• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186989
+
-

جشنواره100 ؛ سکوی جهانی‌شدن فیلم‌ها

جشنواره بین‌المللی فیلم 100از دیروز کار خود را آغاز کرد

فیلم
جشنواره100 ؛ سکوی جهانی‌شدن فیلم‌ها

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 از دیروز کار خود را در پردیس سینمایی ملت آغاز کرد. جشنواره فیلم 100 به نمایش فیلم‌هایی که حداکثر 100ثانیه هستند اختصاص دارد و در 3 قالب مستند، داستانی و پویانمایی در 3 بخش ملی، بین‌المللی و مخاطب کودک و نوجوان برگزار می‌شود. یوسف منصوری، دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100، درباره این دوره از جشنواره می‌گوید: ما در این دوره از جشنواره 3 بخش ملی، بین‌المللی و کودک و نوجوان داریم که در ایام ارسال آثار از آن استقبال خوبی شد.
بیش از ۴هزار اثر به این بخش‌ها ارسال شده است که این نشان می‌دهد بین جوانان علاقه‌مند به هنر و سینما شور و انگیزه زیادی برای فعالیت‌های هنری وجود دارد و امیدوارم این مسیر با قوت بیشتری ادامه پیدا کند. کمااینکه از بیش از 120کشور دنیا برای این جشنواره اثر ارسال شده است.
وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های بخش ملی جشنواره هم این بود که از شهرستان‌های غیر از تهران آثار زیادی داشتیم که از لحاظ کیفی و کمی آثار خوبی هستند. ما وعده داده بودیم شرایط بهتر برای گام برداشتن بچه‌های فیلم کوتاه و پیشرفت آنها را فراهم کنیم و در این دوره یک‌سری اتفاقات ویژه داریم.
در این جشنواره نخستین دوره پیچینگ فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی برگزار می‌شود که از آن هم استقبال شده است.

تفاهمنامه‌‌ با جشنواره اسلواکی
 از سوی دیگر تفاهمنامه‌ای با جشنواره اسلواکی داریم که یک خواهرخواندگی به‌حساب می‌آید و اتفاقات خوبی در قالب آن رخ خواهد داد؛ مثلا 3 فیلم برتر جشنواره ۱۰۰، مستقیم به بخش رقابتی جشنواره اسلواکی راه پیدا می‌کنند که این امتیاز برای بچه‌هایی که دوست دارند آثار خود را به‌صورت بین‌المللی نمایش دهند، اتفاق مبارکی است.
منصوری افزود: اتفاق دیگر تفاهمی است که با بخش بین‌الملل سازمان سینمایی سوره داشتیم و مسئولان آن در ایام جشنواره هنگام اکران فیلم‌ها در سالن‌ها حضور خواهند داشت و فیلم‌ها را از لحاظ توانایی پخش بین‌المللی آنالیز می‌کنند و براساس همین بررسی‌ها فیلم‌ها را در جشنواره‌های مختلف و بازارهای جهانی معرفی خواهیم کرد. تفاهمنامه‌هایی با انجمن سینمای جوان و شبکه‌های تلویزیونی مستند، نسیم و... داشتیم. این دوستان از صاحبان آثار منتخب برای تولید آثار بعدی خود حمایت و روی این آثار سرمایه‌گذاری می‌کنند.
وی درباره اهمیت این رویداد هنری تصریح کرد: اگر کتاب‌های سال‌های گذشته جشنواره را مرور کنیم، به اسم‌هایی می‌خوریم که حالا برای خود در سینما تبدیل به برند شده‌اند. کارگردان‌هایی مانند نرگس آبیار، سعید روستایی، حسین دارابی و … جزو افرادی بودند که پیش از این آثاری در جشنواره ۱۰۰ داشته‌اند و این اتفاق بسیار خوبی است.
دبیر جشنواره فیلم 100درباره اکران آثار برتر جشنواره گفت: ما آثار برتر را در طول سال آینده قبل از اکران عمومی فیلم‌ها در سینماهای کشور پخش خواهیم کرد که این یک امکان ویژه برای فیلمسازان است. غیر از آن در تلاش هستیم که از بخشی از امکانات شهرداری مانند تلویزیون‌های شهری و متروها برای نمایش فیلم‌ها استفاده کنیم. این یک همکاری دوطرفه است که پیشنهاد آن را داده‌ایم و پیگیرش هستیم.

رقابت 97 اثر
به‌گفته منصوری، در بخش ملی ۱۸۱اثر پذیرفته شدند که ۹۷ اثر در بخش مسابقه و ۸۴فیلم برای اکران (خارج از مسابقه) است. در بخش کودک و نوجوان نیز ۷۶اثر با توجه به اینکه آثاری برای کودک و نوجوان باید انتخاب می‌شد نه درباره آنها، پذیرفته شدند که از این بین ۳۵فیلم در بخش مسابقه حضور دارند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید