• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 24 اسفند 1401
کد مطلب : 187917
+
-

رکوردشکنی در تأمین بودجه شهر

مدیریت شهری بدون فروش تراکم، بیشتر از پیش‌بینی درآمد کسب کرد

گفت‌وگو
رکوردشکنی در تأمین بودجه شهر

محمد سرابی- روزنامه‌نگار

در سال‌های گذشته تحقق نیافتن بودجه بار‌ها عملکرد شهرداری را تحت‌تأثیر قرار داده بود. رقمی که به‌عنوان بودجه‌ تصویب شده بود تا پایان سال به‌دست نمی‌آمد و از مبالغ به دست‌آمده هم بخش زیادی شامل فروش تراکم مازاد بود. به‌گزارش همشهری، امسال برای نخستین بار نه‌تنها تمام بودجه پیش‌بینی شده به‌دست آمد بلکه از آن هم فراتر رفت و به تحقق 120درصدی رسید بدون اینکه تراکم مازاد فروخته شده باشد. با لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران درباره موفقیت شهرداری در این زمینه صحبت کردیم.

درآمد شهرداری به چه میزانی رسیده است؟
به فضل الهی در سایه تلاش و کوششی که همکاران عزیزمان در همه بخش‌های شهرداری انجام دادند و همکاری خوبی که مردم عزیز تهران داشتند، امسال توانستیم نه‌تنها به تکلیف بودجه‌ای عمل کنیم بلکه در تحقق منابع و درآمد‌ها رشد 120درصدی داشته باشیم.
به بیان دیگر ما تعهد حدود 50همت (هزار میلیارد تومان)‌داشتیم و الان به حدود 60همت رسیده است.
فروش تراکم مازاد چقدر در این زمینه نقش داشته است؟
مهم‌ترین مسئله این است که ما از طریق رونق پروانه ساختمان، عوارض و حقوقی که مردم باید پرداخت می‌کردند و ظرفیت‌های مولد‌سازی‌ توانستیم این درآمد را محقق کنیم. بدون اینکه کار فروش تراکم انجام بگیرد. این نشان می‌دهد که تهران ظرفیت‌های خوبی دارد. مردم تهران اگر در جریان قرار گیرند که شهرداری به‌طور مستقیم به آنها خدمت می‌کند و شاهد توسعه و عمران در شهر باشند حتما با شهرداری همکاری می‌کنند. به زعم‌ما، مردم عزیز در جریان هستند که کار‌های خوبی در شهرداری انجام می‌شود. اینک 3 بزرگراه در حال ساخت است. بزرگراه بروجردی که گره غرب را باز می‌کند، پروژه انتهای بزرگراه یادگار امام که این مسیر تا آزادگان را باز می‌کند و بزرگراه شوشتری که گره شرق را باز می‌کند.
همچنین افتتاح خط6 که شامل 9کیلومتر مسیر مترو خواهد بود. اینکه حدود 700 اتوبوس نوسازی شده است. در 2مقطع 4هزار هکتار جنگل‌کاری شده و همینطور پاکسازی شهر و جمع‌آوری زباله‌ها از کار‌هایی است که به‌دست همکاران ما انجام می‌شود. بسیاری از گره‌هایی که در زمینه بازسازی بافت فرسوده وجود داشت، باز شده است تا در سال آینده شاهد یک نوسازی جدی در بافت فرسوده باشیم. با همین کار‌ها بود که مردم تشویق شدند و به شهرداری کمک کردند. خوشبختانه هم توانستیم درآمدها را محقق کنیم و هم اینکه درآمد‌ها را به‌صورت هدفمند به سمت هزینه‌هایی ببریم که نهایتا باعث بهبود حمل‌ونقل، افزایش فضای سبز و جمع‌آوری پسماند خواهد شد. ان‌شاء‌الله این حرکت و تلاشی که نیرو‌های انقلابی در کنار مدیریت انقلابی دکتر زاکانی دنبال می‌کنند، سال آینده هم ادامه خواهد داشت و ما شاهد مشارکت گسترده مردم در بهبود وضعیت مسکن و حمل‌ونقل باشیم.
در سال1400چقدر از بودجه تحقق پیدا کرده بود؟
تحقق 120درصدی بودجه سابقه نداشته است. در سال گذشته خودمان 99درصد را محقق کردیم. سال‌های قبل از آن هم یک‌بار 96درصد محقق شده بود که بخشی از آن هم تسهیلات بود. ما بدون اینکه تسهیلات بگیریم با تلاش و فعالیت شهرداری توانستیم منابع درآمدی را محقق کنیم. در عین حال تکالیف غیرنقد را هم به بانک شهر پرداخت کردیم. این کار علاوه بر اینکه باعث افزایش سرمایه در بانک شد و به آن کمک کرد، باعث شد که 50درصد به ما تسهیلات بدهند که این تسهیلات برای حمل‌ونقل صرف خواهد شد.
دولت با شهرداری همکاری می‌کند؟
دولت با ما همکاری خوبی داشت و ارزش افزوده، عوارض گمرکی و همه حقوقی که شهرداری داشت از سوی دولت به ما پرداخت شد. کاری که از سال95 باقی مانده بود سفارش 630واگن بود که در این زمینه دولت باید 15درصد مبلغ قرارداد را به چینی‌ها پرداخت می‌کرد تا ساخت واگن‌ها شروع شود. این کار انجام نشده بود اما امسال دولت این مشکل را حل کرد. علاوه بر این دولت در راه‌اندازی مجدد کارخانه واگن‌سازی با ما همکاری می‌کند تا 113ساخت واگن هم اینجا دنبال شود. شرکت مپنا طرح دانش‌بنیانی برای ساخت واگن را دنبال می‌کند که ما هم با آن همکاری می‌کنیم. با همکاری نهاد‌ها زمینه زیادی فراهم شده است و ان‌شاء‌الله بتوانیم پارکی به مساحت 11هکتار را در منطقه13در اختیار مردم قرار دهیم. پادگان‌های دوشان تپه و 06 هم به فضای سبز اضافه می‌شود.
زمینه همکاری با بخش خصوصی فراهم است؟
یکی از کار‌های دیگر این بود که پرونده‌های همکاری‌ها با بخش خصوصی که قریب به 50مورد بود و همه به دادگاه کشیده و نتیجه‌ای حاصل نشده بود را دنبال کردیم و در حال حل اختلاف‌ها هستیم. در نتیجه بخش خصوصی هم می‌تواند با انگیزه بیشتری کار را دنبال کند. در زمینه 8-7پروژه خوب مانند تونل شهید متوسلیان، ال‌آر‌تی، مترو و حمل‌ونقل برقی با بخش خصوصی همکاری می‌کنیم تا از ظرفیت بخش خصوصی در اداره شهر استفاده کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید