• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 27 اسفند 1401
کد مطلب : 188144
+
-

به‌بهانه سفر به سرزمین‌های آسمانی

محمدامین توکلی‌زاده-معاون  امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

 شهادت پایان نیست، آغاز است، تولدی دیگر است در جهانی فراتر از آنکه عقل زمینی به ساحت قدس آن راه یابد. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، مشتاقان زیارت شهدا با کاروان راهیان نور شهرداری تهران عازم سرزمین‌های سبز از محبت الهی شدند تا روح خود را از گردوغبار یک‌ساله پاک کنند و آرامش یابند. راهی این خاک سرخ شدند تا بشنوند ازحماسه و خلوص مردان و زنان پاک این سرزمین؛ بشنوند از لحظه‌های عبادت و دوستی و شادی رزمندگان؛ بشنوند از لحظه‌های رزم و شهادت، از نمازهای با اخلاص، از لحظات وداع شب عملیات و از نوجوانان به خون غلتیده و از جوانانی که هنوز بازنگشته‌اند و ... سفر را راهیان نور نامیدند چرا‌که سرزمینی است که بسیاری مهر شهادت بر پرونده خود زدند و سعادتمند شدند. زیارتگاه دلدادگان و زائرانی که در نیمه راه سفر عاشقی پرپر شدند و زیباترین حدیث بندگی را با بندبند وجودشان و با قطره‌قطره خونشان نوشتند و ما با حضور در محمل شهدای‌مان که رد پایشان در امتداد عشق و تا افق‌های بی‌نهایت جاریست آموختیم که نخل‌ها ایستاده می‌میرند، آن هم در جنگی ناعادلانه؛ جنگی که اگر چه نابرابر و ناعادلانه بود، اما فرصتی بود برای ظهور اسطوره‌هایی که از حادثه بزرگ کربلا الگو گرفتند و فصل بی‌مثالی از تاریخ ملتی مقاوم را که توأم بود با پایداری‌ها، مقاومت‌ها و افتخارات را رقم زدند. مدیریت شهری در این برهه که دشمن اذهان جوانان را مورد هدف قرار داده است خود را موظف به حفظ میراث سال‌های دفاع ‌مقدس می‌داند، در راستای آگاه‌سازی‌ جوانان گام برداشته و با راه‌اندازی اردوهای راهیان نور تلاش کرده نسل جوان را بیش از پیش با آموزه‌ها و مفاهیم دفاع ‌مقدس آشنا کند و به‌راستی که اردوهای راهیان نور همچون یک انقلاب فرهنگی عظیم است و از این اقدام و ظرفیت مناسب فرهنگی می‌توان برای مقابله با هجمه نرم دشمنان و اعتلای اصول انقلاب اسلامی استفاده مناسب کرد. سالیان سال است که شهرداری تهران برای به‌ثمر نشاندن وصایای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام‌خمینی(ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری به‌منظور زنده نگه‌داشتن فرهنگ عاشورایی جبهه و شهادت و خاطرات 8سال دفاع ‌مقدس با تشکیل ستاد راهیان نور برنامه‌های دیدار از سرزمین آلاله‌های خونین را برگزار می‌کند تا با اعزام علاقه‌مندان به زیارت سرزمین دلدادگان، جایی که در هر لحظه‌اش به خدا نزدیک‌تر می‌شوی، خیل عظیمی از جوانان را علاوه بر آشنایی با مناطق عملیاتی با قهرمانان و مدافعان وطن آشنا کند.
سرزمین‌هایی که رزمندگان و شهدایش در دوران دفاع‌مقدس مردانه و باصلابت جنگیدند و اجازه تصرف یک وجب از خاکش را به متجاوزان بعثی ندادند و بی‌شک در هیچ مقطعی از این تاریخ پر‌افتخاراین مرزوبوم این همه دلاوری، رشادت و حماسه آفریده نشد. بدون شک آشنا کردن جوانان و نوجوانان غیور میهن اسلامیمان و به تصویر کشاندن گوشه‌هایی از بزرگ‌ترین حماسه تاریخ ایران اسلامی ضامن حفظ استقلال و رشد و بالندگی ایران عزیزمان خواهد بود. برعهده همه ما به‌عنوان عضو کوچکی از این جامعه است که یاد شهدا، زنده نگه داشته شود چراکه واقعیتی تاریخی از انسان‌های برگزیده‌ای است که برای تحقق آرمان‌ها و اهداف بلند انقلاب اسلامی تا پای جان ایستادند. در راه دفاع از اهداف مقدس اسلام جانفشانی‌های بسیاری کردند و حماسه‌ای بزرگ و جاوید آفریدند. آنها گذشتند ... از خود گذشتند نه برای خود که برای دیگران ... دیگرانی که می‌خواهند بهتر زندگی کنند و آنها که گذشتند‌از خودشان، از تمام وجودشان، حتی از سهم همسر، فرزندان و پدر و مادرهایشان. گذشتند از حق طبیعی خود، چون زندگی آرام، تا ما به سهممان برسیم از زندگی و زنده ماندن در سرزمین خودمان ایران، نه در جایی دیگر که سرزمین ما نیست و نه در سرزمینی که بوی اسارت می‌دهد تا شاید ادامه‌دهنده راه شهدایی باشیم که مقام معظم رهبری (مدظله) در ثنایشان فرمودند: «با این ستاره‌ها می‌توان راه را پیدا کرد و از این تاریکی‌ها رهایی پیدا کرد.»
این ‌روزها بسیاری از علاقه‌مندان و دلدادگان در مسیر راهیان نور قدم گذاشته‌اند تا ببینند و ‌درک کنند عرصه پرافتخار دوران 8 سال دفاع ‌مقدس و حماسه ایثار و فداکاری فرزندان این مرز و بوم را که نه‌تنها فرصتی بود برای ظهور اسطوره‌هایی که با اتکا به فرهنگ قهرمان‌پرور شیعه از حادثه بزرگ کربلا الگو گرفتند و چون مولا و مقتدایشان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) جاودانه شدند بلکه فصل بی‌بدیلی از تاریخ ملتی مقاوم بود که تاریخ انسانیت را با پایداری‌ها، مقاومت‌ها و افتخاراتشان آبرو بخشیدند.
حالا در پس و‌ گذر سال‌ها آشنا کردن جوانان و نوجوانان غیور میهن اسلامیمان و به تصویرکشاندن گوشه‌هایی از بزرگ‌ترین حماسه تاریخ ایران اسلامی از مهم‌ترین وظایف است، چرا که آشنایی آینده‌سازان کشور با این حماسه‌ها ضامن حفظ استقلال، رشد و بالندگی کشور عزیزمان است و این اردوها با اهداف متعالی دیگری چون تبیین و بازگویی خاطرات 8 سال دفاع ‌مقدس، شناساندن گنجینه‌های دوران دفاع ‌مقدس به اقشار مختلف جامعه، ایجاد امکان تجدید خاطره تجلی واقعیت‌های غنی فرهنگ دفاع ‌مقدس برای خانواده‌های معزز شهدا با سفرکردگان آن دوره در آخرین نقطه حیات زمینی‌شان است. امسال بدرقه کاروان راهیان نور از بهشت زهرا(س) انجام شد. همچنین، کاروان از یادمان‌های کانال کمیل و حنظله بازدید داشتند و نیز بازدید از یادمان هویزه و یادمان پیامبر اعظم(ص) آبادان هم در برنامه بود. همچنین زیارت از یادمان‌های دوکوهه، هویزه، علقمه، شلمچه، بیت‌المقدس، کانال کمیل، طلاییه، معراج شهدای آبادان و اهواز، انجام شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید