• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 24 اسفند 1401
کد مطلب : 187946
+
-

مبارزه جهانی با اسلام هراسی

تبعیض و پیش‌داوری و ترس نادرست از اسلام و مسلمانان که اسلام‌هراسی خوانده می‌شود  سرانجام از سوی سازمان ملل متحد مورد توجه قرار گرفته و برای نخستین‌بار، روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی، امسال به همت این سازمان برگزار می‌شود.
سازمان ملل سال گذشته تصویب کرد که 15‌ماه مارس، که همین امروز است، به‌عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی شناخته شود و امسال، برنامه‌های ویژه‌ای را هم برای آن تدارک دیده است. این برداشت نادرست  ‌که ناشی از فضای عمومی رسانه‌ای  و همینطور فعالیت‌های تبلیغی گروه‌های راست افراطی در غروب است، باعث آزار رساندن به مسلمانان، ایجاد حس خصمانه علیه آنها  و تهدید و تحقیر آنها در جوامع می‌شود. نکته‌ای که سازمان ملل به آن اشاره کرده، این است که این رفتار نادرست علیه مسلمانان، ‌‌هم در جوامع واقعی و هم در فضای مجازی، به‌شدت در جریان است.
فضا علیه مسلمانان چنان خصمانه است که سازمان ملل در گزارشی، عملا آن را «همه‌گیری نفرت» علیه مسلمانان خوانده است. سازمان ملل گفته است که بعد از عملیات 11سپتامبر2001 در آمریکا و دیگر اقدامات تروریستی که ظاهرا و به دروغ به نام اسلام انجام شده، ظن سیستماتیک نسبت به مسلمانان و آنهایی که ظاهری مثل مسلمانان دارند روا می‌شود. دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی، به‌صورت نامتناسبی مسلمانان را مورد هدف قرار می‌دهند و به آنها برچسب‌های امنیتی می‌زنند. این رفتارها و موضع‌گیری‌های نهادینه شده چنان رو به افزایش بوده و چنان عرصه را بر مسلمانان تنگ کرده بود که سرانجام، سال گذشته سازمان ملل، به پیشنهاد کشورهای مسلمان عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، این روز را تصویب کرد. در کنار همه اینها، باید تصور عامه درباره مسلمانان در جوامع به‌خصوص غربی اصلاح شود؛ اوضاع، در برخی از مهاجرپذیرترین کشورهای غربی چنان وخیم است که مرتبا گزارش‌های زیادی درباره حمله به زنان و مردان مسلمان منتشر می‌شود. برای نمونه، در کانادا، جایی که اسلام دومین دین بزرگ جامعه آن است، حمله به مسلمانان به‌خاطر مذهبشان، بسیار فراتر از بدگمانی و آزارهای کلامی است و گزارش‌های متعددی درباره حملات فیزیکی به مسلمانان و ‌تخریب اموال آنها منتشر شده است. اوضاع ‌در مدارس هم وخیم است و موارد اسلام‌هراسی چنان بالاست که اخیرا اقدام یک مدرسه برای در پیش گرفتن یک ابتکار برای مقابله با این پدیده، بازتابی گسترده داشته و دیگر مدارس هم به فکر رویکرد مشابهی هستند.
کانادا، تنها یکی از کشورهایی است که اسلام‌هراسی در آن رواج زیادی دارد؛ اوضاع در دیگر کشورهای غربی و به‌خصوص شمال اروپا، حتی از این هم بدتر است. سازمان ملل امیدوار است
 با آگاهی بخشی و همکاری با دولت‌ها، نه‌تنها جلوی رواج این پدیده زشت را بگیرد که در اصلاح تصویر عمومی مسلمانان به موفقیت برسد و اسلام‌هراسی را محو کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید