• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 14 فروردین 1402
کد مطلب : 188275
+
-

رکوردشکنی در تهرانگردی

با اجرای برنامه‌های متنوع تفریحی، سرگرمی و معنوی در بهار طبیعت و بهار قرآن توسط شهرداری 30 درصد به تعداد گردشگران نوروزی تهران افزوده شد

گزارش
رکوردشکنی در تهرانگردی

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

امسال تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن، سبب شد تا شهرداری تهران با مشارکت همه مجموعه‌ها اعم از معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی، خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک، سازمان‌ها و شرکت‌ها، برنامه‌های متنوع و جامع در قالب بسته بهار ایران پیش‌بینی کند. برنامه‌های شاد، سرگرم‌کننده و معنوی‌ای که مورد اقبال عموم قرار گرفته و آنطور که محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرده: «امسال پایتخت‌نشینان لحظات شادی در ضیافت الهی تجربه کردند و می‌توان اذعان کرد شادترین‌ ماه رمضان در تهران رقم خورد.» همچنین با برنامه‌ریزی ستاد گردشگری شهرداری تهران، استقبال گردشگران از ظرفیت‌های تاریخی، مذهبی، تفریحی و... به مرز 30درصد رسید و مدیران فرهنگی شهرداری تهران باور دارند این عدد می‌تواند در سال‌های آتی افزایش ‌ یابد.  اقدامات شهرداری تهران برای استقبال از بهار1402، اواخر اسفند سال گذشته شروع شد و نیروهای خدمات شهری شست‌وشو، رفت‌وروب، رنگ‌آمیزی و... شهر را انجام دادند. سازمان زیباسازی هم با اجرای جشنواره نور تهران زیبا و طرح آمد بهار جان‌ها، چهره شهر را تغییر داد. تقارن بهار طبیعت با ‌ماه مبارک رمضان سبب شد تعداد زیادی از مردم در پایتخت بمانند و ازاین‌رو معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مسئولیت سنگینی داشت چرا که از یک سو باید برنامه‌های سرگرم‌کننده پیش‌بینی می‌کرد و از سوی دیگر باید  مسائل و اقدامات معنوی ویژه ایام رمضان هم مدنظر قرار می‌گرفت.  توکلی‌زاده در تشریح رویکردها و سیاست‌های لحاظ شده دربسته بهار ایران گفت: «ایجاد نشاط اجتماعی با برگزاری جشن‌ها و آیین‌های نوروزی در بوستان‌ها، تشویق و ترغیب مردم به آیین روزه‌داری و رعایت آداب‌ ماه مبارک رمضان، تبیین سنت مهمان‌نوازی در بهار قرآن با برپایی سفره افطاری ساده، برپایی محافل انس با قرآن و همچنین اجرای جنگ‌های شاد و... اهدافی بودند که در برنامه‌ریزی این بسته پیش‌بینی شدند. آمارها نشان‌دهنده استقبال مردم از برنامه‌هاست و به همین دلیل اجرای برنامه‌های معنوی تا پایان ‌ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.» بسته بهار ایران در 7پهنه شهری (بوستان‌های ملت، نهج‌البلاغه، آزادگان، پلیس، ولایت،  لاله و میدان آزادی) 22بوستان منطقه‌ای و 123بوستان ناحیه‌ای اجرا شد.
امسال به‌دلیل تقارن این روز با ‌ماه مبارک رمضان، شهروندان روز طبیعت متفاوتی را تجربه کردند. برخلاف سنوات گذشته، مراسم سیزده‌بدر از ساعات عصرگاهی در 7 بوستان (ملت، نهج‌البلاغه، آزادگان، پلیس، ولایت، لاله و میدان آزادی) به‌صورت ویژه شروع  شدو تا پاسی از شب ادامه داشت. برپایی سفره افطاری ساده، مهم‌ترین محور این برنامه بود که با مشارکت مردمی و پشتیبانی مجموعه شهرداری تهران انجام شد. اقامه نماز جماعت، نورافشانی، اجرای موسیقی سنتی و اقوام،برپایی غرفه‌های خرید و عرضه محصولات صنایع‌دستی و... بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در روز طبیعت بودند.

افزایش 30درصدی گردشگری تهران
ظرفیت‌هایی تهران در نوروز1402 مورد توجه ستاد گردشگری شهرداری تهران قرار گرفت و سبب افزایش 30درصدی گردشگری نسبت به سال گذشته شد. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تأیید این موضوع تأکید کرد: «ستاد گردشگری شهرداری تهران در راستای خدمت‌رسانی مطلوب به گردشگران، راهنمای گردشگری را در سامانه 137 فعال کرد. تورهای متنوع تهران‌گردی پیش‌بینی‌شده بود که به‌دلیل قرارداشتن در ‌ماه ضیافت الهی، تورهای مذهبی و تاریخی به‌ویژه تورهای زیارتی عبدالعظیم حسنی(ع) مورد اقبال عمومی قرار گرفت. همچنین در این ایام تورهای ویژه‌ای هم برای سالمندان، معلولان و اقشار خاص پیش‌بینی‌شده بود.»

مکث
اهم اقدامات فرهنگی و اجتماعی برای ماه مبارک

  354محله میزبان سفره‌های افطاری ساده هستند.
 400میلیارد ریال در مراسم گلریزان برای آزادی 80زن زندانی جرائم غیرعمد جمع‌آوری شد.
 5 هزار مددجوی تحت پوشش سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در مراسم جشن نوروز شرکت کردند.
 10 هزارکودک کم‌برخوردار اسباب‌بازی عیدی گرفتند.
 30هزاربسته حمایتی برای افراد کم‌برخوردار پیش‌بینی ‌شده است.
 3 هزارنفر روزانه از برنامه‌های جشنواره ورزشی برج میلاد و بوستان ملت استفاده می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید