• جمعه 30 شهریور 1403
  • الْجُمْعَة 16 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 20
سه شنبه 15 فروردین 1402
کد مطلب : 188401
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2v5z
+
-

شاخص بورس در آستانه فتح قله تاریخی

گزارش
شاخص بورس در آستانه فتح قله تاریخی

با رشد 11هزار واحدی شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته شاخص کل بازار سهام در آستانه فتح قله تاریخی خود قرار گرفت. بالاترین رکورد شاخص بورس در مرداد‌ماه 1399به ثبت رسید. به‌نظر می‌رسد درصورت تداوم رشد شاخص کل بورس تهران در هفته جاری این شاخص بتواند از مرز تاریخی خود عبورکند.
به گزارش همشهری، همان‌طور که انتظار می‌رفت شاخص کل بورس تهران سال جدید را با روندی رو به رشد آغاز کرد.از ابتدای امسال تاکنون شاخص کل بازار سهام، 130هزار واحد، معادل 6.6درصد، رشد کرده است. دیروزهم روند صعودی شاخص کل بورس تهران تداوم یافت و این شاخص توانست با 11هزارو 235هزار واحد افزایش به 2میلیون و 90هزار واحد برسد. شاخص کل بورس تهران اکنون فقط 13هزار واحد دیگر تا عبور از مرز تاریخی خود فاصله دارد. بیش از 30‌ماه از ثبت این قله تاریخی در بورس می‌گذرد و در این مدت شاخص کل بورس تهران هرگز نتوانسته بود به این محدوده نزدیک شود اما با آغاز روند صعودی شاخص بورس از نیمه دوم سال گذشته و تداوم آن در سال‌جاری امیدواری برای فتح سقف تاریخی بورس افزایش یافته است. به‌ویژه آنکه ظرف روزهای گذشته، ارزش مبادلات خرد نیز در بازار سهام افزایش یافته و به محدوده 10هزار میلیارد تومان رسیده است. دیروز ارزش مبادلات بازار سهام حتی از این مرز نیز فراتر رفت و به 11هزار و 800میلیارد تومان رسید که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در سال جدید به سرمایه‌گذاری در بورس تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند.

مهاجرت پول به بورس
انتظار می‌رود با ورود نقدینگی جدید به بورس زمینه رشد شاخص‌های بورس فراهم شود. مطابق آخرین آمار بانک مرکزی سهم پول از نقدینگی به بیش از 24درصد رسیده است. این رقم بالاترین میزان در 10سال گذشته است و نشان‌ می‌دهد احتمالا نقدینگی برای پوشش تورم، درتلاش برای سرمایه‌گذاری در بازارهاست. این احتمال وجود دارد که بخشی از این نقدینگی رهسپار بورس شود. در کنار این موضوع باید توجه کرد که شاخص کل بازار سهام در سال گذشته رشد کمتری در مقایسه با سایر بازارها داشته است. سهامداران انتظار دارند بازار سهام این عقب‌ماندگی را جبران کند.

بورس در سال 1402
تحلیلگران بر این باورند که با توجه به افزایش قیمت ارز، رشد تورم و عقب ماندگی بازار سهام از سایر بازارها، بورس پتانسیل زیادی برای رشد دارد.
محمدرضا دهقانی احمدآباد، دبیرکل کانون کارگزاران بورس درباره شرایط بازار سهام در سال 1402گفت: اگر این اطمینان به سهامداران داده شود که هیچ دخالتی در معاملات بازار صورت نمی‌گیرد، می‌توان به رشد بورس امیدوار بود؛ در این شرایط، بازار سرمایه نه‌ فقط در سال ۱۴۰۲ بلکه در سال‌های آینده هم عملکرد بهتری  از دیگر بازارهای موازی خواهد داشت.
به‌گفته او اگر مشکل قیمت‌گذاری در بازار به‌صورت بنیادی برطرف شود شکی وجود ندارد که عملکرد بازار سهام از شاخص تورم و نرخ دلار پیشی خواهد گرفت.
او با تأکید بر اینکه سال ۱۴۰۱ دولت و سازمان بورس برای اعمال تغییرات به خوبی عمل کردند، گفت: این اقدامات می‌تواند در ۶‌ماه نخست سال ۱۴۰۲ بازده خوبی به همراه داشته باشد، زیرا ریسک‌های نگران‌کننده از سر راه بازار برداشته شد، اما باید اقداماتی انجام شود تا نگرانی‌ها به‌صورت بلندمدت از سر بازار حذف شوند. محمدجواد میرطاهر، نایب‌رئیس هیأت مدیره بورس تهران نیز در این‌باره گفت: مصوبات درخصوص نرخ سوخت و خوراک گاز، نرخ بهره، اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری و تداوم تنش‌های سیاسی جدی‌ترین ریسک‌های بازار سرمایه در سال 1402است. با این حال به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ با توجه به رشد نرخ ارز و انتظار درخصوص افزایش تدریجی نرخ نیما، منوط به عدم‌تشدید جدی ریسک‌های سیاسی با بازده مناسب مواجه باشد.
او درباره شروط رشد بورس در سال جدید توضیح داد:نخستین گام برای رشد بازار سهام بازگرداندن اعتماد است.اتفاقات سال ۱۳۹۹ و تحقق نیافتن برخی وعده‌ها ازجمله نرخ بهره باعث شده سرمایه‌گذاران اعتماد خود به بازار سرمایه را از دست بدهند. اتفاقات اخیر درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا نمونه دیگری است که به تزریق بی‌اعتمادی در بازار دامن زد.
به‌گفته او، کاهش تصمیمات خلق‌الساعه در اقتصاد، حذف نهادهای موازی تصمیم‌گیر، تصویب قوانین باثبات و توجه به حقوق سهامداران در اتخاذ تصمیمات کلان اقتصادی به بازگشت اعتماد به بازار کمک خواهد کرد.
میرطاهر افزود:گام دوم کمک به بهبود حاشیه سود شرکت هاست.حذف قیمت‌گذاری دستوری، نزدیک کردن نرخ نیما به نرخ بازار آزاد، قیمت‌گذاری گاز متناسب با نرخ عرضه گاز در کشورهای صادرکننده این محصول ازجمله عواملی است که می‌تواند به بهبود حاشیه سود شرکت‌ها منجر شود.
مصطفی محمدی، کارشناس بازار سرمایه، هم در این‌باره گفت: بازار سرمایه به‌طور معمول از تورم تأثیر می‌پذیرد و با توجه به اینکه تورم در اقتصاد ایران سیر صعودی دارد، این موضوع موجب شده تا بازار سرمایه بسیار جذاب شود. او اضافه کرد: تجربه ثابت کرده در زمان رشد نرخ تورم ابتدا دارایی‌هایی مانند مسکن، طلا و خودرو رشد می‌کنند و در آخر بازار سهام روند صعودی خود را شروع خواهد کرد. او با بیان اینکه الگوی فکری فعالان بازار سهام این است که بازار سهام باید خود را به رشد سایر بازار‌ها برساند ادامه داد: قیمت دلار بازار‌های موازی نسبت به قیمت دلار بورس بسیار بالاتر است، این موضوع موجب شده است تا بازار سرمایه جذاب‌ترین بازار در بین سرمایه‌گذاران باشد و دیر یا زود دلار بازار سهام خود را به دلار سایر بازار‌ها خواهد رساند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید