ چون در حال نصب سیستم‌هایی روی آن بودند. در نتیجه برای مدتی اتصال سامانه‌های ایستگاه‌ها به اینترنت قطع شده و البته اطلاعات روی شبکه داخلی موجود بود.
کعبی درباره برنامه‌های توسعه کمی و کیفی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: اولویت اول ما حفظ و نگهداری ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای موجود در کشور است؛ چرا که استاندارد راهبری ایستگاه‌ها نیز اجباری شده است. به‌عنوان نمونه برخی اقدامات مانند زمانبندی کالیبراسیون‌، استفاده از گازهای مورد نیاز برای استاندارد ایستگاه‌ها و بهره‌گیری از برخی سیستم‌ها برای افزایش دقت و صحت کار با سختگیری بیشتری در ایستگاه‌ها باید اعمال شود. همین موضوع هزینه‌های نگهداری را بالاتر می‌برند؛ به‌طوری‌که اگر فرضا در گذشته با ۱۰۰میلیون تومان برای هر ایستگاه می‌توانستیم آنها را مدیریت کنیم، اکنون این مبلغ به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. این مبالغ مربوط به اواخر سال ۱۴۰۱ است و در سال‌جاری به‌علت تورم احتمالا هزینه‌ها بالاتر نیز می‌رود؛ به‌طوری‌که به ۵۰۰ میلیون تومان برای هر ایستگاه نیز خواهد رسید.
کعبی درباره اولویت دوم سازمان در زمینه ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در سال ۱۴۰۲ گفت: هدف اصلی ما در سال‌جاری حفظ ۱۶۰ ایستگاه موجود است تا بتوانیم اطلاعات درست را به مردم انتقال دهیم. اولویت دوم‌ که تکمیل شبکه مورد نیاز برای ایستگاه‌های هواست، اگر اعتبارات اجازه دهد، استان‌ها موظف هستند تا براساس اطلاعات مشخص شده برای هر استان برحسب نیازسنجی که صورت گرفته، ایستگاه‌ها را اضافه کنند.
کعبی در پایان، ضمن پیش‌بینی از میزان ایجاد ۱۰۶ ایستگاه مورد نیاز توضیح داد: یکی از دستگاه‌های ساخت ایران در حوزه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون تأییدیه ابتدایی را دریافت کرده است. به‌علت مناسب بودن قیمت آن شاید بتوانیم بخشی از ایستگاه‌ها را با آن دستگاه مجهز کنیم. در نهایت امیدواریم در سال‌جاری بتوانیم نیمی از ایستگاه‌های جدید را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید