• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186913
+
-

«ایران» باردار است و پیروز به دلیل خونریزی داخلی تلف شد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرد که ایران مادر پیروز برای بار دوم باردار است، این در حالی است که به‌گفته دامپزشکانی که در فرایند درمان پیروز به‌دنبال راه‌حلی برای دریافت خون از ایران برای همودیالیز بودند، تا زمانی که از ایران سونوگرافی نشود نمی‌توان با قطعیت بارداری ایران را تأیید کرد. چراکه برای سونوگرافی باید حیوان بی‌هوش شود و با وجود ظن بارداری ایران، چنین کاری غیرعملی است.
به‌گزارش همشهری، علی سلاجقه درمورد تلف شدن پیروز گفت: در مرگ پیروز یک فرایند کاملا آزمایشی در کشور اتفاق افتاد که در دنیا بی‌سابقه بود. تولد این توله یوزها یک چرخه علمی بود و 2همتای آن روز اول تلف شدند. چون پیروز شیر مادر مصرف نکرده بود، از لحاظ بنیه‌ای ضعیف بود و در این 10‌ماه شرایط قرنطینه‌ای بود و مسائل گوارشی، کلیوی و یبوست مطرح بود و از لحاظ شرایط استخوان‌بندی، اسکلتی و حرکتی هم مشکل داشت. متخصصان اعتقاد دارند که تکثیر در حیات‌وحش برای گونه‌های یوزها انجام نمی‌شود. گونه یوز شرایط انتخابش در طبیعت سنگین و سخت است و درصد بالایی تلف شدن در حالت حاملگی طبیعی رخ می‌دهد. دغدغه مردم برای ما ارزشمند است.
حسن اکبری، معاون محیط طبیعی نیز به ایسنا گفت: خوشبختانه «ایران» در سال‌جاری دوباره جفت‌گیری کرده و ظرفیت توله‌یوزهای ماده (توران و آذر) هم به مرکز تکثیر در اسارت پارک ملی توران اضافه شده است بنابراین امکان ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی و تکثیر در اسارت با شرایط بسیار بهتر و تجارب ارزشمندی نسبت به گذشته مهیاست. حسن اکبری درباره سرنوشت «پیروز» پس از مرگ اظهار کرد: لاشه «پیروز» در تهران است. ابتدا لاشه او برای کالبدشکافی انتقال داده شد و برخی آزمایش‌های دامپزشکی لازم روی لاشه انجام سپس برای تاکسیدرمی، پوست‌کنی شد. با مرکز ملی ذخایر ژنتیک، تفاهمنامه‌ای داریم؛ بدین جهت با آنها هماهنگ کردیم تا همزمان با کالبدشکافی، اندام‌های جنسی او را بردارند و ذخیره کنند چراکه این اندام‌ها ارزشمند هستند و در آینده درصورت نیاز می‌توان از آنها استفاده کرد. به‌عبارتی ژن «پیروز» تا همیشه حفظ خواهد شد. فرهنگ ساسانی، استاد دپارتمان پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، نتیجه کالبدشکافی لاشه پیروز را اعلام کرد. او به خبرگزاری مهر گفت: 3 ساعت انجام کالبدگشایی به طول انجامید و مشخص شد که پیروز از سنین پایین مشکلاتی داشته و هر دفعه با مشکلی مواجه بوده و در کل بیماری‌های آن به مشکلات سیستمی بر می‌گردد. بررسی کالبدگشایی نشان می‌دهد رشد خوب و کافی نداشته ولی عضلات آن حکایت از فعالیت بدنی خوب دارد. خونریزی غیرقابل کنترل  در 2 ارگان پیروز وجود داشت و این موضوع در رکتوم آن قابل مشاهده بود. نمونه‌برداری کامل شد و داروهایی را که دریافت کرده نمونه برداشتیم و مقدار و نوع آن مشخص است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید