بازگشت به اکران ۹۴
رکود نگرانکننده گیشه سینماها
تعداد مخاطبان سینما در سال۱۴۰۱ با وجود افزایش حدود ۱۰۰میلیارد تومانی فروش، از نظر تعداد مخاطب به 7سال قبل برگشته است. سال۱۴۰۱ که با روزهایی خاص برای سینمای ایران همراه بود، زمان مناسبی است تا برخی آمارها در یک دهه گذشته بررسی شوند که یکی از قابل توجهترین آنها میزان مخاطب و فروش سینماست. همهگیری ویروس جدید کرونا، رشد فعالیت پلتفرمهای خانگی و نیز برخی رویدادهای اجتماعی مانعساز، ازجمله عوامل مؤثر بر میزان مخاطب سینما در ماهها و ۳ سال اخیر میتواند درنظر گرفته شود. امیرحسین علمالهدی در گفتوگو با ایسنا بر تغییر روشها برای بهبود شرایط و جلوگیری از ادامه رکود گیشه سینماها تأکید داشت. وی در یک بررسی آماری، وضعیت سینما را در سالهای۱۳۹۱تا۱۴۰۱ تحلیل کرده است. او اضافه میکند: فروش سینما در سال۱۴۰۱ به مدد افزایش ۲۰۰درصدی قیمت بلیت نسبت به سال۱۳۹۸(قبل از شیوع کرونا) ۱۱۰میلیارد تومان افزایش داشته؛ هر چند افزایش قیمت بلیت طی این سالها، ناشی از عارضه جدی اقتصاد فرهنگ است که البته در کنار عارضههای بیشمار اقتصاد کلان جامعه هر سال شاهد افزایش سالنهای سینما هستیم.