• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 24 اسفند 1401
کد مطلب : 187941
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8qo6g
+
-

سلاح در برابر نفت؛ نگاه کانادا به رابطه با عربستان

کانادا ادامه فروش سلاح به عربستان را راهی برای حفظ ثبات در بازار نفت می‌داند

دریچه
سلاح در برابر نفت؛ نگاه کانادا به رابطه با عربستان

گزارش‌ها حاکی از آن است که کانادا برای اطمینان‌خاطر از حفظ قیمت پایین نفت، صادرات تسلیحات خود به عربستان را ادامه داده و با وجود انتقادات گروه‌های حقوق بشری، فروش تسلیحات سنگین خود به عربستان را متوقف نکرده است. این گزارش را راشاتودی با توجه به سندی که توسط وب‌سایت «بریچ» منتشر شده، تهیه کرده و نوشته است: «دولت جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا معتقد است که صادرات تسلیحات نظامی به عربستان سعودی به حفظ قیمت مناسب نفت در بازارهای جهانی کمک می‌کند.» این گزارش همچنین می‌افزاید که کانادا، پادشاهی سعودی را عامل نیابتی کشورهای غربی در منطقه خاورمیانه می‌داند.
در این گزارش با استناد به سند 7صفحه‌ای وب‌سایت بریچ آمده است: دولت کانادا، عربستان سعودی را همچنین بازاری مهم برای صنعت تسلیحات خود می‌داند و معتقد است که حفظ ریاض به‌عنوان یک شریک امنیتی ارزشمند برای کشورهای غربی در منطقه ضروری است. براساس این گزارش، علاوه بر کانادا، دولت‌های آمریکا و انگلیس نیز عربستان را شریک امنیتی و راهبردی مهم خود درنظر می‌گیرند و از این‌رو علاقه‌ای به تجدیدنظر یا لغو قراردادهای تسلیحاتی با ریاض ندارند.
ارزیابی این گزارش برخلاف اظهارات نخست‌وزیر کاناداست که پیش‌تر در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد جنگ یمن و قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی در سال 2018، وعده داده بود که برخی توافقات و قراردادهای تسلیحاتی با عربستان را لغو خواهد کرد. از سوی دیگر قراردادهای تسلیحاتی کانادا با عربستان به رونق صنعت نظامی کانادا کمک کرده و براساس این گزارش، قرارداد فروش خودروهای زرهی کانادا به عربستان‌سعودی باعث شده تا کانادایی‌ها به دومین صادرکننده بزرگ سلاح در خاورمیانه تبدیل شوند. صادرات تسلیحات کانادا به عربستان طی سال‌های گذشته روند افزایشی داشته است. میدل ایست‌ای در ‍‌ژوئن 2022به نقل از وزارت خارجه کانادا اعلام کرد که این کشور در سال 2021بیش از 1.34میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است که 300میلیون دلار بیشتر از سال 2020بوده است. میدل ایست‌ای همچنین در گزارش خود می‌نویسد که سیاستمداران کانادایی به‌ویژه نمایندگان محافظه‌کار در پارلمان این کشور معتقدند که کانادا باید اتحاد استراتژیک خود با
دولت سعودی را حفظ کند و تداوم این روابط مستلزم ادامه فروش سلاح به سعودی‌هاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید