• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 24 اسفند 1401
کد مطلب : 187904
+
-

توسعه گردشگری از دریچه دیپلماسی فرهنگی

یادداشت
توسعه گردشگری از دریچه دیپلماسی فرهنگی

سیدمحمد حسین حجازی*

تبادل اندیشه‌ها، اطلاعات، هنر، زبان و سایر جنبه‌های فرهنگی میان کشورها و مردمان آنها به‌منظور تقویت درک متقابل، ساده‌ترین و مفهومی‌ترین تعریفی است که می‌توان از دیپلماسی فرهنگی داشت. دیپلماسی که خوشبختانه میان کشور ما و کشورهای دوست، همسایه، هم مذهب و
هم آیین بسیار به چشم می‌خورد و باعث مسرت و خوشبختی است که می‌توان چنین دیپلماسی‌های فرهنگی داشت و هر سال آن را بهتر از سال قبل پروراند.
دیپلماسی فرهنگی می‌تواند فرهنگ یک ملت را به جهان بیرون معرفی کند و تأثیر بسیاری در حوزه سیاست خارجی داشته باشد و به‌عنوان قدرت نرم در سیاست ورود پیدا کند. از این‌رو می‌توان از آن به‌عنوان هنر نیز یاد شود چون به‌خودی خود قادر است هنرمندانه با ایجاد صلح و ثبات جهانی، صدور فرهنگ‌ها و تقویت هویت ملی کشورها را در پیش بگیرد و آنها را با یکدیگر آشتی دهد که کاری بس هنرمندانه است. برای همین هم قدرتمندترین کشورها نیز تلاش می‌کنند برای تامین منافع خود در حوزه دیپلماسی فرهنگی، قوی و پیشتازانه حرکت و با این روش فرهنگ جامعه خود را به کشورهای هدف نیز معرفی کنند.
در همین راستا‌ نیز یکی از مهم‌ترین وظایف فعالان حوزه فرهنگ این است که بتوانند در مسیر دیپلماسی فرهنگی گام‌های مؤثری برای کشور بردارند. منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد نیز طی سال‌های اخیر تلاش کرده است تا به دیپلماسی فرهنگی نگاه ویژه‌ای داشته باشد و اقدامات درخوری در این خصوص داشته باشد.
اراضی عباس‌آباد با ۵۶۰ هکتار مساحت در ام‌القرای جهان اسلام موقعیت خاص و منحصر به‌فردی دارد که با عضویت در نهادهای بین‌المللی،علی‌الخصوص سازمان جهانی گردشگری و مجمع شهرداران آسیایی و فراهم کردن فضاهای فرهنگی بدیع و متنوع مانند بوستان «نوروز» و در دل آن بوستان «اکو» توانسته نقطه مشترکی در بین کشورهای منطقه با ویژگی‌های فرهنگی مشترک ایجاد کند. بوستانی که با هدف همکاری‌های مشترک اعضا به‌منظور هم افزایی بیشتر، تقویت و مشارکت فرهنگی اعضا و ارتقای جایگاه نوروز بنا شده. در واقع در این بوستان جشن دیرپا و کهن نوروز دستمایه‌ای قرار گرفته است تا بتواند مردمان این حوزه تمدنی کهن را مجددا با اشتراکات آیینی، مذهبی و اجتماعی گرد هم آورد.
علاوه بر این با میزبانی و برگزاری مراسم‌های گوناگون در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌ آباد همچون «آیین جهانی نوروز» که باهمکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران انجام می‌شود تلاش کرده‌ایم تا از طریق آن به بازآفرینی مسیر گردشگری فرهنگ و تمدن ایران اسلامی که از طریق اتصال ظرفیت‌های گردشگری جهان‌شهرهای نوروز است بپردازیم.
و امید داریم با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این مجموعه در قلب پایتخت کشور عزیزمان بتوانیم گام‌های مؤثرتری در مسیر دیپلماسی فرهنگی برداشته و خود را با اهداف مهم و مؤثر آن همراه‌سازیم. شکی نیست این جشن باستانی به‌عنوان مؤلفه‌ای فرهنگی و میراث معنوی ماندگار و مشترک، نقش مهمی در گسترش روابط سازنده و متقابل فرهنگی خواهد داشت و در قالب حکمرانی محلی و به‌ویژه مسئولیت جمعی شهرداری‌ها و سازمان‌های شهری می‌توان اقدامات مؤثری نیز انجام داد. از این‌رو با آغاز همکاری با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخصوص برگزاری هفته‌های فرهنگی استان‌ها و روز ملی کشورها، سال ۱۴۰۲ را متفاوت‌تر در پیش خواهیم گرفت و همچنان منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد بر پایه این رسالت آماده است تا در آینده هرگونه همکاری که لازم است با سایر مجموعه‌ها داشته باشد.
*مدیرعامل مجموعه عباس‌آباد

 

این خبر را به اشتراک بگذارید