• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 22 اسفند 1401
کد مطلب : 187657
+
-

‌عیدی بزرگ به تهرانی‌ها

مدیریت شهری تهران با افتتاح 5ایستگاه جدید مترو، تنظیم بودجه مردمی، تکمیل 45پروژه نیمه‌تمام، کاشت یک‌میلیون درخت و بخشش جریمه‌های عوارض سالانه به استقبال بهار 1402می‌رود

گزارش
‌عیدی بزرگ به تهرانی‌ها

گروه شهری

شهرداری تهران از دهه فجر به بعد، هر روز پویش امید و افتخار را در دستور کار قرار داده است؛ پویشی که در قالب شنبه‌های امید و افتخار از نیمه تابستان شروع شد و امروز چهل‌و‌پنجمین مورد آن برگزار می‌شود. در هر رویداد از این پویش، کلنگ پروژه‌هایی به زمین خورده و تعداد فراوانی از آنها تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند؛ پویشی که همچنان تا پایان سال ادامه دارد تا تهران دست‌پر به استقبال بهار 1402برود. اما در بین همه فعالیت‌های ریز و درشتی که به ثمر نشسته‌اند و اقدامات زیباسازی که انجام شده، می‌توان گفت: مدیریت شهری تلاش کرده، 5عیدی در 5بخش پیش از پایان سال داشته باشد؛ از تنظیم بودجه سال آینده براساس نظرات مردم (بودجه‌ای که بخش زیادی از آن با محوریت طرح «من شهردارم» تدوین شد) گرفته تا ایستگاه‌های جدید مترو و کاشت یک میلیون درخت در جای‌جای شهر تهران.

عیدانه سبز با کاشت یک‌میلیون درخت
در روزهای پایانی سال و پیش از آغاز فصل بهار، کاشت 300اصله درخت با بن بالا در خیابان ولیعصر (عج) شروع شده است. این درختان، جایگزین چنارهایی خواهند شد که به‌خاطر بی‌توجهی طی دهه‌های 80 و 90 خشک شده بودند. علاوه بر این، شهرداری تهران امسال توانسته با ثبت یک‌رکورد، 1500هکتار از کمربند سبز شهر تهران را توسعه دهد. برای این منظور 900هزار اصله درخت غرس شده است. حال با اضافه‌شدن 100هزار اصله درخت در قالب پویش «یک‌عالمه درخت»، تهران با یک‌میلیون درخت جدید، از بهار 1402پذیرایی می‌کند.

بخشودگی جریمه‌های 50ساله
آخر هر سال، قبض‌های عوارض سالانه شهرداری به در خانه‌ها می‌رسد، اما بعضی از املاک سال‌ها عوارض و همینطور جریمه پرداخت‌نشده دارند. امسال جریمه‌های انباشته شده از چند دهه قبل، حذف شدند تا شهروندان بتوانند از این فرصت برای تسویه عوارض نوسازی و پسماند استفاده کنند. بنابراین:
از سال 1348 به بعد جریمه‌های صادرشده حذف می‌شود.
۲۶۰۰ میلیارد تومان مجموع بخشودگی است که شهرداری روی قبض‌ها اعمال کرده است.
۱۰درصد تخفیف خوش‌حسابی علاوه بر بخشودگی محاسبه می‌شود.
12میلیارد تومان هم در مجموع برای خوش‌حسابان جایزه درنظر گرفته شده است.

عیدی ۲۴۰۰میلیارد تومانی مترو
در واپسین روزهای سال1401 شهرداری تهران به وعده خودش برای تکمیل 4ایستگاه میانی خط6 و همچنین افتتاح ایستگاه دادمان در خط7 عمل می‌کند تا 5ایستگاه مهم و تأثیرگذار خدمت‌رسان شهروندان تهرانی شوند. این در حالی است که پیش از آنکه وارد سال جدید شویم، همچنین چند ورودی جدید در خطوط پرمسافر 6 و 7 به بهره‌برداری می‌رسند.

کدام ایستگاه‌ها افتتاح می‌شوند؟
1 میدان شهدای هفتم تیر (تقاطعی با خط یک) در خط6
2 میدان حضرت ولیعصر(عج) (تقاطعی با خط۳) در خط6
3 بوستان لاله در خط6
4 خیابان کارگر در خط6
5 ایستگاه شهید دادمان در خط۷
هزینه ساخت ایستگاه‌ها چقدر بوده است؟  بالغ بر ۲۴۰۰میلیارد تومان
چرا ایستگاه‌های جدید خط6 مهم هستند؟ با 9کیلومتر تونل در بخش میانی خط، حد فاصل ایستگاه تربیت مدرس تا ایستگاه میدان امام حسین(ع) را پوشش می‌دهند. همچنین باعث رشد 4برابری مسافران در این خط می‌شوند. دسترسی شهروندان مناطق 2، 5، 6، 7، 12، 13، 14، 15 و 20 به مترو را هم تسهیل می‌کنند.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام
از دوره‌های پیشین مدیریت شهری آنقدر پروژه و طرح نیمه کاره و ناتمام باقی مانده بود که شهرداری تهران در نظر داشت تا بزرگ‌ترین عزم عمرانی اجرایی خود را بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بگذارد؛ این در حالی است که تنها در یک مورد، تکمیل 98تقاطع شهری می‌توانست سبب کاهش 730کیلومتر مسیر تردد شهری شود. بدین‌ترتیب از شهریور1400تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آغاز شد و تا امروز این مسئله به‌نحوی پیش رفته که بتواند به عیدی بزرگی برای مردم شهر تبدیل شود.

پروژه‌هایی که تکمیل می‌شود؟
45پروژه بزرگ‌مقیاس نیمه تمام عمرانی، ترافیکی و فرهنگی تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسند.
۱۰۰پروژه محلی افتتاح شده و در خدمت مردم قرار می‌گیرند.
امکانات ورزشی جدید در مناطق مختلف ازجمله 3، 7و 18فراهم می‌شود.
12تقاطع غیرهمسطح برای کاهش مسیر شهروندان، به بهره‌برداری کامل می‌رسد.
دومین کارخانه MRF (پردازش و کاهش پسماند) در سرخه حصار (امروز) به بهره‌برداری می‌رسد.


بودجه‌ای به نفع مردم
در پی اجرای طرح بزرگ «من شهردارم» که با مشارکت شهروندان پایتخت انجام شد، یکی از مهم‌ترین ایده‌های مدیریت مردم بر مردم اجرایی شد. طبق این طرح، مردم تأکید بسیاری بر پروژه‌های کاهش ترافیکی داشتند تا ساعات کمتری در ترافیک بمانند. به این ترتیب، شهرداری و شورای شهر عددی بالغ بر 30هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل‌ونقل شهری بودجه اختصاص دادند. همچنین در بخش خدمات شهری نوسازی مخازن زباله با رشد 257درصدی بودجه مواجه شد. مورد دیگر اینکه 70درصد بودجه‌های زیرساختی قرار است در جنوب شهر هزینه شود.
34هزار میلیارد تومان بودجه برای توسعه و نوسازی حمل‌ونقل و کاهش آلودگی هوا درنظر گرفته شده است.
موانع تولید و تسهیل فرایندهای تأمین مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد رفع می‌شود؛ چنان که اعتباری بالغ بر 7622میلیارد تومان فقط برای نوسازی بافت فرسوده پیش‌بینی شده است.
ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا بهسازی و تجهیز می‌شوند.
اعتبارات هزینه‌ای شهرداری 39درصد کاهش پیدا می‌کند تا خرج تکمیل پروژه‌ها شود.
با 1000میلیارد تومان در پهنه‌های مرکزی شهر پارکینگ ایجاد می‌شود.
5شهربازی فاخر در بوستان‌ها ساخته می‌شود.
دست‌کم 16تقاطع غیرهمسطح بزرگراهی احداث خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید