• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 14 اسفند 1401
کد مطلب : 187213
+
-

یک مشت جنجال

دوپینگ توخته، مشت حضرت‌پور، فحاشی‌های تماشاگران و... زیبایی‌های مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر والیبال را کم کرد

یک مشت جنجال

بازی‌های مرحله‌ نیمه‌نهایی لیگ برتر والیبال همیشه حساس است و با توجه به اینکه تیم‌ها می‌خواهند به فینال برسند، همه توانایی‌هایشان را می‌گذارند. به‌خاطر همین بازی‌های این مرحله در بعضی از موارد حتی از فینال هم هیجان‌انگیزتر برگزار می‌شود. این فصل هم هرچند بازی‌های این مرحله تماشایی بود اما با جنجال همراه شد.
جمعه عصر، پیکان در بازی دوم به لبنیات هراز آمل باخت و نتوانست به فینال برسد اما مهم‌تر از شکست و حذف این تیم، اتفاقاتی بود که قبل از رفتن تیم‌ها به زمین بازی آغاز شد و تا دقایقی بعد از آن ادامه داشت، اتفاقاتی که به‌نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون در کنترل آنها ناتوان بودند. مشکل از چند روز قبل آغاز شده بود، از زمانی که شایعه شد تست دوپینگ امیرحسین توخته مثبت است. این شایعه خیلی زود به خبر رسمی تبدیل شد و ستاد مبارزه با دوپینگ حکم محرومیت یکساله او را صادر کرد. توخته مدعی بود که به‌خاطر مشکل کلیه با تجویز پزشک دارو مصرف کرده است و مدرک هم دارد اما مدارک او مورد تأیید نادو قرار نگرفت و حکم محرومیت، آملی‌ها را شاکی کرد. بهروز عطایی، سرمربی هراز معترض بود که چرا حکم، شب قبل از بازی صادر شده است. عطایی توقع داشت حکم دیرتر صادر می‌شد و توخته تا آخر لیگ بازی می‌کرد اما تیم‌های دیگر معترضند که چرا از 2ماه پیش که موضوع مثبت بودن تست دوپینگ توخته مطرح بود، فدراسیون به او اجازه بازی داد. حضور توخته در بین تماشاگران آملی، خیلی به مذاق پیکانی‌ها خوش نیامد اما عجیب‌تر رفتار تماشاگران آمل بود. آنها در پایان بازی برای شادی صعود، توخته را روی دستانشان به هوا بردند.
بعد از جنجال توخته، نوبت درگیری تماشاگران آملی با محمدرضا حضرت‌پور، لیبروی پیکان بود. مشت حضرت‌پور به لیدر هراز، یکی از صحنه‌های نادر در والیبال ایران بود که در پایان بازی خلق شد. پیکانی‌ها این اتفاق را نتیجه فحاشی‌های آملی‌ها می‌دانند. آنها و کسانی که در سالن حضور داشته‌اند، می‌گویند جو سالن والیبال ورزشگاه آزادی از اول علیه پیکان بود. تماشاگران آملی همانطور که در بازی اول، برای حمایت از تیمشان علیه بازیکنان و کادر فنی پیکان شعار می‌دادند، این بار هم همین کار را تکرار کردند و بیش از همه روی حضرت‌پور زوم کرده بودند. تماشاگران حتی با آوردن عروسک یکی از شخصیت‌های کارتونی، حضرت‌‌پور را به او تشبیه کردند. این رفتارها در کنار شکست تیم، حضرت‌پور را بیش از حد شاکی کرد و او بعد از بازی به‌سمت تماشاگران حمله‌ور شد و برای تلافی صورت لیدر را هدف گرفت. رفتار حضرت‌پور با انتقادات زیادی روبه‌رو شده است. به هر حال کسی انتظار نداشت بازیکنی که سال‌ها در تیم ملی بازی کرده، مقابل تماشاگران کنترلش را از دست بدهد و رفتاری غیراخلاقی به نمایش بگذارد. حضرت‌پور در توجیه کارش گفته است: «تماشاگران به من و حمزه زرینی فحاشی کردند. 4ست واکنشی نشان ندادم اما فحاشی‌ها بعد از باخت ادامه داشت و رفتار تماشاگران نرمال نبود. وقتی به زبان و نژادم توهین کردند، دیگر نتوانستم خودم را کنترل کنم. البته کارم را توجیه نمی‌کنم.» حضرت‌پور ارومیه‌ای است. اعضای کادر فنی پیکان بعد از بازی سکوت کردند و حاضر به انجام مصاحبه نشدند. اما گفته می‌شود آنها هم از رفتار بازیکنشان دل خوشی ندارند. یکی از اعضای کادر فنی به همشهری می‌گوید: «بازیکنان باید با بازی خوبشان در زمین جواب بی‌اخلاقی‌های تماشاگران را می‌دادند نه با درگیری.»

  انتقاد به انتقادهای عطایی
فدراسیون هم هنوز درباره اتفاقات این بازی موضعی نگرفته و مشخص نیست کمیته انضباطی برای خاطیان تشکیل می‌شود یا نه ولی بعضی‌ها منتظر هستند این اتفاق بیفتد. یکی از این نفرات عطایی است. او گفته: «باید فدراسیون و کمیته انضباطی این موضوع را مدیریت کنند. معتقدم اخلاق باید حفظ شود.» عطایی در این اتفاق پیمان اکبری را هم مقصر دانسته و از او انتقاد کرده است، البته بدون اینکه از او نامی ببرد: «مربی باید فضای داخل زمین را مدیریت کند. اگر روی کنترل بازیکنان از نظر فکری تمرکز داشته باشیم مطمئنا این اتفاقات رخ نمی‌دهد.» این حرف‌های عطایی هم با واکنش‌هایی مواجه شده است. او در حالی از اخلاق و توانایی مربی در مدیریت بازیکنانش صحبت کرده است که هفته‌های پیش در همین لیگ، وسط بازی به بازیکنش سیلی زد، بدون اینکه کسی از او ایراد بگیرد یا به کمیته انضباطی برود. بعضی‌ها حتی سر دوپینگ توخته هم از عطایی ایراد گرفته‌اند که چطور شاگردان سرمربی تیم ملی جرأت کرده‌اند در تیم باشگاهی‌شان دوپینگ کنند.

   اعتراض به فینال تک‌بازی
جنجال‌های بازی پیکان و هراز فروکش کرده اما به‌نظر می‌رسد فینال هم با تنش همراه باشد. فدراسیون اعلام کرده فینال به‌صورت تک‌بازی برگزار می‌شود.
محمدرضا تندروان سرمربی شهداب یزد به این موضوع معترض است. شهداب هم در 2بازی پاس گرگان را شکست داد و به فینال رسید. تندروان شاکی است که چرا فدراسیون تصمیم جدیدی برای نحوه برگزاری فینال گرفته است: «در جلسه قرعه‌کشی هرگز در مورد فینال تک‌بازی صحبت نشد. من در آن جلسه فعال‌ترین فرد بودم و تمام جزئیات را می‌پرسیدم. فینال تک‌بازی یک شوخی است.»
قرار بود پیکان و پاس در دیدار رده‌بندی تیم سوم را معرفی کنند اما 2تیم رضایت دادند بازی برگزار نشود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید