• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 15 فروردین 1402
کد مطلب : 188348
+
-

وضعیت حفظ آب، خاک و حیات‌وحش

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: اطلس‌های متعددی در حوزه‌ محیط‌زیست تهیه و اقدامات خوبی انجام‌ شده است اما روی‌هم‌گذاری اینها که آن تصویر واحد را بدهد، برایمان مهم است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای، سمیه رفیعی، نماینده مجلس گفت: از 11‌اقلیمی که در دنیا وجود دارد، ۹اقلیمش را ما در ایران داریم. برای برنامه‌ریزی به‌منظور پیشرفت کشور باید به‌صورت جمع، یک تصویر واحدی از این منابع داشته باشیم. آن تصویر واحد و اینکه کجای کار قرار داریم دقیقا درواقع سیاستی است که به‌درستی در سیاست‌های کلی محیط‌زیست با عنوان تهیه اطلس زیست‌بوم کشور دیده‌شده است.
او با اشاره به سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب گفت: این سیاست‌ها نشان‌دهنده باور و اعتقاد ایشان به مسئله محیط‌زیست است. این باورمندی در بین رهبران دنیا بسیار کم‌نظیر است. ایشان در سیاست‌های کلان حوزه محیط‌زیست حجت را بر ما تمام کرده‌اند. ما برای اینکه اصول قانون اساسی و سیاست‌های کلی را بتوانیم جاری و ساری کنیم، نیاز داریم که برایش شاخص بنویسیم. الان شاخص‌ها را نداریم و به این خاطر دستورالعمل‌ها خیلی مورد تعرض قرار می‌گیرند و در اجرای سیاست‌ها عقب مانده‌ایم.
سمیه رفیعی درمورد چشم‌انداز‌ کلی محیط‌زیست کشور گفت: در انرژی‌های نو، قانون هوای پاک را که بررسی می‌کردیم، یکی از بندها و مواد آن مربوط به استقرار انرژی‌های نو بود که خدا را شکر وزارت نیرو حالا طبق آن چیزی که در برنامه ششم برایش وظیفه و تکلیف شده بود از آن جلوتر است؛ یعنی توانسته به هدف‌های برنامه برسد. در سایر حوزه‌ها مثلا در حفاظت خاک متأسفانه جا برای کار زیاد داریم. من به یکی از مقامات نظامی کشور که خدمتشان یک ملاقاتی داشتم رسیدم و به ایشان گفتم که شما کارتان نظامی است ، من کارم محیط‌زیست است؛ اما یک وجه مشترک با هم داریم و آن دفاع از خاک این کشور است. در بحث منابع آبی یک مقدار کارهای بیشتری انجام گرفته است. ما در حوزه مسائل آبی‌مان، سه چهار مشکل عمده داریم. یکی اینکه نقشه جریان آب برای ما روشن نیست؛ یعنی وقتی ما داریم می‌گوییم که مثلا با خشکسالی مواجه هستیم یا تنش آبی داریم، اساسا میزان ورودی‌ها و میزان خروجی آب دستمان نیست.
یکی دیگر مدیریت منابع آبی است که در آن مشکل داریم و مشکل دیگر اینکه بخش خصوصی و نیمه‌دولتی در مدیریت منابع آبی اختیارات زیادی دارد. در حفاظت از حیات‌وحش با اینکه بعضا خیلی مطرح می‌شود که خیلی وضع بد شده و خیلی گونه‌هایمان کم شده، ولی آمار چیز دیگری را نشان می‌دهد. شما مقایسه کنید آمار بعد از انقلاب را با قبل از انقلاب. من دیروز صبح آمار گونه‌های جانوری گیاهخوار استان تهران را که پرسیدم، حدود ۲۷‌هزار رأس کل و بز و... ما در همین استان تهران داریم و وقتی شما خاطرات افرادی راکه قبل از انقلاب مسئول بودند و مسئولیت داشتند ‌ ببینید، متوجه می شوید که امروز ، سرشماری‌ها کاملا‌سیر صعودی و روند صعودی را نشان می‌دهد.‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید