• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186926
+
-

پدرخوانده کیست؟

امیرمحمد یعقوب‌پور- روزنامه‌نگار

وقتی سوت شروع ال‌کلاسیکو به صدا درمی‌آید، هیچ ماجرای دیگری در دنیای فوتبال اهمیت ندارد. برای 90‌دقیقه، مهم نیست چه تیمی صدرنشین لیگ برتر انگلیس است، مهم نیست چه تیمی مدعی درجه یک قهرمانی اروپا به‌شمار می‌رود و مهم نیست کدام بازیکن چهره سال دنیای فوتبال خواهد شد. تنها چیزی که اهمیت دارد، نتیجه این نبرد است. با این حال، وقتی مسابقه امشب شروع شود، یک سؤال کلیدی وجود خواهد داشت؛ اینکه در تقویم پر از کلاسیکوی این یک ماه، کدام تیم سربلند خواهد شد؟ در حقیقت بازی امشب، فقط یک شروع است؛ شروع دوئلی که در یک بازه زمانی 35‌روزه، 3بار تکرار خواهد شد. این زمانی است که ال‌کلاسیکو به اوج فشردگی می‌رسد. هواداران فوتبال به این تقویم، مثل یک هدیه آسمانی نگاه می‌کنند. تماشای 3‌ال‌کلاسیکو در یک ماه، فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد و تکرار بزرگ‌ترین بازی سال، هیجان‌انگیز خواهد بود. با این حال، بعید است که مربیان 2‌تیم نیز این تقویم را هدیه‌ای برای خودشان بدانند!
اینکه در پایان این 3مسابقه کدام تیم به هدفش رسیده باشد، عملا فصل را برای کارلتو و ژاوی تعریف می‌کند. این انگار خودش شروع یک فصل کوتاه از رقابت میان این 2نفر است. اگر کسی موفق شد هر 3‌بازی را ببرد، عملا رقیبش را خرد کرده است. حتی بردن 2‌بازی نیز، فوق‌العاده خواهد بود. با این حال، باید در چنین نبردهایی، منتظر همه‌‌چیز باشیم. هر دو مربی خیلی خوب می‌دانند که این مقطع چقدر برای‌شان مهم است. اگر کارلتو باشی، اصلا مهم نیست که چطور لیورپول را در آنفیلد نابود کرده‌ای و چه دستاوردهایی در مادرید داشته‌ای. اگر ژاوی باشی، اصلا مهم نیست که تیم را با چه آماری در صدر جدول لالیگا قرار داده‌ای. تنها چیزی که هواداران در این مقطع می‌خواهند، شکست‌دادن رقیب سنتی است؛ چیزی حتی فراتر از جام‌ها و جدول‌ها. شکل منطقی ماجرا، احتمالا این است که رئال به قهرمانی کوپا برسد و بارسا نیز روی سکوی اول لالیگا برود. حداقل بیشتر پیش‌بینی‌ها، این نتیجه را نشان می‌دهند؛ چراکه ژاوی برای بازی امروز در برنابئو، مهره‌های غایب زیادی دارد و رئال در لیگ برتر، امتیازهای بسیار زیادی را از دست داده است. با این حال، اینکه در این 3‌بازی چه اتفاقی می‌افتد، حتی تأثیرش را روی نتیجه نهایی هم نشان می‌دهد. چه‌کسی به قهرمانی رئال در تورنمنتی مثل کوپا اهمیت می‌دهد وقتی پای 2‌بازی معمولی و شاید یک برد خفیف مقابل بارسا در این جام وسط باشد؟ و چه‌کسی قهرمانی بارسا در لیگ را یک موفقیت تاریخی می‌داند اگر این تیم در هر 2 دیدار رفت و برگشت لالیگا، به رئال‌مادرید ببازد؟ پس آنچه در این 3بازی اتفاق می‌افتد، بی‌نهایت مهم خواهد بود. تردیدی وجود ندارد که 2‌مربی همین حالا هم هر اسم دیگری را از تقویم‌شان درآورده‌اند و فقط به این نبرد نگاه می‌کنند. ژاوی دیگر اروپا را هم از دست داده و کارلتو نگرانی خاصی از بابت لیورپول ندارد. هر 2تیم نخستین بخش از این سه‌گانه را با همه وجود شروع خواهند کرد.
سه‌گانه‌ای که این ‌ماه اتفاق می‌افتد، شاید برای سال‌ها سوژه بحث‌های فوتبالی شود؛ یک اثر هنری مثل پدرخوانده. تنها سؤال مهم اینجاست که چه‌کسی پدرخوانده خواهد بود؟ رئال‌مادرید که در این سال‌ها همه تیم‌های اروپایی را کشته و دوباره پادشاه قاره شده اما همیشه در برنابئو روبه‌روی بارسا متزلزل بوده یا بارسلونا که اعتبار اروپایی‌اش کمی خدشه‌دار شده و دوران‌گذار را سپری می‌کند اما امیدوار است راهی برای شکستن شیشه عمر حریف داشته باشد؟ این سه‌گانه، محل نشستن فصل آینده 2‌مربی را هم مشخص خواهد کرد؛ جایی که شاید نیمکت بارسا یا رئال مادرید نباشد! این تقابل سحرآمیز از امشب شروع می‌شود اما همین امشب به پایان نمی‌رسد. این پرونده باز خواهد ماند تا زمانی که برخورد سوم بین 2‌تیم اتفاق بیفتد. آن شب می‌توان گفت که چه‌کسی برنده این دوئل بزرگ شده است. قبل از آن اما باید برای یک ماه، از کری‌ها و دشمنی‌ها بین 2‌تیم بزرگ فوتبال اروپا بی‌نهایت لذت برد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید