• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 10 اسفند 1401
کد مطلب : 186823
+
-

پرونده پیروز در مجلس

پیروز در میان همدردی و انتقاد برای کالبد شکافی راهی پردیسان شد تا مشخص شود نارسایی حاد کلیوی او از چه زمان و به چه دلیل شروع شد. روز گذشته فراکسیون محیط‌زیست مجلس جلسه‌ ویژه برای شنیدن دلایل تلف شدن پیروز برگزار کرد. در این جلسه هیچ‌یک از مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست حضور نیافتند و تنها پیام محبی، رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران که انتقال کوشکی، دلبر و ایران به توران را انجام داد به همراه امید‌مرادی، رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی و سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس حضور داشتند.

  امید مرادی: علائم اولیه پیروز در زمان مراجعه انسداد گوارشی و مثانه بود‌ بعد از تخلیه چشمگیر روده و مثانه پیروز، سونوگرافیست اعلام کرد پیروز درگیر تنگی کانال لگن و مشکل کلیوی است. آزمایش‌ها از بالابودن آنزیم‌های کلیوی خبر می‌داد. بالا بودن آنزیم‌ها می‌تواند ناشی از ادرار نکردن حیوان باشد یا به‌دلیل عدم‌تصفیه سموم توسط کلیه باشد. کراتین در آزمایش‌هایی که باعث شد تصمیم به دیالیز صفاقی بگیریم بالای 10 بود. نارسایی حاد معمولا همراه با اختلالات دیگری مثل زخم‌مری و معده است و با کالبد شکافی مشخص می‌شود. پیروز در 10‌ماه درگیر یبوست،‌ اسهال خونی، بزرگی پانکراس، فشار خون پایین هم بوده است و همه اینها در مرگ او دخیل‌اند.

  پیام محبی: در تاریخ 25می سال 2022(4خرداد امسال) پیتر کالدول، دامپزشکی که سازمان از آفریقای‌جنوبی دعوت کرد، در نامه‌ای پس از معاینات اولیه پیروز اعلام کرد که حیوان نارسایی حاد کلیوی دارد. این عارضه اگر بر اثر عفونت و تغذیه ایجاد شده باشد با درمان کلیه برمی‌گردد ولی اگر به‌دلایل شیمیایی مثل دارو ایجاد شده باشد می‌تواند به بافت کلیه آسیب وارد کرده و منجر به دیالیز شود. اگر به مشکل کلیه‌های پیروز از ابتدا توجه می‌شد شاید چنین نمی‌شد. سازمان حفاظت محیط‌زیست با اینکه تجهیزاتش را دارد ساختار دامپزشکی‌ را ندارد.

  سمیه رفیعی: مسئله پیروز از جهت خواست و مطالبه عمومی مردم و ‌ذخیره ژنی و ژن ارزشمند این گونه، مراقبت در نگهداری و حفظ برای مجلس مهم است. علت ورود مجلس به ماجرای پیروز این است که ‌‌سازمان حفاظت محیط‌زیست تنها متولی است و تنها پاسخگو در این زمینه است. در بازدید از محل نگهداری پیروز سؤالاتی از همان ابتدا مطرح بود که کماکان وجود دارد. مثل اینکه چرا سازمان شفافیت ندارد. جلسه ما نافی زحمات دوستان نیست؛ چرا که به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم موضوع تکثیر در اسارت حیوان را انجام دهیم و این قابل‌تقدیر است اما ما می‌گوییم اگر این وظیفه و تکلیف برعهده سازمان است و توان آن در کشور موجود است این سازمان باید به‌خوبی کار خود را انجام دهد. درصدی که به‌عنوان فراکسیون محیط‌زیست مطالبه می‌کنیم درصدی است که معتقدیم کوتاهی در آن رخ داده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید