• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 23 اسفند 1401
کد مطلب : 187754
+
-

نوجوان مسئولیت‌پذیر

مریم خدابخش، طلبه سطح سه

برای من که با نوجوان‌های دهه هشتادی در مدرسه در ارتباطم موضوع تهرانگردی این هفته خیلی جذاب بود و مشتاق شدم شرکت کنم تا با نوجوان‌هایی آشنا شوم که به‌رغم سن کم آدم‌های بزرگی بودند و آنقدر ویژگی‌های خاص داشتند و افراد شاخص و مهمی بودند که منافقین دست‌شان را به خون آنها آلوده کردند.مشتاق بودم مادرهای این شهیدان را ببینم و بپرسم پسرانشان چه فعالیت‌هایی داشته و چه کارهای مهمی انجام می‌دادند؟
مادر شهید شهرام عبدی خیلی ساده و صمیمی از ما استقبال کرد و از پسرش گفت. ولی حافظه‌اش خیلی یاری نکرد تا جزئیات را برایمان تعریف کند.
خودم را مقابل خانه شهید فرامرز سیف صادقی می‌بینم؛ یک خانه قدیمی و با صفا که باورم نمی‌شود هنوز از این نوع خانه‌ها در تهران هست و هنوز کسی در این خانه‌ها زندگی می‌کند و سینه‌اش پر از خاطرات روزهایی باشد که ما فقط تعریفش را شنیده‌ایم با همان عشق و شور و استواری در مسیر.حرف‌هایش از جنس مسئولیت‌پذیری و دغدغه داشتن است نه فقط گلایه و شکایت.  اینها وصف حال برادر شهید است که می‌شود با دیدنش تصور کرد اگر شهید زنده بود امروز چه نوع افکار و رفتاری داشت.بازهم سؤال از ویژگی‌ها و فعالیت‌های خاص شهید مطرح می‌شود و از خلال پاسخ‌های برادر شهید که حالا باید به جای پدر و مادر سفر کرده خود هم روایتگری کند. می‌فهمم رمز شهادت نوجوان‌های آن روز همین دو عبارت است؛ عشق به جبهه حق که آنها را شبیه مردان این جبهه می‌کند و دوم مسئولیت‌پذیری که مردانگی و دلاوری یک نوجوان را چنان به رخ می‌کشد که خار چشم دشمن می‌شود.نوجوانی یعنی آغاز مسئولیت‌پذیری و ورود به عرصه اجتماع و حضور در صحنه به‌قدر وسع که قدر وسع را خدا خوب می‌خرد و یک نوجوان یک‌شبه ره صدساله می‌رود. بخشی از روایت برادر شهید این بود که شهید سیف صادقی در سن 14 سالگی کاملا خودجوش بیل و کلنگ برمی‌دارد تا برای دفن شهدای ۱۷ شهریور به قدر وسعش قدمی بردارد و یا اینکه وقتی متوجه می‌شود یک پل در نزدیکی انبار نفت و راه‌آهن و انبار گندم در معرض تهدید منافقین واقع می‌شود تا به‌عنوان شاهراه اقتصادی برای تکمیل پازل فشار اقتصادی منفجر شود باز این شهید نوجوان است که احساس مسئولیت می‌کند و زیر این پل سنگر می‌زند و در همین سنگر زیر رگبار منافقین ره صدساله خود را یک شبه طی می‌کند. مسئولیت‌پذیری خاص‌ترین و شاخص‌ترین ویژگی نوجوان‌هایی بود که قرار است الگوی امروز ما باشند و من باورم شد آنقدر این ویژگی مهم است که حتی اگر فقط یک قدم کوچک برداری خداوند خیلی زود تو را به‌عنوان بهترین بندگانش می‌پذیرد و بهترین عاقبت یعنی شهادت را برایت مقدر می‌کند. مثل3 شهید دانش‌آموز که در امامزاده کن دفن هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید