• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 16 فروردین 1402
کد مطلب : 188485
+
-

ثبت ملی چادر زدن مردم ایلام در طبیعت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از پیگیری ثبت ملی سبک گردشگری نوروزی مردم استان (چادر زدن در طبیعت) خبر داد.
به گزارش مهر، فرزاد شریفی اظهار کرد: مقدمات ثبت پرونده ناملموس فرهنگ گردشگری نوروزی مردم استان ایلام در ایام نوروزی در دست پیگیری است.
وی افزود: بیشتر مردم استان ایلام در ایام تعطیلات نوروزی با دایر کردن چادر و تشکیل کانون‌های جمعیتی در طبیعت تعطیلات نوروزی خود را می‌گذرانند. شریفی توضیح داد: مردم استان ایلام همه‌ساله چند روز پیش از آغاز سال نو و فرارسیدن تعطیلات نوروزی در طبیعت اقدام به برپایی چادر و بیش از ۱۷روز را در دامان طبیعت سپری می‌کنند.
وی یادآور شد: این نوع از سبک تعطیلات گذرانی که خاص مردم استان ایلام و برگرفته و یادگاری از زندگی چادرنشینی آنها در زمان جنگ تحمیلی است بعد از پایان جنگ به‌عنوان یک سبک و فرهنگ در ایام تعطیلات نوروزی به جا ماند و کماکان این رسم تعطیلات گذرانی در بین مردم استان ادامه دارد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام اضافه کرد: مردم تمام تعطیلات نوروزی را زیر این چادرها سپری می‌کنند و در این مدت با انجام دورهمی، موسیقی و بازی‌های بومی محلی و استفاده از غذاهای سنتی اوقات خوشی را در کنار هم فراهم می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید