• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 22 اسفند 1401
کد مطلب : 187689
+
-

جاده سنگلاخ طرح بازنشستگی مکرون

رئیس‌جمهور فرانسه برای تصویب نهایی طرح بازنشستگی خود با موانع جدی‌ای در پارلمان روبه‌روست

دریچه
جاده سنگلاخ طرح بازنشستگی مکرون

ادامه اعتراضات علیه دولت امانوئل مکرون در هفته جاری نشان می‌دهد که دولت فرانسه با چالشی عمیق برای پیشبرد طرح خود برای تغییر قوانین بازنشستگی روبه‌روست. اتحادیه‌های کارگری فرانسه تأکید دارند که اعتراضات تا زمانی که دولت مکرون اصلاحات بازنشستگی را لغو نکند، ادامه خواهد داشت. دولت مکرون به دنبال آن است که سن بازنشستگی را از 62سال به 64سال افزایش دهد و این مسئله با اعتراض گسترده در فرانسه روبه‌رو شده است. درحالی‌که اعتراضات به این طرح در همه 7روز گذشته در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه جریان داشته است، مجلس سنای این کشور این طرح بحث‌برانگیز را تصویب کرده است. «الیزابت بورن» نخست‌وزیر فرانسه تصویب این طرح در سنا را «گامی تعیین‌کننده برای انجام اصلاحات آینده در حقوق بازنشستگی» عنوان کرد؛ هرچند به‌نظر نمی‌رسد این طرح به آسانی بتواند به قانون نهایی تبدیل شود.
به‌طور کلی اعتراضاتی که در فرانسه علیه طرح بازنشستگی مکرون جریان دارد، با اعتصابات کاری همراه است و تداوم این اعتصاب‌ها خبر خوبی برای بخش‌های اقتصادی فرانسه نیست. اعتصاب‌ها در فرانسه علاوه‌بر آنکه فعالیت بخش‌های حمل‌ونقل، راه‌آهن و فرودگاه‌ها را مختل کرده، عملکرد پالایشگاه‌ها و چندین رآکتور هسته‌ای را تحت‌تأثیر قرار داده تا آنجا که براساس گزارش نیویورک‌تایمز، فرانسه مجبور به واردات برق شده است. هفته گذشته ادامه اعتصاب‌ها باعث شد تا برق دفتر ژرار لارشر، رئیس مجلس سنای فرانسه هنگام بحث در مورد اصلاحات بازنشستگی دولت قطع شود و در عمل نهادهای عمومی نیز برای فعالیت روزانه خود با چالش روبه‌رو شوند.
از سوی دیگر طرح بازنشستگی مکرون در پارلمان با چالش روبه‌روست. این طرح جنجالی در سنا تصویب شده، اما هیأت مشترک پارلمانی متشکل از قانونگذاران 2مجلس، این لایحه را قبل از ارسال دوباره به مجلس سنا بررسی خواهند کرد. دولت فرانسه نیز باید این طرح را برای تأیید نهایی به مجمع ملی یا همان مجلس سفلی ارسال کند، اما حزب مکرون در مجلس سفلی فرانسه فاقد اکثریت لازم است و او مجبور خواهد شد به حمایت حزب محافظه‌کار جمهوری‌خواه تکیه کند ولی جمهوری‌خواهان بر سر طرح بازنشستگی مکرون اختلاف نظر دارند و این اختلافات تصویب نهایی طرح در مجلس نمایندگان را با شک و تردید روبه‌رو کرده است. یک نظرسنجی که روز شنبه توسط مؤسسه مطالعاتی الب فرانسه منتشر شد هم نشان داد که 63درصد از شهروندان فرانسوی از اعتراضات علیه طرح مکرون حمایت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید