• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 24 اسفند 1401
کد مطلب : 187905
+
-

42طرح برای نوروز و رمضان

به همت سازمان زیباسازی، شهر آماده سال نو و ‌ماه مبارک روزه‌داری شده است

42طرح برای نوروز و رمضان

سیدمحمد فخار- روزنامه‌نگار

با نزدیک‌شدن به سال نو و البته‌ ماه مبارک رمضان، این روزها تهران آماده 2جشن ملی و مذهبی بزرگ شده است. سازمان زیباسازی شهر تهران طی هفته‌های اخیر روزهای پرکاری داشته تا از هر نظر جاذبه‌های بصری و شهری را برای رسیدن به عید نوروز و ‌ماه روزه‌داری تقویت کند. در داده‌نمای پیش‌رو به 42فعالیت زیباسازی تهران طی‌ ماه اسفند می‌پردازیم که برای روزهای پیش‌رو درنظر گرفته شده و در 16سرفصل خلاصه شده است. برخی از این طرح‌ها در معابر شهری به‌صورت پرچم اجرا شده و برخی دیگر در قالب‌های تجسمی و نوری به نمایش در آمده است.


برگزاری سلسله جشنواره‌های آرمان در پایتخت
جشنواره‌های مردمی آرمان، رویدادی فرهنگی، هنری، ورزشی و... است که با مشارکت مردمی صورت پذیرفته و هویت‌ساز نشاط اجتماعی در شهر و محلات را پیگیری و پیاده‌سازی می‌کند. نامگذاری این جشنواره به یاد طلبه شهید مدافع امنیت «آرمان علیوردی» انجام شده است؛ چراکه نام آرمان می‌تواند نمادی برای صبر، مقاومت و ظلم‌ستیزی اجتماعی نیز باشد.
به گزارش همشهری، در قالب سلسله جشنواره‌های آرمان قرار است ۵۲ رویداد فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی، ادبی و قرآنی در سطح شهر تهران برای شهروندان برگزار شود. هدف از برگزاری این رویدادها ایجاد شور و نشاط بین شهروندان از یک‌سو و از سوی دیگر احیا و تقویت هویت شهری، محلی، منطقه‌ای، ایرانی و اسلامی است.
در همین رابطه رضا سیفی، دبیر جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به جزئیات جشنواره آرمان، می‌گوید: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی در پایتخت جزو کلان‌پروژه‌های شهردار تهران در حوزه اجتماعی و فرهنگی بوده است و از ابتدای ورود به شهرداری تهران، آن را جزو برنامه‌های خود اعلام کردند.
او ادامه داد: 52رویداد در طول سال در حوزه‌های مختلف ورزشی، هنری، ادبی و... در سطح مناطق و محلات برگزار می‌شود تا مردم در این جشنواره‌ها مشارکت کرده و نشاط اجتماعی در شهر ایجاد شود. علاوه بر این با برگزاری این جشنواره‌ها به‌دنبال استعدادیابی در بین جوانان و نوجوانان نیز هستیم.
سیفی با اشاره به اینکه به نیت شهید آرمان علیوردی، نام جشنواره آرمان نامیده شده است، گفت: شروع جشنواره با برگزاری بازی‌های الکترونیکی در برج میلاد آغاز شد و در ادامه نیز جشنواره مداحی را داریم که تاکنون 2500نفر ثبت‌نام کرده و پیش‌بینی می‌شود به 3500نفر برسیم که در این صورت بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی و مذهبی کشور را در شهرداری تهران برگزار کرده‌ایم.
دبیر جشنواره آرمان با بیان اینکه همزمان با مصادف شدن ‌ماه مبارک رمضان با عید نوروز دهکده شادی را در مجموعه برج میلاد برگزار خواهیم کرد، اضافه کرد: قرار است تا عید فطر پذیرای شهروندان تهرانی و مسافران نوروزی در این دهکده باشیم. همچنین در این دهکده، بازی‌های الکترونیکی، لوازم و تجهیزات ورزشی و ورزش‌های هیجانی تدارک دیده شده است.
او ادامه داد: مهم‌ترین بخش جشنواره آرمان با شروع ‌ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود که جشنواره قرآنی را داریم و قرار است فعالان در حوزه قرآنی در این جشنواره شرکت کنند. همچنین در ایام رمضان نیز جام رمضان را خواهیم داشت که مسابقه ورزشی گل کوچک برگزار خواهد شد.
سیفی افزود: بعد از ایام ‌ماه مبارک رمضان و نزدیک شدن به فصل تابستان برای اوقات‌فراغت خانواده‌ها و نوجوانان رالی خانوادگی را خواهیم داشت که ثبت‌نام آن در اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود. علاوه بر این در تابستان جشنواره‌های هنری و ادبی نیز فعال خواهند شد.
دبیر جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری تهران گفت: جشنواره دوام و ایمنی متمرکز بر 3گروه عموم مردم، دانش‌آموزان و فعالان حوزه ایمنی برگزار خواهد شد که بخشی از آن در تابستان و بخش دیگر در ابتدای مهرماه قرار است اجرا شود.
او افزود: جشنواره‌های مهارتی که متمرکز در مدارس تهران است، جزو کلان‌پروژه‌های جشنواره آرمان محسوب شده و در آبان 1402به مرحله اجرا خواهند رسید.




تهرانگردی در ‌ماه فروردین
تور‌های نیم‌روزه و اسکان مسافران در بوستان‌ها بخشی از برنامه‌های ستاد گردشگری شهرداری تهران است
محمد سرابی- روزنامه‌نگار

هر سال نوروز بخشی از ساکنان تهران از این شهر خارج می‌شوند و گروهی هم با استفاده از خلوت بودن شهر به‌دنبال استفاده از فرصت‌های تفریحی درون شهر هستند. از طرف دیگر، مناسبت‌ ماه‌رمضان باعث رونق فعالیت‌های شبانه در شهر می‌شود. برنامه‌های ویژه نوروز و ‌ماه‌رمضان از 26اسفند(جمعه) با نمایش عروسک‌های بزرگ در میدان آزادی آغاز می‌شود. به‌گفته امیر قاسمی، سرپرست ستاد گردشگری شهرداری تهران، امسال موزه‌ها، باغ‌موزه‌ها و خانه‌موزه‌های شهرداری تا ساعت۲۲ و مجموعه‌های گردشگری شهرداری تا سحر به شهروندان و مسافران نوروزی خدمات ارائه خواهند داد.


مسیرهای تورهای پیاده‌روی با حضور راهنمایان گردشگری
مسیرهای گردشگری هنر تا موسیقی، گردشگری ادبی، گردشگری مقاومت، کن‌گردی، هنر تا فرش، خیابان ولیعصر، سفر به صرف چای و آهن، میدان حسن‌آباد، هنر ایرانی، میدان مشق، گذر علاءالدوله، میدان امام‌خمینی، دوران قاجار و همچنین گذر ادیان، بهارستان، پامنار، گذر میرزامحمود وزیر، لاله‌زار، حوالی میدان شهدا، در محضر شیخ صدوق، ری و در محضر حضرت عبدالعظیم‌حسنی(ع)

تور «قطارهای سلطنتی»
تورهای تهران‌گردی شبانه رایگان و با استفاده از اتوبوس‌های گردشگری از ایستگاه اراضی عباس‌آباد به سمت برج میلاد و سپس برج آزادی از ساعت ۱۹ تا ۲۴ انجام می‌شود. تور گردشگری شبانه شهرری از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به سمت اماکن گردشگری منطقه۲۰ از ساعت۱۵ تا اذان مغرب برپا خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید