• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18807
+
-

توافق بورس‌کالا و صنعتگران


نشست هم‌اندیشی بورس‌کالای ایران و صنایع پایین‌دست به‌عنوان مصرف‌کنندگان مواداولیه، ظهر دیروز با هدف حمایت از تولید ملی و رفع دغدغه‌های تولیدکنندگان در بورس‌کالا برگزار شد. به گزارش «کالاخبر»، در این نشست، مقرر شد کنفدراسیون صادرات و همچنین اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران نتایج این جلسه و جلسات بعدی را به‌عنوان راهکار دولت پیشنهاد کنند.



لزوم عرضه مؤثر به همراه تقاضای واقعی

در ابتدای این نشست، مدیرعامل بورس‌کالای ایران گفت: کشف مناسب و منطقی قیمت محصولات از طریق عرضه‌های مؤثر از یک سو و حذف تقاضا‌های کاذب از سوی دیگر محقق می‌شود که این دو موضوع همکاری و هماهنگی سه‌جانبه تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و بورس‌کالا را نیاز دارد.

حامد سلطانی‌نژاد با بیان اینکه هم‌اکنون به‌دلیل شکاف قیمتی محصولات در بورس و بازار، شاهد تقاضاهای بالا برای خرید مواد هستیم، افزود: ما درخصوص سیاستگذاری ارزی، تابع ارز ۴۲۰۰تومانی هستیم و در این شرایط همه باید کمک کنیم که اگر قرار است تخفیفی در قیمت خرید محصولات داده شود، این تخفیف نصیب مصرف‌کنندگان واقعی شود. بر این اساس در حوزه پتروشیمی و مصرف‌کنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کردیم که میزان مصرف واقعی سال گذشته به جای بهین‌یاب مبنا قرار گیرد که وزارت صنعت نیز با این موضوع موافقت کرد.

مدیرعامل بورس‌کالای ایران افزود: با همفکری در اینگونه نشست‌ها، به تعادل در دو سمت عرضه و تقاضا حرکت خواهیم کرد، به‌طوری‌که برای حمایت از تولید داخل باید علاوه بر تقویت عرضه، طرف تقاضا نیز به شکل واقعی در بازار وجود داشته باشد. سلطانی‌نژاد اعلام کرد: مرور اقدامات اخیر دولت بیانگر آن است که تأمین نیاز داخل از اولویت‌های دولت است به‌طوری که شاهد وضع عوارض صادراتی بر کالاهای خام هستیم که نشان‌دهنده جهت‌گیری جدی بر تأمین نیاز داخل است.



حمایت چهارجانبه

در ادامه این نشست رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: مشکلات مربوط به تأمین مواداولیه واحد‌های پایین‌دست با حمایت اتاق بازرگانی ایران، تهران، کنفدراسیون صادرات ایران و همکاری بورس‌کالای ایران به‌زودی برطرف می‌شود.

محمد لاهوتی افزود: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی صادراتی این است که نباید نرخ‌ها بالاتر از دلار۴۲۰۰تومانی در بورس‌کالا قیمت‌گذاری شود اما مشکلاتی که در بحث عرضه و تقاضا وجود دارد، باعث می‌شود که صنایع پایین‌دست مخصوصا در واحدهای تولیدی و صادراتی با مشکلاتی روبه‌رو شوند.

او افزود: لذا با توجه به اینکه باید براساس اهداف کشور، در سال‌جاری صادرات هم رشد پیدا کند، این جلسه برگزار شد تا پس از طرح موضوعات، پیشنهادهایی درخصوص حمایت از تولید و تولید صادرات‌محور مطرح شود. براساس این گزارش، حاضران در این نشست بر دو محور اصلی تأکید کردند؛ نخست نیاز به پالایش تقاضای مواداولیه با همکاری بورس‌کالا و انجمن‌ها تا به مرور تقاضاهای غیرواقعی از معاملات حذف شود و دوم، نیاز به‌وجود برنامه عرضه مستمر از سوی تولیدکنندگان در راستای تعادل بازار.



انتقاد از کمبود عرضه

در ادامه امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل با بیان اینکه برخی آیین‌نامه‌های بورس‌کالا به خوبی اجرا نمی‌شود، گفت: در بورس‌کالا میزان عرضه باید به حدی باشد که کشف قیمت واقعی صورت گیرد اما شاهد هستیم که میزان عرضه کمتر از تقاضاهای فعلی است.

کاوه افزود: برای حل این مشکل، ناظر بورس باید یک میانگینی از تقاضای هر محصول را تعیین کند و میزان حداقل عرضه را برای تولیدکننده مشخص کند. در حوزه ورق فولاد، نیاز هفتگی ما حدود 100هزار تن است اما مشاهده می‌کنیم که حجم عرضه‌ها به‌مراتب کمتر از این حجم است.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل در ادامه با بیان اینکه در تولید برخی محصولات در کشورمان انحصار داریم، به سیستم مچینگ بورس‌کالا انتقاد کرد و گفت: زمانی که در تولید یک محصول انحصار داریم، باید با افزایش عرضه درجه انحصار را کاهش دهیم.

 به این ترتیب عرضه‌های مچینگ نیز باید در تالار عرضه شود که مدیرعامل بورس‌کالا نیز در این خصوص اعلام کرد که بورس، هیچ مخالفتی با این موضوع ندارد و حتی برای تحقق این امر، پیگیری‌هایی انجام داده است.


   بهبود اوضاع صنعت کفش با همکاری بورس‌کالا

علی لشگری، دبیرکل جامعه مدیران صنعت کفش ایران در نشست هم‌اندیشی صنایع پایین‌دست و بورس‌کالای ایران به اقدامات اخیر بورس‌کالا برای تعادل قیمت دی‌اتیلن هگزانول اشاره کرد و پیشنهادهایی نیز برای بهبود روند معاملات محصول مورد نیاز این صنعت ارائه داد. لشگری گفت: در جلسه‌ای که تشکل صنعت کفش به‌تازگی با بورس‌کالا داشت، درخصوص تقاضای الکل یا دی اتیلن هگزانول و عرضه این ماده از سوی پتروشیمی اراک، روند قیمت پایه و معامله این محصول طی یکی دو سال اخیر بحث شد. این نماینده تشکل صنعت کفش پیشنهاد کرد: معاملات کشف پریمیوم می‌تواند روی محصول مورد نیاز ما انجام شود و ما این آمادگی را داریم که مواداولیه پتروشیمی اراک را برای یک سال به‌صورت قرارداد بلندمدت خریداری کنیم. به‌طوری‌که مواداولیه (الکل و سایر مشتقات دی اتیلن هگزانول) توسط مصرف‌کنندگان واقعی این محصول برای مدت زمان یک‌سال پیش خرید شود. پیشنهاد دوم نیز این است که در کنار الکل عرضه‌شده توسط پتروشیمی اراک، الکل وارداتی توسط بخش خصوصی نیز با قیمت تلفیقی در بورس‌کالا عرضه و معامله شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید