• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 15 فروردین 1402
کد مطلب : 188379
+
-

‌«پنج‌ستاره» برای آغاز سال نو

گفت‌و‌گو با «مصطفی امامی» و «مژده لواسانی» مجریان برنامه سال تحویل شبکه پنج

تلویزیون
‌«پنج‌ستاره» برای آغاز سال نو

گروه فرهنگ

سال‌هاست که برنامه‌های سال تحویل تلویزیون به بخشی از مراسم عید نوروز تبدیل شده و مدیران و برنامه‌سازان تلویزیون می‌کوشند در این مقطع زمانی با استفاده از زبده‌ترین و بهترین مجریان تلویزیون به همراه گروهی از مهمانان، برنامه‌ای سرگرم‌کننده، مفرح و متناسب با لحظه سال تحویل تدارک ببینند. امسال مصطفی امامی و مژده لواسانی مجریان برنامه سال تحویل شبکه پنج به نام «پنج‌ستاره» بودند. با این دو مجری جوان درباره تجربه‌شان از اجرایی که داشتند گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.‌

مژده لواسانی:  
برنامه سال تحویل، آزمون اجراست


چند‌ بار بود که اجرای برنامه سال تحویل را بر عهده داشتید و اجرای امسال چه حال و هوایی برای شما داشت؟
امسال دومین سالی بود که اجرای برنامه سال تحویل را بر عهده داشتم. قبلا یک‌بار در سال‌1396 مجری برنامه سال تحویل شبکه یک بودم. کلا اجرای برنامه سال تحویل هم به‌خاطر شرایط خاصی که دارد و تمرکز ویژه‌ای که مخاطب و مدیران روی آن دارند و هم به‌دلیل اینکه واقعا یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال تلویزیون است، برای مجری حساسیت ویژه‌ای دارد. نمی‌خواهم بگویم اجرای برنامه سال تحویل سخت است، اما به‌دلیل حساسیت‌هایی که دارد، متفاوت‌تر است. امسال که بنا بر همه توقعاتی که وجود داشت و اتفاقاتی که افتاده بود، از همه سال‌ها ویژه‌تر بود. من شخصا به چند دلیل از برنامه امسال خیلی راضی بودم. اول، به‌خاطر حضور فرهاد مختاری، کارگردان و تهیه‌کننده برنامه که دقیقا می‌دانست از برنامه چه می‌خواهد و تکلیفش با خودش روشن بود. ایشان شخصیت آرام و متینی دارد که این آرامش و متانت در تمام لحظات برنامه هم ساری و جاری بود و به عوامل هم منتقل می‌شد. دوم، مدیریت آقای اشناب، مدیر شبکه پنج، که از کل گروه حمایت می‌کرد و طیب خاطری ‌ به من داده بود که همه تلاش‌شان را برای اینکه برنامه خوبی شود، انجام داده‌اند.
سوم اینکه من کلا با یک مجری دیگر اجرا نمی‌کنم. در بیش از 15سال سابقه اجرا، برنامه‌های روتین را ‌ همیشه تنها اجرا کرده‌ام و شاید فقط دو سه ویژه‌برنامه بوده که با مجری دیگری تجربه اجرای دونفره داشته‌ام.
من و مصطفی امامی در کمال احترام و مهربانی محض برنامه را جلو بردیم. اصلا اینطوری نبود که بخواهیم از هم به‌اصطلاح دوربین‌دزدی کنیم یا از هم پیشی بگیریم. آرامش غیرقابل وصفی در فضای اجرا داشتیم که توانستیم این ماراتن عجیب را تا انتها در کنار هم باشیم. چرا می‌گویم ماراتن؟ چون دو شب اول به‌مدت 5ساعت و شب سوم که شب سال تحویل بود، به‌مدت 10ساعت برنامه داشته باشیم و واقعا کار پر‌استرس و سختی بود. فضای اجرای ما محترمانه ، دوستانه و بدون درگیری بود و از بازخوردها هم متوجه شده‌ام که بینندگان متوجه این فضای آرام و بدون تشنج شده‌اند.
مهمانان برنامه چطور بودند؟
امسال سال ویژه و سختی بود و تلویزیون برای انتخاب مهمان شرایط ویژه‌ای را پشت سر گذاشته بود. فقط به همین اشاره بسنده کنم که مدیریت جدید تلویزیون قصدش این است که تلویزیون برخلاف سال‌های گذشته سلبریتی‌زده نباشد. نه اینکه سلبریتی‌ها اصلا نباشند، ولی سلبریتی‌زدگی نباشد. تمرکز ما هم در برنامه روی چهره‌های مشهور از بازیگر و خواننده گرفته تا چهره‌های اجتماعی و مهمانانی از جنس خود مردم بودند. در برنامه از نخبه‌ها، قهرمانان ورزشی و چهره‌های اجتماعی دعوت کردیم که رنگ و بوی خوبی به برنامه دادند. درضمن در کنار مهمانان، بازیگر استندآپ کمدی و بازیگری داشتیم که به سبک خوانندگان قدیمی تصانیف قدیمی را می‌خواند و حال و هوای خوبی به برنامه می‌داد.
شاید برای مخاطب عام این سؤال پیش‌ آید مجری برنامه سال تحویل که برنامه تخصصی گفت‌وگومحور نیست، آیا نیاز به آمادگی خاصی قبل از برنامه دارد؟
برنامه سال تحویل، آزمون اجراست. شما در ویژه‌برنامه‌های سال تحویل یا شب یلدا باید درباره این موضوعات حرف بزنید، بدون اینکه حرف سطحی، تکراری و عوامانه بزنید. من با زهره کودایی در برنامه «بسته پیشنهادی» به‌طور تخصصی درباره فوتبال بانوان صحبت کردم، اما در شب سال تحویل با هم یک گپ و گفت غیرتخصصی داشتیم. برنامه سال تحویل برنامه هارد تاک نیست و یک گعده دوستانه است. اساسا برنامه سال تحویل جای گفت‌وگوی سنگین نیست، ولی باید مهمانانت را بشناسی و از قبل درباره آنها اطلاعات داشته باشی و بعد همه‌چیز به شرایط برنامه زنده بستگی دارد. اینجاست که تفاوت مجری برنامه زنده با سایرین مشخص می‌شود. توانایی و مهارت مجری در آنچه به‌طور لحظه‌ای روی آنتن اتفاق می‌افتد، جزو خصوصیات ویژه‌برنامه‌های تلویزیونی است.‌

مصطفی امامی:  
سال تحویل برای مجری‌ها مثل جام جهانی است


اجرای برنامه سال تحویل چه حال و هوایی برای خودتان داشت؟
هر اجرایی مختصات خودش را دارد. سال تحویل برای مجری‌های تلویزیون مثل جام جهانی برای فوتبالیست‌هاست و از هر جهت حساسیت‌های خودش را دارد. من تلاش کردم نسبت به‌ خودم و نسبت به اجرای سال گذشته خودم یک قدم رو به جلو حرکت کنم که امیدوارم موفق شده باشم.
اجرای دونفره با خانم مژده لواسانی چطور بود؟
تجربه متفاوت و مثبتی بود. فکر می‌کنم فضای گرمی هم به برنامه بخشید و آنطور که از بازخوردهای برنامه مشخص است ظاهرا توانسته‌ایم مکمل خوبی برای همدیگر باشیم. ما فقط به همدیگر کمک کردیم و هیچ لحظه‌ای نبود که از هم دلخور شویم یا به قول معروف حال همدیگر را بگیریم. اکثر مجری‌ها به‌خاطر حاشیه‌هایی که اجرای دونفره می‌تواند به همراه داشته باشد، معمولا از این موضوع فراری هستند. ولی اجرا با خانم لواسانی برای من تجربه خوبی بود. این را هم بگویم هر مجری‌ای که در تلویزیون اجرا می‌کند، در کنار استعدادش نیاز به مدیری دارد که حامی‌اش باشد. همه مجری‌هایی که ستاره شدند، این حامی را داشتند. من هم این شانس را داشتم که یک مدیر حامی داشته باشم. آقای اشناب، مدیر شبکه پنج، در روزهای بسیار سختی که من داشتم پشت من را خالی نکردند و حامی بودند. جا دارد که از ایشان تشکر کنم.
پیش از روی آنتن رفتن برنامه‌های سال تحویل امسال، حاشیه‌ها، حرف و حدیث‌های زیادی در مورد ترکیب مجریان تلویزیون به‌ وجود آمد. این حواشی چه تأثیری روی کار شما داشت؟
من 2 روز مانده به برنامه صفحه توییترم را بستم و تازه روز دوشنبه باز کردم. چون آدم یک حرف‌هایی می‌شنود که انرژی منفی می‌گیرد. من از سال 1389 در تلویزیون در موقعیت‌های مختلف مشغول به کار هستم. امسال سومین سال‌تحویل پیاپی‌ای بود که به لطف خدا اجرا کردم. از طرف دیگر من کارم را در تلویزیون به ‌عنوان برنامه‌ساز شروع کردم و در کارنامه‌ام کارگردانی برنامه‌های مختلفی ازجمله ویژه‌برنامه‌های شب یلدا و سال تحویل در سال‌های مختلف هم وجود دارد. این یعنی من با فضای این جنس برنامه‌ها بیگانه نیستم. همه اینها را گفتم که متوجه شوید من برای امروزم زحمت کشیدم و اینطور نبوده که یهویی بیایم. من که جزو جوان‌ها محسوب می‌شوم کی باید رشد کنم؟ کی باید آزمون و خطا کنم؟ من بدون هیچ ارتباطی به تلویزیون آمده‌ام. وقتی می‌خواهیم آدم‌ها را تخریب کنیم به این هم فکر کنیم که شاید طرف یک زحمتی برای کارش کشیده باشد.
حضور ایرج ملکی در برنامه «پنج‌ستاره» این انتقاد را به‌دنبال داشت که دست تلویزیون برای دعوت از مهمانان آنقدر خالی شده که از ایرج ملکی دعوت کرده است.
اخیرا عده‌ای می‌خواهند به تلویزیون حمله کنند و از هر بهانه‌ای برای حمله استفاده می‌کنند. اگر به حضور اینفلوئنسرها و چهره‌های فضای مجازی در تلویزیون نقد داریم، باید همیشه نقد داشته باشیم. یادم است یک سال احسان علیخانی که یکی از موفق‌ترین مجریان تلویزیون است، امیرعباس رجبیان معروف به «کچلیک» را که به‌خاطر ویدئویی در فضای مجازی مشهور شده بود، به برنامه «ماه عسل» آورد. یک‌بار هم در برنامه «جوکر» نمایش خانگی که تهیه‌کننده‌اش احسان علیخانی است، ایرج ملکی به‌عنوان مهمان حضور داشت که البته نوع برخورد برخی بازیگران این برنامه با او با حواشی‌ای همراه شد. ما هم در شب اول برنامه‌مان از ایرج ملکی دعوت کردیم و در کمال احترام از ایشان خواستیم که لبخند روی لب مردم بیاورد. کل این بخش هم ۱۵ دقیقه بود. همان شب در کنار ایرج ملکی، حسام نواب‌صفوی و فرزاد فرخ، مهمان ما بودند. این طوری نبود که برای مهمان دست ما خالی باشد. ما از اقشار مختلف هنری، اجتماعی و ورزشی مهمانانی داشتیم و سعی کردیم گفت‌وگوهای مختلفی با آنها داشته باشیم و لحظه‌های خوبی خلق کنیم.
گاهی درباره دعوت از مهمانان در برنامه‌های سال تحویل می‌شنویم که از رقم‌های کلان صحبت می‌شود. تجربه شما در این‌باره چطور بود؟
ما پول بی‌حساب و کتاب برای دعوت از کسی خرج نکردیم. حضور هر مهمانی در برنامه ما یک منطقی داشت و در کنار هر مهمان چهره، یک نماینده از مردم هم داشتیم. در مجموع برنامه ما، برنامه‌ای بی‌ادعا بود و سعی کردیم کارمان را به درستی انجام دهیم. مهمان‌های اجتماعی ما بیشتر از سلبریتی‌ها بودند.
‌به‌نظر شما فرم و شکل برنامه‌های تحویل سال نیاز به تغییر ندارد؟
‌برنامه‌های تحویل سال، شکل و رنگ و بوی خاص خود را دارند. عید نوروز به صله‌رحم و دید و بازدید اختصاص دارد و برنامه‌های سال تحویل هم سعی دارند با دعوت از مهمانان مختلف همین حال و هوا را تداعی و حال مردم را خوب کنند. از طرفی، در ایران هم برنامه‌های سال تحویل سال‌هاست که به همین شیوه اجرا می‌شود و در میان مردم جاافتاده است. ما سعی کردیم لابه‌لای گفت‌وگوها، با برگزاری مسابقاتی با حضور مهمانان و تماشاگران، برنامه را از گفت‌وگوی صرف خارج کنیم. شاید از این بابت، برنامه کمی متفاوت‌تر از بقیه برنامه‌ها بود. یک بازیگر داشتیم که متناسب با موضوع گفت‌وگوهای برنامه، استندآپ کمدی اجرا می‌کرد. خواننده‌ای با حال و هوای قدیمی داشتیم که ترانه‌هایی درباره بهار می‌خواند و... مواردی که از آنها یاد کردم همگی حاصل هنر و خلاقیت تهیه‌کننده کاردرست برنامه آقای فرهاد مختاری بوده که با درایت و توانمندی توانست فضای خوب و متفاوتی را برای برنامه ویژه تحویل سال نو تدارک ببیند؛ کار کردن با تهیه‌کننده‌هایی که نگاه حرفه‌ای و هنرمندانه به برنامه‌سازی‌ دارند برای هر مجری‌ای می‌تواند یک نعمت و آرزو به‌حساب می‌آید و خدا را شاکرم که این فرصت امسال برایم مهیا شد. مجموعا می‌توانم بگویم برنامه ما بی‌ادعا بود که سعی کردیم سالم و جذاب باشد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید