• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 13 اسفند 1401
کد مطلب : 187095
+
-

مصدومیتم وحشتناک بود

میثم دلخانی، قهرمان سال2021 جهان از دوری یک‌ساله و بازگشت دوباره‌اش به تشک می‌گوید

مصدومیتم وحشتناک بود

محسن محمود صفری

میثم دلخانی در مسابقات جهانی2021 نروژ یکی از ستارگان تیم محمد بنا بود که توانست با اقتدار مدال طلای جهان را کسب کند. این قهرمان شیرازی اما در مسیر آماده‌سازی برای حضور در مسابقات جهانی2022 به تورنمنت قزاقستان اعزام شد و با مصدومیت شدید آرنج به ایران بازگشت. پارگی عضله و رباط‌های داخلی آرنج دست، یکی از بدترین اتفاقات ممکن است که می‌تواند برای یک کشتی‌گیر فرنگی‌کار رخ دهد. خوشبین‌ترین افراد هم بازگشت دلخانی به تشک کشتی را بعید می‌دانستند ولی او کارش را از تورنمنت ابراهیم مصطفی مصر آغاز کرد و توانست نخستین مدال طلای خود در سال2023 را کسب کند. دلخانی در گفت‌وگو با همشهری از دوران مصدومیت و شروع دوباره‌اش گفته است.

   از مصدومیت سنگینت در تورنمنت تورلیخانوف شروع کنیم. در این مدت چطور از نظر ذهنی خودت را آماده نگه داشتی؟
خیلی سخت بود. حدود 9ماه پیش بود که در تورنمنت قزاقستان رباط داخلی و عضله آرنجم دچار پارگی شد و خیلی از رویدادها را از دست دادم. مسابقات قهرمانی جهانی، جام‌جهانی و لیگ بخشی از این رویدادها بودند. با دکترها که صحبت می‌کردم می‌گفتند 6ماه طول می‌کشد دستت به حالت عادی برگردد و بعد از آن 6ماه زمان می‌خواهد تا بتوانی تمرینات کشتی را شروع کنی. واقعا آسیب‌دیدگی وحشتناکی بود که گریبانگیرم شده بود. در این مدت فقط فکر بازگشت و دوباره کشتی گرفتن بود که به من انگیزه می‌داد.

  مسابقات متعددی را ازدست دادی. چه شد که تصمیم گرفتی کارت را از تورنمنت مصر آغاز کنی؟
از اوایل دی‌ماه بود که تمرینات کشتی‌ام را شروع کردم. البته در این مدت بیشتر وقت‌ها در خانه کشتی بودم و با مساعدت آقای دبیر از امکانات فدراسیون کشتی مثل فیزیوتراپی استفاده می‌کردم. نظر آقای رنگرز این بود که کارم را از تورنمنت مصر شروع کنم و من هم فقط برای محک خوردن به این مسابقات رفتم. مدت طولانی از شرایط مسابقه دور بودم و لازم بود قبل از هر چیز در یک مسابقه رسمی روی تشک بروم.

  از نخستین کشتی در مصر برایمان بگو. خیلی از کشتی‌گیران که مدتی از مسابقه دور هستند می‌گویند سخت‌ترین رقابت کشتی اول است.
دقیقا همینطور است. 9ماه از کشتی دور بودم. 9ماه من عقب افتادم و 9ماه حریفانم از من جلو افتادند. کشتی اول خیلی سخت بود. شرایط مسابقه متفاوت از تمرین است. حالا من که تمرینات خوبی را هم پشت سر نگذاشته بودم و با حدود 2ماه تمرین در این رقابت‌ها حاضر شده بودم، شرایط برایم سخت‌تر بود. به‌هرحال هر طور بود کشتی را تمام کردم و به‌نظرم کشتی به کشتی بهتر شدم و توانستم خودم را با شرایط مسابقه وفق دهم.

  فینال مسابقات مصر، تکرار فینال مسابقات جهانی نروژ بود. چه کار کردی که یک‌بار دیگر مقابل ابولادزه گرجستانی پیروز شدی؟
برای کسب نتیجه به مصر نرفته بودم ولی کشتی به کشتی پیش رفتم تا به فینال رسیدم. کشتی‌گیر گرجستانی به‌نظرم باثبات‌ترین کشتی‌گیر 63کیلوگرم است که توانسته 2فینال مسابقات جهانی، قهرمانی اروپا و قهرمانی امیدهای جهان را تجربه کند. در مسابقات جهانی نروژ با نتیجه 5 بر 4 او را شکست دادم و در مصر هم درحالی‌که عقب بودم توانستم با نتیجه 8 بر 7 کشتی را برنده شوم. یک دقیقه آخر فقط حمله کردم که خدا را شکر نتیجه هم داد و توانستم پیروز شوم.

  در کشتی فینال چندین بار بارانداز شدی که در کشتی‌های تو بی‌سابقه بوده است. این هم به دور بودنت از تمرینات برمی‌گردد؟
در خاک مشکلاتی داشتم ولی در این مدت که از کشتی دور بودم نتوانستم دفاع خاک را کار کنم و بدون شک تأثیرگذار است. یک جایی هم که در کشتی فینال حریف را لیفت کردم نتوانستم کارم را انجام دهم که اگر این اتفاق افتاده بود همان جا کار را تمام می‌کردم. خودم هم یادم نمی‌آید تا به حال چند بارانداز در یک کشتی خورده باشم ولی به‌خاطر دور بودن از مسابقات و البته تمرینات این مسئله برایم پیش آمد. امیدوارم با تمرینات مناسب بتوانم نقاط ضعفم را پوشش دهم.

  مشخص است در آینده در چه مسابقاتی کشتی خواهی گرفت؟
روز سه‌شنبه اردوی تیم ملی آغاز می‌شود و به تهران خواهم آمد. بعد از آن باید ببینم کادر فنی چه تصمیمی برایم خواهد گرفت.

  63کیلوگرم وزن المپیکی نیست و برای اینکه شانس حضور در بازی‌های المپیک پاریس را داشته باشی باید تغییر وزن بدهی. قصد تغییر وزن داری؟
هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ام و نیاز است با مشورت این کار را در زمان مناسب انجام دهم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید