• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 13 اسفند 1401
کد مطلب : 187005
+
-

گره‌ توافق باز می‌شود؟

کارشناسان معتقدند سفر گروسی به تهران کلید گشایش‌های تازه در مذاکرات برجامی به‌شمار می‌رود

سیاست خارجی
گره‌ توافق باز می‌شود؟

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی عصر دیروز (جمعه) با استقبال رسمی بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی‌اتمی ایران وارد تهران شد؛ سفری که کارشناسان معتقدند چشم‌انداز تازه‌ای به‌سوی همکاری‌های دوجانبه می‌گشاید و کلید گشایش‌های تازه در مذاکرات برجامی به‌شمار می‌رود.
به‌گزارش همشهری، تحولات در حوزه همکاری‌های فنی فی‌مابین ایران و آژانس در هفته‌های اخیر شتاب فزاینده‌ای به‌خود گرفته است و همین چندی قبل بود که هیأتی از آژانس در تهران حضور یافت و اخبار منتشر‌شده از آن، نشان می‌دهد دوطرف موفق به رفع برخی ابهام‌ها، به‌ویژه در حوزه غنی‌سازی‌های انجام شده در ایران شده‌اند؛ موضوعی که موردتأیید رئیس سازمان انرژی‌اتمی ایران هم قرار گرفت. اکنون اما به‌نظر می‌رسد سفر رافائل گروسی تهران به یکی از اصلی‌ترین امیدها برای بازگشت طرفین به میز مذاکره برجامی تبدیل شده‌است.
اگرچه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در ماه‌های اخیر همواره توصیف ناامیدکننده‌ای از وضعیت برجام داشته و حتی در مقطعی تأکید کرده بود که «از برجام پوسته‌ای
 توخالی مانده»، با وجود این اما کارشناسان معتقدند حضور گروسی در تهران و دیدار وی با مقام‌های ارشد کشور، بار دیگر احیای برجام را در دستورکار همه طرف‌ها قرار می‌دهد و درصورت موفقیت‌آمیز بودن، می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت به مرحله گفت‌وگوها باشد.

ادامه فضاسازی‌ها
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی درحالی در رأس هیأتی بلندپایه در تهران حضور یافت که فضاسازی‌ها پیرامون فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران همچنان در رسانه‌ها و محافل سیاسی غربی ادامه دارد و طرف مقابل می‌کوشد در آستانه برگزاری نشست فصلی شورای‌حکام آژانس طی روزهای آتی، شرایط را برای افزایش فشارها بر جمهوری‌اسلامی ادامه دهند.برهمین اساس هم هست که مدیرکل آژانس و برخی مقام‌های غربی همچنان درحال نواختن‌ ساز ناکوک ‌علیه تهران و دامن‌زدن به ابهام‌های خودساخته هستند. در چنین وضعیتی هم بود که مدیرکل آژانس در روزهای اخیر درجمع خبرنگاران با وجود اینکه تأکید کرد حفظ ارتباط با ایران برای این نهاد بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما درعین حال گفت که آژانس شاهد تغییرات نگران‌کننده‌ای در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در برخی نقاط بوده‌است؛ «آژانس باید به این نقاط دسترسی مستقیم داشته باشد تا وضعیت موجود را بررسی کند و تردیدهایی را که اخیرا افزایش پیدا کرده، برطرف کند.»

یک بازی سیاسی - رسانه‌ای
فضاسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی طرف غربی در شرایطی علیه جمهوری‌اسلامی در 3محور «اغتشاشات»، «فعالیت‌های هسته‌ای» و «بحران اوکراین» ادامه دارد که برخی خبرگزاری‌های غربی در روزهای اخیر مدعی شده بودند براساس برخی اطلاعات، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۸برابر حد تعیین‌شده در برجام رسیده‌است.
روزنامه ‌وال‌استریت‌ ژورنال‌ نیز با همین خط خبری مدعی شده بود که در گزارش جدید آژانس عنوان شده‌است: «نمونه‌برداری آژانس در تاریخ ۲۲ژانویه (۲بهمن) در ایران، وجود ذرات اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص 7/83درصد را نشان می‌دهد.» پیش‌تر نیز شبکه ‌بلومبرگ ‌به نقل از 2منبع دیپلماتیک ناشناس، گزارش داده بود بازرسان آژانس اخیرا وجود اورانیوم ۸۴درصدی غنی‌شده در ایران را کشف کردند که برای ساخت سلاح هسته‌ای کافی است.

پاسخ ایران
اتهام‌های اخیر که روابط ایران و آژانس را نشانه رفته است، درحالی در رسانه‌های غربی و ضدایرانی بازنشر می‌شود که مقام‌های سازمان‌ انرژی‌اتمی ایران طی روزهای اخیر به‌کرات «پنهان‌کاری ایران در فعالیت‌های هسته‌ای» را تکذیب و اعلام کرده‌اند همکاری‌های فنی و پادمانی جمهوری‌اسلامی با آژانس به‌صورت مستمر ادامه دارد و درصورتی که این نهاد بین‌المللی دست از «سیاسی‌کاری» بردارد، پاسخ‌های ایران کاملا گره‌گشا خواهد بود.

مالی: منتظر نتایج سفر گروسی هستیم
در این میان اما سردرگمی در اتخاذ رویکردی عقلانی به‌منظور احیای مذاکرات برجامی ازسوی واشنگتن، توجه ناظران بین‌المللی را به‌خود جلب کرده‌است. از یک‌سو بلینکن وزیرخارجه آمریکا  اعلام می‌کند برجام از دستورکار آنها خارج شده و به اعمال تحریم‌ها علیه تهران ادامه می‌دهند و ازسوی دیگر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تأکید دارد این کشور پیش از تصمیم‌گیری درباره گام‌های بعدی، منتظر دریافت نتایج سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خواهد ماند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید