• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 25 اسفند 1401
کد مطلب : 187999
+
-

امیدواری برای همراهی رویا و امید

خبر
امیدواری برای همراهی رویا و امید

 خبر رسید که‌رؤیا جفت بلژیکی امید تک درنای سیبری در تنکابن فرود آمد این یعنی اینکه این دو درنا در مسیر مهاجرت از هم جدا شدند. کارشناسان معتقدند چون‌رؤیا زمان کافی برای بازیابی ماهیچه‌ها و چربی بدنش نداشت از این‌رو توانایی پرواز هزاران کیلومتر را به‌دست نیاورد بنابراین از همراهی با امید بازماند.
به گزارش ایرنا، محمد علی یکتا نیک، عضو کمپین پرواز گفت: مدیریت حیات وحش کاری تخصصی است که باید توسط کارشناسان و متخصصان انجام شود و اگر کاری در این مسیر درست پیش نرود حتما یک یا چند نفر مقصر هستند. در روند حفاظت از حیات وحش اصل مسئله حفاظت از زیستگاه است، اینکه اگر امید به‌عنوان تک درنای سیبری تنها مانده دلیل اصلی آن بر می‌گردد به ضعف حفاظت از زیستگاه، چون اگر زیستگاه امن بود این درنای نر تنها نمی‌ماند، اما آوردن یک درنای ماده و جفت شدنش با امید یکی از اتفاقات خوش و شاید تنها اتفاق خوب محیط‌زیستی در چند سال اخیر بود.
این فعال محیط‌زیست گفت: قدرت بدنی در روند مهاجرت مسئله مهمی است؛ از این‌رو هر پرنده‌ای باید برای این مسیر به‌طور کامل آماده شود اما‌رؤیا زمان زیادی برای این کار نداشت. فقط ۶ هفته زمان داشت تا آماده یک مهاجرت چند هزار کیلومتری شود؛ آن‌هم برای نخستین بار. وقتی می‌دانیم که درنا دهه اول اسفند مهاجرت می‌کند چرا باید جفتش را بهمن وارد کشور کنیم. فرایند مهاجرت بسیار پیچیده است، یعنی پرنده‌ها در این مدت چه زمانی که می‌خواهند مهاجرتشان را از اراضی شمالی زمین که روز کوتاه می‌شود و زمین یخ می‌زند شروع کنند، چه اکنون که روز بلندتر شده و اینها می‌خواهند برگردند به زیستگاه‌های شمالی، از قبل باید ذخیره چربی بدنشان درست باشد. میزان چربی کبدشان باید به اندازه درستی برسد، ماهیچه‌های آنها یک فرایند شگفت‌انگیزی دارد. برای مهاجرت، ماهیچه‌های کتف آنها رشد می‌کند و ماهیچه‌های سینه تحلیل می‌رود.
امید یکتانیک می‌گوید: اگر امید سال آینده به فریدونکنار برگردد یعنی ۱۶ سال است که تنها می‌آید، خدا کند که برگردد و بتوانیم تا آن زمان‌رؤیا را سالم نگه داریم تا دوباره به امید معرفی شود البته چون این دو همدیگر را می‌شناسند دیگر کار راحت‌تر است.
غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره برنامه‌های سال بعد می‌گوید: ما تلاش خود را کردیم و تا حدودی هم موفق بودیم.‌رؤیا با امید همراه شد؛ هم اینکه با هم جفت شدند و با هم پرواز کردند خودش یک موفقیت است. نباید ناامید شویم؛ برای سال آینده خیلی امیدواریم چون هم درنای ماده را در اختیار داریم و هم وقت کافی که بتوانیم این طرح را با موفقیت پیش ببریم چون‌رؤیا و امید همدیگر را می‌شناسند، سال آینده کار راحت‌تر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید