• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 15 اسفند 1401
کد مطلب : 187253
+
-

چیزها؛ چیزی برای هنرِ ایران

فرهنگ و زندگی
چیزها؛ چیزی برای هنرِ ایران

سعید برآبادی

گـردهـم‌آوری و فروش آثار هنری در یک محیط تخصصی و با حذف واسطه‌های رایج این بازار، همواره یکی از دغدغه‌های اقتصاد هنر در ایران به‌شمار می‌رود.
بازار دست‌سازه‌ها و آفرینش‌های هنرمندان معاصر ایران کجاست؟ این آثارِ بی‌بدیل و کم‌نظیر در چه بازاری عرضه می‌شود و علاقه‌مندان کجا باید بهترین و به‌روزترین آثار هنرمندان جوانِ ایرانی را بخرند؟
در طول این سال‌ها کار رسانه‌ای و مطالعاتی و پژوهشی، کمتر اثر و نشانه‌ای از یک بازار شاخص و منسجم برای فروش آثار هنری به ‌چشم دیده‌ام، خاصه وضعِ برخی از زیرمجموعه‌های این بخش مثل مجسمه و حجم در این فقره از این هم بدتر است؛ به‌عبارت دیگر، هنرمندان نقاش و عکاس و گرافیست به واسطه دوبعدی بودن آثارشان، این امکان را دارند که در کافه‌ها یا گالری‌های جمع و جورِ غیررسمی هنر خود را در معرض دید علاقه‌مندان بگذارند اما مجسمه‌سازان، پیکرتراشان و خالقانِ حجم‌های سه‌بعدی هیچ چاره‌ای ندارند جز آنکه راهی برای فروش آثار خود در فضای مجازی باز کنند یا هر از گاهی پیه برگزاری نمایشگاه انفرادی را به تن خود بمالند.
پروژه «چیزها »یک پروژه فروش آثار هنری است که نسخه حضوری آن قرار است در قالب یک حراج عیدانه در کافه آبان مؤسسه بهاران برگزار شود و همچنین بازاری برای خرید نوروزی آثار هنرمندان معاصر ایران باشد؛ هنرمندانی که در طول این سال‌ها به واسطه نبودن سازوکار اقتصادی این بازار نتوانسته‌اند فرصت رویارویی با مخاطب را بیابند. مخاطب این حراج در نمایشگاه عیدانه چیزها، مخاطبِ هنرِ امروز ایران می‌شود؛ هنری که گاه به شکل عکس است، گاه در قالب یک مجسمه و زمانی در شکل و شمایلِ صنایع‌دستی. تلاش کرده‌ایم که به بازار خرید و فروش هدایای نوروزی امسال رنگ و بویی فرهنگی بزنیم و از علاقه‌مندان بخواهیم به جای رفتن به سراغ هدایای همیشگی چون گل و جعبه‌های شکلات، آثار هنری را ببینند و برای نوروز، هنر دستِ جوانان ایرانی را به یکدیگر هدیه دهند.
پروژه چیزها در نخستین اجرای خود که یک فروش عیدانه ویژه نوروز1402 است، از همراهی بیش از 20هنرمند عرصه تجسمی همچون نقاشی، صنایع‌دستی، عکس، گرافیک، نقاشی خط، خطاطی، تصویرسازی و حجم بهره خواهد برد؛ این بهره، هم در مفهوم پروژه است و هم در مسیر آن. آنها قرار است به پروژه «چیزها» کمک کنند تا در در حوزه فروش آثار هنری به یک بازار و اتاق فکرِ منصفانه، پویا و قابل اعتماد برای هنرمندان و خریداران بدل شود. 19اسفند، در افتتاحیه حراج عیدانه چیزها از هنرمندان برجسته معاصر دعوت به عمل خواهیم آورد. امیدواریم که چراغ محفلِ ما باشند و به شما بگویند در دلِ آتلیه‌هایشان چه می‌گذرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید