• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 24 اسفند 1401
کد مطلب : 187968
+
-

فقط باید تلاش کنیم

نواب نصیرشلال، سرمربی جدید تیم ملی وزنه‌برداری می‌گوید وزنه‌برداری فقط کار می‌خواهد تا عقب‌ماندگی‌هایش را جبران کند

فقط باید تلاش کنیم

لیلی خرسند

وزنه‌برداری از روزهای خوبش فاصله گرفته؛ از روزهایی که ورزشکارانش روی سکوهای المپیک آقایی می‌کردند، حالا آشفته‌ترین روزهایش را پشت‌ سر می‌گذارد. نام‌های بزرگ یا رفته‌اند یا به مرز خداحافظی رسیده‌اند. جوانانی هم که در این رشته دنبال رویاهایشان باشند، خیلی نیستند. در این وضعیت پذیرفتن هر مسئولیتی در این رشته دل بزرگ می‌خواهد. نواب نصیرشلال با پشتوانه قهرمانی در بازی‌های المپیک لندن، سرمربی تیم ملی شده است. او می‌داند کار سختی دارد، درحدی که می‌گوید: «به آینده امیدی ندارم.» ولی حرف‌هایش خیلی هم بوی ناامیدی نمی‌دهد.

   در روزهای سخت وزنه‌برداری ریسک کردید و سرمربی تیم ملی شدید. نمی‌ترسید؟
درست است، شرایط سختی است. تیم ملی عقبه خوبی ندارد. هم از نظر کیفی و هم از لحاظ کمی افت کرده است. به‌خاطر کرونا و مشکلاتی که در فدراسیون بود، تیم‌ها به مسابقات زیادی اعزام نشده‌اند و روی پایه هم کار زیادی انجام نشده است. به‌خاطر همین پشتوانه خوبی نداریم. وزنه‌برداران جوان باید کم‌کم به تیم ملی اضافه می‌شدند که این اتفاق هم نیفتاده است. به‌خاطر همین انگیزه‌ها هم مثل قبل نیست. با این حال نه، کار من ریسک نیست. برای هر کسی افتخار است که سرمربی تیم ملی کشورش باشد. من دنبال چیز خاصی نیستم که بخواهم به خاطرش ریسک کنم یا بترسم. هدف من کمک است که امیدوارم بتوانم در مسیر درست کار درست را انجام بدهم.

   سال آینده مسابقات زیادی در پیش است و مهم‌ترین رویداد انتخابی المپیک پاریس است. می‌شود در این یک سال این همه کار را با هم انجام داد؟
اول امیدمان به خداست و دوم باید تلاش کنیم تا برنامه‌هایمان را با نظم پیش ببریم. تیم عقب‌مانده و از روزهای خوب فاصله دارد. باید سخت‌گیرانه به‌کار نگاه کنیم تا زودتر تیمی یکدل و یکرنگ داشته باشیم. 4مسابقه مهم داریم؛ مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های ‌آسیایی و قهرمانی جهان. آخر سال هم دوباره مسابقات قهرمانی آسیا برگزار می‌شود. هدف اصلی ما این است که بتوانیم بیشترین سهمیه را بگیریم.

   کارشناسان می‌گویند باید وزنه‌برداری 3-2تیم آماده داشته باشد تا بتواند در همه مسابقات شرکت کند به‌خصوص که بین بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان فقط 20روز فاصله است. با این شرایط می‌شود بیشتر از یک تیم آماده کرد؟
همینطور است. در بازی‌های آسیایی مدال مهم است و در مسابقات دیگر گرفتن امتیاز برای رسیدن به سهمیه. وزن بازی‌های آسیایی با بقیه مسابقات متفاوت است و ما هم دوست داریم چند تیم داشته باشیم اما با وضعیتی که هست، جمع کردن یک تیم هم سخت است. در بعضی از دسته‌ها حتی یک وزنه‌بردار هم نداریم. البته در بعضی از وزن‌ها تعدد نفر داریم.

   نفرات را رصد کرده‌اید؟ خبر دارید که غیراز نفرات فعلی، وزنه‌برداران دیگری هم هستند که در حد تیم ملی باشند؟
ما 3دسته وزنه‌بردار داریم؛ باتجربه‌ها، ‌جوانانی که عنوان‌دار و مدعی هستند و افرادی که به آنها فرصت داده نشده و بیرون مانده‌اند. ما حتما از همه آنها استفاده می‌کنیم.

   گفتید در بعضی از وزن‌ها نفر ندارید. به‌نظر می‌رسد مشکل اصلی در وزن‌های سبک‌تر باشد. وزنه‌بردار در این اوزان نداریم یا به آنها بی‌توجهی شده؟ البته الان هم همه مربیانی که به کادر فنی دعوت شده‌اند، تخصص‌شان یا میان‌وزن است یا سنگین‌وزن.
اگر کسی باشد‌ استقبال می‌کنیم. در این مدت مدام گفته شده که سبک‌وزن‌های ما شرایط رقابت با آسیایی‌ها را ندارند و نادیده گرفته شده‌اند اما ما برنامه داریم و از هر کسی که شرایط خوبی داشته باشد، حمایت می‌کنیم.

   در کادر فنی بهمن زارع هم حضور دارد که از زمان ایوانف در کادر فنی بوده و مدتی هم سرمربیگری تیم ملی را برعهده داشته است. حتی سرمربی خود شما هم بوده. می‌توانید با هم راحت‌ کار کنید؟
در بحث فنی بحث زیردستی و بالادستی نداریم. این مسائل در تیم ما مطرح نیست. من با آقای زارع رابطه دوستانه‌ای دارم، صحبت کردم که مشاور تیم باشد و ایشان هم قبول کرد.

   بعد از انتخاب شما ایرادی که گرفته شد، این بود که به جز یک دوره مربیگری در تیم ملی، تجربه زیادی ندارید.
یک دوره در تیم ملی مربی بودم ولی همه این‌ سال‌ها کار کرده‌ام. در کار همه‌‌چیز مشخص می‌شود.

   سختی کار را در چه چیزی می‌بینید؟
فکر نمی‌کنم کار سختی یا ابهام خاصی داشته باشد با این حال کار را کار سختی می‌دانم. همانطور که گفتم، نبود پشتوانه و انگیزه، عقب‌افتادگی‌ها، مشکلات سخت‌افزاری و... کار را دشوار کرده اما می‌شود کار کرد. البته به کمک کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هم نیاز داریم چون فدراسیون به تنهایی نمی‌تواند از پس مشکلاتی که هست بربیاید.

   به آینده وزنه‌برداری و تیم ملی امیدوارید؟
من به آینده امیدوار نیستم، فقط باید تلاش کنیم و کار را جلو ببریم.

در بازی‌های آسیایی مدال مهم است و در مسابقات دیگر گرفتن امتیاز برای رسیدن به سهمیه. وزن بازی‌های آسیایی با بقیه مسابقات متفاوت است و ما هم دوست داریم چند تیم داشته باشیم اما با وضعیتی که هست، جمع کردن یک تیم هم سخت است

 

این خبر را به اشتراک بگذارید