• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187335
+
-

چنارهای ولیعصر سرمایه‌های اکولوژیک تهران

نظر شورا
چنارهای ولیعصر سرمایه‌های اکولوژیک تهران

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

اهمیت صیانت از درختان در خیابانی مانند ولیعصر، دوچندان است؛ چراکه تخریب و خشک‌شدن درختان این محور چه‌بسا به خوراک رسانه‌ای برای شبکه‌های بیگانه تبدیل شود و با موج‌سواری روی آن، تلاش کنند تا عملکرد مدیریت شهری را ضعیف نشان دهند.در این بین، مهدی بابایی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، از چنارهای این محور با عنوان سرمایه اکولوژیک یاد می‌کند و می‌گوید: «ضرورت دارد توجه ویژه‌ای به درختان ولیعصر که بنا بر دلایلی حال خوبی ندارند،شود.» ادامه گفت‌وگو با این نماینده پارلمان شهری به بهانه هفته درختکاری را در زیر می‌خوانید.

وضعیت کنونی درختان خیابان ولیعصر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
قطعاً شرایط کنونی خوب نیست و درختان این خیابان به‌دلیل تغییرات اقلیمی دچار تنش شده‌اند. البته این موضوع در حدفاصل پارک‌وی تا میدان راه‌آهن بیشتر نمود دارد و درختان حدفاصل پارک‌وی تا تجریش شرایط بهتری دارند و سرسبزتر هستند. به‌هرحال معتقدم درختان این خیابان نیاز به رسیدگی و نگهداشت دارند و می‌پذیریم که این کار بسیار سخت و دشوار است، اما شهرداری از تمام ظرفیت و توان خود برای صیانت از آنها تلاش می‌کند.
با توجه به تغییر شرایط اقلیمی، آیا کاشت درخت چنار جای درختان خشکیده گزینه درستی است؟
شهرداری با کاشت این‌گونه درختی از یک‌سو تلاش می‌کند از فضای سبز خیابان ولیعصر صیانت کند و از سوی دیگر سعی دارد خدشه‌ای به هویت این محور وارد نشود؛ به همین دلیل به جز این دو محور (خیابان‌های ولیعصر و شریعتی) به‌دلیل آب‌بر بودن درخت‌چنار، کاشت آن در تهران ممنوع شده است.
مدیریت شهری چه تمهیداتی برای حفظ چنارهای قدیمی و جدید پیش‌بینی کرده است؟
به‌صورت ویژه پیمانکار مجزایی برای فضای سبز خیابان ولیعصر تعیین شده و نظارت‌های عالی از سوی سازمان بوستان‌ها و مناطق هم صورت می‌گیرد. همچنین متخصصان بیماری‌های ویژه درختان‌چنار، به‌طور مستمر درختان این خیابان را رصد و پایش می‌کنند. اقدامات مربوط به واکاری درختان انجام شده است. در شورای شهر نیز اخیراً با تعیین جریمه‌های قطع و تخریب درختان سعی کردیم، زمینه آسیب‌زدن به درختان و فضاهای سبز به‌ویژه در این محور مهم را به حداقل برسانیم. معتقدم در این موضوع نباید نقش شهروندان را نادیده گرفت؛ چراکه با مشارکت و همراهی مردم می‌توان از درختان کهنسال باقیمانده در خیابان ولیعصر تهران صیانت کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید