• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 20 اسفند 1401
کد مطلب : 187495
+
-

لباس پهن‌کن، 6 ‌ماه برو زندان!

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای خشک‌کردن لباس‌های شسته‌شده در سراسر دنیا، پهن کردن آنها در بالکن است. اما اینکه این کار راحت، چقدر چهره شهر را زشت و بدترکیب و گاهی خجالت‌زده می‌کند، داستان دیگری است.
احتمالا هیچ شهرداری‌ای در هیچ کجای دنیا نیست که با این عادت مشکل نداشته باشد و حالا همه آنها، حسرت تصمیمی که شهرداری مسقط گرفته را خواهند خورد؛ شهرداری پایتخت عمان، عزمش را جزم کرده که یک‌بار برای همیشه، این مسئله را حل کند و چنان هجومی و سخت‌گیرانه وارد میدان شده که تبعات آن می‌تواند شهروندان را حتی روانه زندان کند. شهرداری قانونی را می‌خواهد با جدیت اجرا کند که براساس آن، پهن‌کردن لباس‌ها در بالکن، ‌می‌تواند جرایم سنگینی تا 5هزار ریال عمانی(حدود 13هزاردلار) جریمه و یا در موارد حادتر، 6‌ماه حبس به‌دنبال داشته باشد.
استناد شهرداری، به قانونی است که از قبل وجود داشته و البته همه آن را نادیده می‌گرفتند. شهرداری مسقط گفته است ؛ این قانون که مربوط به نما و منظر شهری است، پهن‌کردن لباس بدون نصب وسایل پوشاننده را منع می‌کند. قانون، این وسایل را مشخص کرده است: یکی از آنها، «مشربیه» یا توری چوبی است که ابعاد آن نباید بیشتر از 1.5متر در 1.5متر باشد. راهکار دوم، ایجاد یک فضای سیمانی مشبک در بالکن است که اندازه‌های آن هم در قانون مشخص شده است.
شهرداری مسقط همچنین با استناد به همین قانون، می‌خواهد که ظاهر خانه‌هایی که از این به بعد در این شهر ساخته می‌شوند را هم شکیل کند، براساس این قانون، هر ساختمان مسکونی‌ای که بیش از 3واحد دارد، با توجه به شرایط معماری هر واحد، باید برای تک‌تک‌ واحد‌ها یک بالکن درنظر بگیرد و این بالکن‌ها هم باید طبق بندهای پیشین قانون، پوشانده شوند. شهرداری اکیدا توصیه کرده که شهروندان از تورهای فلزی و فنس‌ها و وسایل مشابه برای پوشاندن بالکن‌ها استفاده نکنند. وضعیت نابسامان بالکن‌ها در مسقط، مدت‌هاست این شهر را درگیر این مسئله کرده و شهرداری از ماه‌ها پیش درباره اعمال سفت و سخت این قانون هشدار داده بود. شهرداری در تابستان گذشته در بیانیه‌ای نوشته بود که بالکن‌ها، به‌خصوص در مناطقی که گردشگران زیادی به آنجا می‌روند، چهره زشتی به شهر می‌دهند و شهرداری می‌خواهد این مشکل را حل کند. براساس قانون، جریمه‌ها از 5ریال شروع می‌شود و تا 5هزار ریال (حدود 13هزار دلار) بالا می‌رود. جریمه زندان هم از 24ساعت شروع می‌شود و در صورت تکرار و موارد حاد، ‌به 6‌ماه هم می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید