• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186912
+
-

ضد‌فیلتر برای خارجی‌ها

دغدغه وزارت میراث فرهنگی اختصاص سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی است

گزارش
ضد‌فیلتر برای خارجی‌ها

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

انتقادها به اختصاص اینترنت بدون فیلتر به گردشگران خارجی در ایران از هفته گذشته به اندازه‌ای بالا گرفت که عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ناگزیر به پاسخگویی در حیاط پاستور شد و اعلام کرد: «طرح اختصاص سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی پیشنهاد من بود و  گردشگران خارجی باید حداقل خدمات را در سفر به ایران دریافت کنند.»
این اظهارات وزیر میراث‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی پس از آن مطرح شده است که علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری او، چند روز قبل از طرح وزارت میراث فرهنگی برای اختصاص اینترنت بدون فیلتر به گردشگران ورودی خبر داد. حالا اما، اختصاص سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی در شرایطی که آمارها از کاهش شدید ورود گردشگران خارجی به ایران و افزایش انصراف و کنسلی تورهای ورودی به کشور خبر می‌دهند،  برای شخص وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اهمیت بیشتری برخوردار شده و او را به صف نخست حاشیه‌ها برای دولت کشانده است. منتقدان وزارت میراث فرهنگی را با طرح این پیشنهاد به برخورد متفاوت با گردشگران داخلی متهم کرده و معتقدند، این رفتار عدالت اینترنتی در کشور را زیر سوال می برد.

توافق 2وزیر برای سیم‌کارت مختص گردشگران ورودی
طرح موضوع اختصاص سیم‌کارت‌های بدون فیلتر به گردشگران خارجی در شرایطی به پیشنهاد عزت‌الله ضرغامی مطرح شده که گردشگران داخلی نیز خود را محق به دریافت این خدمت می دانند. یک هفته پیش از آنکه مشخص شود اختصاص سیم‌کارت‌های بدون فیلتر به گردشگران خارجی پیشنهاد شخص عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دولت است، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات از طراحی سیم‌کارت‌ برای گردشگران خارجی در کشور به‌منظور استفاده بهتر آنها از فضای‌مجازی خبر داده بود.
 او گفته بود: «توریست‌ها و گردشگران خارجی در کشور به‌دلیل فیلترینگ دو پلتفرم واتساپ و اینستاگرام دچار مشکل شده‌اند و درنظر داریم با توجه به محدودیت استفاده از این دو پلتفرم، برای گردشگران خارجی که به کشورمان سفر کرده‌اند، سیم‌کارت‌های خاصی طراحی کنیم تا این افراد بتوانند در مدت حضور خود در ایران راحت‌تر و بهتر از فضای‌مجازی استفاده کنند.»  این اظهارات در فضای مجازی با واکنش تند کاربران مواجه شد و منتقدان به این طرح اعلام کردند که اگر گردشگران خارجی می‌توانند از سیم‌کارت‌های بدون فیلتر استفاده کنند، چرا گردشگران داخلی از این خدمت بهره‌مند نباشند؟  پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی برای اختصاص سیم کارت های بدون فیلتر به گردشگران خارجی حالا وزارت ارتباطات را نیز متهم کرده است که در خدمات دهی به مشترکین با تبعیض رفتار می‌کند.
عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اما  در توجیه پیشنهاد خود و کاستن از فشارها بر وزارت ارتباطات صبح دیروز به خبرنگاران حوزه دولت اعلام کرد: «تقصیر وزیر ارتباطات نیست. تقصیر من است و اگر قرار بود با کسی برخورد و از کسی انتقاد شود باید از من انتقاد می‌شد، چون این موضوع پیشنهاد ما بود.»

من خواستم
توجیه عزت‌الله ضرغامی برای تخصیص سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی اینگونه مطرح شد که «در برخی موارد گردشگران خارجی را به‌عنوان جاسوس می‌گیرند که بعضی اوقات تا نیمه شب پیگیری می‌کنم تا مشکل حل شود. وقتی 2پیرمرد و پیرزن نگران دستگیر شدن هستند و نمی‌توانند به خانواده‌های خود هم خبر بدهند، خب چه انگیزه‌ای برای آمدن به ایران برای آنها می‌ماند؟»
صنعت گردشگری ایران بیش از 3 سال است که به دلایل مختلف با رکود مواجه شده و آمار گردشگران ورودی به کشور نیز به شدت کاهش یافته است. حتی فعالان گردشگری نیز در هفته‌های گذشته اعلام کردند که 90 درصد تورهای ورودی به ایران کنسل شده است.امکان انتقال پول با استفاده از شبکه بانکی برای گردشگران خارجی در ایران وجود ندارد. ویزا کارت و مستر کارت نیز در ایران فعال نیستند و از سوی دیگر به دلیل مشکلات جاری، بسته های سفر به ایران در بسیاری ازکشورها  از پکیج‌های سفر حذف شده است.
دراین شرایط عزت‌الله ضرغامی درخواست اختصاص سیم‌کارت‌های بدون فیلتر به گردشگران خارجی را مطرح کرده است. او  به خبرنگاران گفت: «از وزیر ارتباطات، خواستم امکانی برای گردشگران خارجی فراهم شود تا با استفاده از سکوهای بین‌المللی بتوانند نیازهای خودرا برطرف کنند. ان‌شاء‌الله سکوهای داخلی ما هم بتوانند در سطح بین‌المللی فعال شوند.»
پیشتر نیز،  علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری به طرح پیشنهادی وزارت میراث‌فرهنگی به وزارت ارتباطات برای دسترسی به اینترنت بدون فیلتر برای گردشگران خارجی، اشاره و گفته بود:‌ «ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی داخلی به اندازه‌ای نیست که گردشگران خارجی از آنها استفاده کنند». به‌گفته شالبافیان، زحماتی که در حوزه شبکه‌های اجتماعی ایرانی انجام شده قابل تقدیر است، اما هنوز ضریب نفوذ این شبکه‌ها به اندازه‌ای نیست که گردشگران خارجی که موقتا در داخل کشور حضور دارند از آنها استفاده کنند.

ضرغامی:  گردشگران خارجی باید حداقل خدمات را در ایران دریافت کنند. بعضی دوستان تحلیل می‌کنند که چرا گردشگر خارجی به ایران نمی‌آید که دلایلی دارد. یکی از مهم‌ترین نیازهای آنها اینترنت و سکوهای بین‌المللی و خارجی است.استفاده از اینترنت بدون فیلتر برای گردشگران خارجی مانند نان و آب است و نمی‌شود گردشگر به ایران بیاید و ارتباطش با دنیا قطع شود. اصلا نمی‌شود به گردشگر خارجی گفت باید از بله و  ایتا استفاده کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید