• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18695
+
-

8روش برای کاهش دمای منزل

خنکی را به منزلتان هدیه دهید


کم‌کم به روزهای گرم سال نزدیک می‌شویم و این سؤال اصلی وجود دارد که چگونه دمای خانه را کاهش دهیم و چگونه می‌توان خانه و منزل را خنک کرد؟ پاسخ به این سؤال شاید خیلی سریع در ذهن شما روشن کردن انواع کولر باشد ولی در کنار این موضوع می‌توان از روش‌های دیگری هم کمک گرفت که در خنک شدن کلی منزل شما مؤثر است. نکاتی که به  آنها اشاره می‌شود علاوه بر کمک به کاهش دمای منزل در مصرف برق و حتی آب شما هم صرفه‌جویی می‌کند.



1- پرده‌ها را بکشید

ممکن است که خیلی ساده به‌نظر بیاید ولی باید بدانید چیزی نزدیک به ۳۰ درصد از گرما از طریق در و پنجره‌ها وارد خانه شما می‌شود؛ پس با کشیدن پرده‌ها به تنهایی می‌توان تا ۷درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کرد و دمای داخل خانه را تا ۲۰ درجه کاهش داد. به‌عبارتی کشیدن پرده‌ها از تبدیل شدن خانه شما به یک گلخانه کوچک جلوگیری می‌کند مخصوصا برای خانه‌هایی که پنجره آنها به سمت جنوب و یا غرب است.



2- استفاده از در و پنجره مناسب

بستن در اتاق‌ها از بیرون رفتن هوای خنک در گرم‌ترین ساعات روز جلوگیری می‌کند. همچنین باید در اتاق را در ساعات خنک شب باز بگذارید، حتی اگر از کولر استفاده می‌کنید. با این کار هوای خنک به‌صورت طبیعی‌تر در فضای خانه شما جریان خواهد داشت.



3- ترفند پنکه

حتی یک کولر هم نمی‌تواند یک نسیم مصنوعی خنک دریایی را به‌وجود بیاورد اما شاید با این ترفند و یک پنکه ساده شما بتوانید از پس آن بر‌بیایید. درون یک ظرف مناسب مقداری یخ قرار دهید. حال این ظرف یخ را به‌گونه‌ای در مقابل مسیر و جریان باد پنکه قرار دهید که باد ناشی شده از پنکه از میان یخ‌ها عبور کند و سپس در فضای خانه جریان یابد. این باد تا مدتی سرمای خود را حفظ می‌کند و شما چیزی از یک نسیم کنار آب کم نخواهید داشت. این یک ترفند فوق‌العاده است. حتی می‌توانید در روشی دیگر چندین بطری کوچک آب را به یخ تبدیل کرده و سپس آنها را در پشت پنکه آویزان کنید که این روش‌ها همانند روش قبل بسیار به کمک شما می‌آیند.



4- پنکه‌های سقفی در جهت خلاف عقربه‌های ساعت

 اگر در خانه پنکه سقفی دارید آن را به شکلی تنظیم کنید که خلاف عقبره‌های ساعت بچرخد. اینکار در خنک شدن و انتشار باد خنک بسیار تأثیر دارد.



5- هواکش‌ها را روشن کنید

روشن کردن هواکش‌ها بعد از یک دوش بخار یا هنگامی که در حال آشپزی هستید بسیار در هدایت و انتقال هوای گرم به خارج از منزل تأثیر دارد. پس از فن و یا هود‌های آشپزخانه غافل نشوید.



6- برای کاهش دمای خانه تخت خود را ضد‌گرما کنید

 این ایده هم با اینکه کمی عجیب به‌نظر می‌رسد ولی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و شما را غافلگیر کند. تعدادی بطری آب را در فریزر قرار بدهید تا منجمد شوند،  سپس این بطری‌های یخ را زیر و پایین تخت خود جاسازی کنید. بهتر است این کار را دقایقی یا شاید ساعاتی قبل از خواب انجام دهید. پس از مدتی یخ‌ها گرمای تخت را مخصوصا در ناحیه پایین تخت و محل قرار گرفتن پاها جذب کرده و آن ناحیه را خنک می‌کنند. حتما شما هم می‌دانید خنک شدن پاها هنگام خواب تا چه اندازه در داشتن خواب شیرین تأثیر‌گذار است.



7- هوای خنک شبانه

 معمولا در اکثر نقاط شب‌ها دما رو به کاهش نهاده و دمای هوا بسیار مناسب می‌شود. اگر در مکانی زندگی می‌کنید که بر همین روال است و دمای هوا در شب خنک‌تر است پس حتما از این نعمت خدادادی استفاده کنید. پنجره‌ها را باز کنید تا هوای خنک داخل شود؛ حتی از یک پنکه برای به جریان انداختن هوا می‌توانید استفاده کنید ولی حواستان باشد که به هنگام صبح مجدد گرما شروع می‌شود و شاید لازم باشد زودتر در و پنجره‌ها را ببندید.



8- استفاده‌   از  لامپ‌های کم‌مصرف

 اگر به‌دنبال فرصتی بوده‌اید که از شر لامپ‌های پرمصرف خلاص شوید شاید هم‌اکنون زمان آن رسیده است. این لامپ‌های رشته‌ای با تبدیل کردن ۹۰ درصد انرژی به گرما باعث گرم شدن و اتلاف مقدار قابل توجهی انرژی می‌شوند. پس بهتر این است که از لامپ‌های مهتابی یا لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنید.


منبع: huffingtonpost

این خبر را به اشتراک بگذارید