• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186924
+
-

آغاز هیجان

رئال مادرید و بارسلونا امشب در جام حذفی اسپانیا با هم روبه‌رو می‌شوند؛ این اولین اپیزود از سه‌گانه مهیجی است که دنیای فوتبال را تکان می‌دهد

آغاز هیجان

تنها یک باشگاه در جهان وجود دارد که اگر با اختلاف 7امتیاز نسبت به رقیب دیرینه در صدر جدول لیگ حضور داشته باشد و چند هفته پیش یک جام (سوپرجام) را برده و تا نیمه‌نهایی جام حذفی بالا رفته باشد، از لفظ بحران برای توصیف آن استفاده می‌کنند؛ نام این تیم بارسلوناست. البته همین شرایط برای رئال مادرید هم هست. رئال فصل پیش 2جام گرفت و این فصل را نیز با جام شروع کرد و مدت‌ها در صدر جدول لیگ بود، ال‌کلاسیکوی رفت لالیگا را هم برده و در لیگ قهرمانان هم تا مرحله حذفی پیش رفته و لیورپول را در خانه این تیم 5بر‌2 شکست داده اما فقط کافی است یک تساوی به یک تیم بدهند؛ آنگاه رسانه‌ها شرایط این تیم را بحرانی توصیف می‌کنند و هواداران به بازیکنان فشار می‌آورند و ایادی رسانه‌ای باشگاه از پیشنهاد تیم ملی برزیل به آنچلوتی شایعه می‌سازند تا شرایط را برای اخراج این سرمربی ایتالیایی محبوب و موفق آماده کنند. نه؛ شرایط بارسلونا و رئال‌مادرید هرگز ‌عادی نبوده است و نخواهد بود. تا این مقطع از فصل 3ال‌کلاسیکو برگزار شده؛ دیدار دوستانه پیش‌فصل را بارسا با تک‌گل رافینیا برد، در لیگ این رئال‌مادرید بود که 3بریک برنده شد و در سوپرجام همین نتیجه برای بارسلونا رقم خورد. 3ال‌کلاسیکوی دیگر در طول چند هفته آینده در پیش است. امشب دیدار رفت مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی در مادرید و ورزشگاه سانتیاگو برنابئو برگزار می‌شود و یک بازی برگشت جام‌حذفی و یک دیدار برگشت لالیگا هم باقی مانده است.

هردوتیم در بازی پیش از این دیدار متوقف شده‌اند؛ بارسلونا به آلمریای ته‌جدولی باخت و دومین شکست فصل لالیگا را تجربه کرد، درحالی‌که آلمریا در 17هفته فقط 3امتیاز کسب کرده و در این بازی فقط یک شوت در چارچوب داشت. بارسا به منچستریونایتد هم در اولدترافورد باخت تا از دور رقابت‌های لیگ اروپا ‌حذف شود. رئال‌مادرید که مدتی روی دور برد و گل‌های زیاد افتاده بود، در خانه به اتلتیکوی 10نفره امتیاز داد. حالا فاصله امتیازات 2تیم به 7امتیاز کاهش یافته اما مسابقه امشب ربطی به این موضوع ندارد.

هر دوباشگاه زخم‌خورده روزهای اخیر هستند؛ رئالی‌ها به‌خاطر برنده‌نشدن کورتوا و کریم بنزما در مراسم جایزه فیفا و همچنین غیبت وینیسیوس در تیم منتخب و بارسایی‌ها به‌خاطر فشاری که پس از فاش‌شدن رشوه به نایب‌رئیس سابق کمیته داوران در طول 18سال متحمل شده‌اند.

آنچلوتی و ژاوی هر دو تحت فشار هستند. کارلتو هر چند وقت یک‌بار زیر فشار می‌رود چون جو رئال‌مادرید این است و آنها با کسی عهد اخوت دائمی نمی‌بندند. ژاوی که بازی زیبا را فدای نتیجه کرده، اگر از ال‌کلاسیکوهای آینده سربلند بیرون نیاید، بعید است فصل آینده هم در نوکمپ بماند.

تعداد کارت قرمزهای داده شده در 4لیگ بزرگ اروپایی را که بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که لالیگا از همه خشن‌تر است؛ لیگ برتر انگلیس: ۲۰کارت قرمز، بوندس‌لیگا: 29، سری آ: ۴۰ و لالیگا: ۹۴کارت قرمز. اخراجی‌های لالیگا از مجموع کارت قرمزهای 3لیگ دیگر بیشتر است. این در حالی است که رئالی‌ها از این شاکی‌اند که چرا داوران از وینیسیوس به‌اندازه کافی حمایت و بازیکنان حریف را اخراج نمی‌کنند. یکی از دلایل خشونت در این لیگ، سبک بازی آنها مقابل رئال و بارسلونا و حضور اتلتیکو مادرید با سبک بازی خاص و ضدفوتبالش و همچنین حضور متئو لاهوس، داور سختگیر اسپانیایی در این رقابت‌هاست.

والورده که در این فصل 12گل برای رئال به ثمر رسانده، 12بار مقابل بارسا بازی کرده و 3گل وارد دروازه این تیم کرده. فده در 3بازی مختلف 3گل به بارسا زده. والورده بیشترین بازی را با بارسا انجام داده؛ بیش از هر حریف دیگری.

3مصدوم رئال‌مادرید؛ مندی، آلابا و رودریگو به این بازی نمی‌رسند، هر سه‌آنها بازیکنان کلیدی هستند. اما وضعیت بارسا بدتر است. لواندوفسکی در بازی با آلمریا آسیب دید، دمبله و پدری هم از قبل مصدوم بودند و این بازی را از دست دادند اما بدشانسی‌ها به همین جا ختم نشد و آنسو فاتی هم که قرار بود جای لواندوفسکی را در خط حمله بگیرد، مصدوم شد. فاتی دیروز در تمرینات حاضر بود و شاید به این بازی برسد.

شکست 4بر صفر فصل پیش لالیگا که البته تأثیری در قهرمانی رئال‌مادرید نداشت، اشتباه آنچلوتی بود. او در غیاب بنزما از مودریچ به‌عنوان مهاجم کاذب استفاده کرده بود.

این دهمین ال‌کلاسیکوی ادن آزار است. او در 4فصل حضورش در رئال‌مادرید حتی یک دقیقه هم در ال‌کلاسیکو حاضر نبوده و حسرت بازی‌هایش دورقمی خواهد شد. بیشترین حریف اسپانیایی که او مقابلش بازی کرده، الچه، آلاوز و اتلتیکو هر کدام با 5بازی بوده است. او فقط 296دقیقه بازی داشته که اودریوزولا با 78، وایخو با 67 و ماریانو با 56دقیقه کمتر از ادن بازی کرده‌اند.

بارسا این فصل در 23بازی لیگ فقط 8گل دریافت کرده است و دلیل آن درخشش تراشتگن و حضور آرائوخو در خط دفاعی است. در غیاب او به آلمریا باختند. آرائوخو در بازی‌های لالیگا فقط سختگیر است و در حذفی و سوپرجام و اروپا نه. با این حال، نقش او در برابر مادرید اغلب متفاوت است. ژاوی معمولا او را برای بازی در دفاع راست انتخاب می‌کند تا با خشونت و سرعتی که دارد، جلوی نفوذهای وینیسیوس را بگیرد و در این ماموریت موفق عمل کرده است.

وینیسیوس در لالیگا به‌طور میانگین در هر بازی 3دریبل دارد که 1.2بیشتر از هر بازیکن دیگری است. ساموئل چوکوئزه از ویارئال با 1.8در رده دوم قرار دارد. وینیسیوس همچنین با 3.8بار خطا در هر بازی، بیشترین خطا را در لالیگا متحمل شده.

به‌نظر می‌رسد داوران نسبت به خشونت گاوی حساسیتی ندارند و او را دوست دارند. این پدیده جوان اما خشن کارت‌های بیشتری باید دریافت می‌کرده. مودریچ در این فصل با 16خطا 5بار کارت زرد گرفته یعنی با هر 3.5خطا یک کارت زرد. درحالی‌که گاوی با 53خطا 5کارت زرد گرفته؛ با هر 10.6خطا یک کارت زرد.

کریم وقتی برنده جایزه د بست فیفا نشد، تلویحا نارضایتی خود را نشان داد. او تصویری از خودش در کنار یک خودروی لوکس منتشر کرد که در حال نگاه‌کردن به موبایلش است، در توضیح این تصویر هم نوشته است: «تنها رسیدم.» حین مراسم نیز استوری اینستاگرامی از یک کلیپ منتشر کرده بود که در آن فرد داخل کلیپ می‌گفت: «تو دروغگو هستی!»

طعنه‌آمیز است که پرافتخارترین باشگاه‌های کوپا دل‌ری به معنی جام پادشاهی 2تیم بارسلونا و اتلتیک بیلبائو هستند که هرگز چشم دیدن پادشاهی اسپانیا را نداشته‌اند. هر دو ایالت جدایی‌طلب‌اند؛ کاتالونیا از راه‌های سیاسی و باسک از راه‌های خشن‌تر. بارسا 31بار قهرمان و 11بار دیگر فینالیست این رقابت‌ها شده و بیلبائو 23بار قهرمان و 15بار نایب‌قهرمان. رئال‌مادرید در جام سلطنتی 19قهرمانی و 20شکست در فینال‌ها دارد. رئالی‌ها به‌تازگی با قهرمانی در جام‌جهانی باشگاه‌ها به یکصدمین جام تاریخ خود دست یافتند و نمی‌خواهند روی این عدد توقف کنند. فعلا کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به عدد 101برای رئال و 98برای بارسلونا همین جام است که تنها 2گام دیگر تا رسیدن به آن فاصله هست.

ژاوی گفته دوست ندارد تیمش را با 2مهاجم به زمین بفرستد اما عملا در بعضی از بازی‌ها این کار را انجام داده. در حال حاضر روی کاغذ سیستم تیم 3-3-4 است و فران تورس در پیشانی خط حمله و رافینیا و گاوی در کناره‌ها بازی خواهند کرد اما گاوی اصالتا هافبک است. این بازیکن جوان در ال‌کلاسیکوی سوپرجام خوب درخشید و با زدن 2گل و دادن یک پاس‌گل بهترین بازیکن زمین شد.

فصل بنزما به‌دلیل مصدومیت هنوز مثل سال گذشته توفانی نشده. او در 25بازی در تمامی رقابت‌ها 18گل به ثمر رسانده. او با 5گل در 4بازی گذشته خود، به علاوه یک گل در هر 2بازی گذشته خود مقابل بارسا، در فرم خوبی قرار دارد.

 این ال‌کلاسیکوی شماره252 خواهد بود که جدا از 34ال‌کلاسیکوی نمایشی و دوستانه است. رئال 101بار در بازی‌های رسمی برده و بارسلونا 118بار درمجموع دیدارهای رسمی و غیررسمی؛ که 20تای آن در بازی‌های غیررسمی بوده.

خوسه لوئیس مونوئرا مونترو داور این بازی است. او پارسال ال‌کلاسیکوی سوپرجام را سوت زد که رئال آن بازی را 3 بر‌2 برد. او 13بار برای رئال سوت زده و حاصل کار 11برد، یک تساوی و یک شکست بوده است. 20بار هم بازی‌های بارسا را داوری کرده که بارسا 13برد، 3تساوی و 4شکست به‌دست آورده است.

در 46بازی اول در لالیگا، ژاوی و پپ گواردیولا مجموع امتیازات یکسانی داشتند: 109امتیاز از 34برد، 7تساوی و 5شکست. گواردیولا بهترین نسخه‌های مسی، اتوئو، ژاوی، اینیستا، پویول، پیکه و بوسکتس را در اختیار داشت. پپ در فصل اول با بارسا 3گانه گرفت و ژاوی پس از 14ماه یک سوپرجام به‌دست آورده، و 2حذف از لیگ قهرمانان و 2 حذف از لیگ اروپا داشته است.

بنزما 40بار در ال‌کلاسیکو حاضر بوده و امشب به یک‌قدمی رکورد ژاوی (42) می‌رسد. تا رکورد راموس و مسی (45) یک فصل دیگر باقی مانده است.

بارسلونا 73درصد از بازی‌های خود را با پدری در لالیگا از نخستین فصل حضورش در این باشگاه در فصل 21-2020 برده است، درحالی‌که این رقم بدون او 45درصد بود. این نشان می‌دهد دل بارسا چقدر برای هافبک اسپانیایی که در دسترس نیست، تنگ می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید