• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 25 اسفند 1401
کد مطلب : 187998
+
-

10میلیون صندلی برای انتقال مسافران نوروزی

ظرفیت60 تا 90 درصد اقامتگاه‌های رسمی در برخی استان‌ها اشغال شده و حجم تردد خودروهای شخصی افزایشی است

گزارش
10میلیون صندلی برای انتقال مسافران نوروزی

محمد باریکانی- روزنامه‌نگار

سفرهای نوروزی آغاز شده است و همین حالا به اعلام مدیرکل دفتر گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، ظرفیت مراکز اقامتی برخی استان‌های کشور تا 90درصد ظرفیت اشغال، برای هفته نخست نوروز پر و رزرو شده است.  نوروز1402 اما به‌دلیل گران بودن نرخ پروازها و فرسودگی بخشی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و بی‌رغبتی بخشی از مسافران نوروزی برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بر میزان تردد خودروهای شخصی مسافران نوروزی در کشور افزوده می‌شود و همین موضوع دستگاه‌های مرتبط با سفرهای نوروزی را به‌دلیل احتمال افزایش تلفات جاده‌ای اندکی نگران کرده است.

سال1400 به‌گفته مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، تلفات 10ماهه ناشی از تصادفات در کشور 10.8درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشت و امسال نیز از ابتدای سال1401 تا پایان دی‌ماه این رقم نسبت به سال گذشته با رشد 16.6درصدی مواجه شده است.

شناسایی 8هزار کیلومتر مسیر مرگبار
مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور که صبح دیروز در نشست ستاد هماهنگی خدمات سفر حضور داشت، می‌گوید: قرار بود هر سال با 10درصد کاهش تلفات ناشی از تصادفات روبه‌رو باشیم که متأسفانه سال 1401با رشد این آمار مواجه شدیم؛ بنابراین قرار شده است در نوروز 1402نیز در 30کیلومتری شهرها که عمده تصادفات جاده‌ای در این نقاط صورت می‌گیرد، برنامه‌هایی برگزار شود تا رانندگان برای زمان‌هایی متوقف شوند و آمار تلفات جاده‌ای ناشی از تصادفات کاهش یابد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور درخصوص افزایش ایمنی سفرهای جاده‌ای در نوروز 1402می‌گوید:8  هزار کیلومتر راه و مسیر پرتردد در کشور شناسایی شده که بیشترین میزان تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای را به‌خود اختصاص داده‌اند، که قرار شده در نوروز 1402این مسیرها تحت نظارت ارگان‌ها و دستگاه‌های مرتبط باشند و بر همین اساس نیز تصمیم‌ گرفته شد سرعت مجاز وسایل نقلیه با هماهنگی دستگاه‌ها در نوروز1402 در جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی کشور، 10کیلومتر کاهش یابد تا شاهد تصادفات شدید و منجر به تلفات نباشیم.
شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اما می‌گوید: نوروز 1401 روزانه به‌طور متوسط 2میلیون‌و300هزار تردد خودرویی در سفرهای نوروزی ثبت شده است که اگر بازه زمانی 27اسفندماه سال1400 را زمان آغاز سفرهای نوروزی درنظر بگیریم و 15فروردین‌ماه1401 را پایان سفرها بدانیم، طی 18روز، 41میلیون‌و400هزار تردد خودرویی در جاده‌ها و شهرهای کشور صورت گرفته است.

6 میلیون صندلی در ناوگان حمل و نقل بین‌شهری
برخلاف تصور رایج، ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور سهم زیادی در سفرهای نوروزی ندارد، اما یکی از ناوگان‌های پرتقاضاست که به‌دلیل کمبود هواپیما و زمینگیر بودن بخشی دیگر از ناوگان، سهم 3درصدی حمل‌ونقل هوایی کشور در سفرهای نوروزی به‌دلیل گران بودن بلیت پروازها بیشتر به چشم آمده است.
شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی که نماینده 8دستگاه در ستاد مرکزی خدمات سفر کشور است، در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر با اعلام این مطلب که در نوروز1401، تعداد 6میلیون مسافر نوروزی توسط حمل‌ونقل جاده‌ای با اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی‌های بین‌شهری به سفر رفتند، گفت: یک‌میلیون‌و300هزار مسافر نوروزی از طریق ناوگان ریلی و 2میلیون‌و300هزار مسافر هم با استفاده از ناوگان هوایی کشور برای سفرهای داخلی و خارجی اقدام کردند.
 معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص صندلی‌های تخصیص داده شده به مسافران نوروزی1402 در ناوگان حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای می‌گوید: در طرح نوروزی که از 24اسفندماه تا 15فروردین ادامه دارد، در ناوگان حمل‌ونقل هوایی 2میلیون و 300هزار صندلی برای سفرهای داخلی و خارجی درنظر گرفته شده است. در ناوگان ریلی نیز یک‌میلیون و 300هزار صندلی در 3هفته به‌صورت رفت و برگشت درنظر گرفته شده که تلاش می‌شود این تعداد به یک‌میلیون‌و500هزار صندلی افزایش یابد. در ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای نیز 6میلیون ظرفیت حمل‌ونقل درنظر گرفته شده است و 14هزار اتوبوس، 29هزار مینی‌بوس و 31هزار خودروی سواری درنظر داریم و امیدواریم این ظرفیت 15درصد بیشتر شود.

میزان اشغال اقامتگاه‌های نوروزی
مصطفی فاطمی، مدیرکل گردشگری داخلی و دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر نیز با اعلام افزایشی بودن حجم ترددهای خودرویی در جاده‌ها در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص آمار به‌روزرسانی شده حجم مسافران نوروزی گفت: نوروز1401 بیش از 50میلیون نفر شب اقامت در اماکن رسمی و غیررسمی ثبت شد و برای نوروز1402 نیز تا این زمان، 90درصد ظرفیت اقامتی در استان‌های هرمزگان، فارس، مازندران، ایلام، بوشهر و چهارمحال و بختیاری اشغال شده است. 80درصد ظرفیت اقامتی استان‌های خراسان رضوی، سمنان، کرمانشاه، اردبیل، مرکزی و خراسان شمالی نیز پر شده است، و استان‌های آذربایجان شرقی، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین و البرز نیز بین 60 تا 80درصد اشغال شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید