• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 10 اسفند 1401
کد مطلب : 186805
+
-

درمان نارسایی قلبی با سلول‌های بنیادی

دانش
درمان نارسایی قلبی با سلول‌های بنیادی

براساس یک مطالعه جدید، سلول درمانی که شامل سلول‌های بنیادی بالغ از مغز استخوان می‌شود خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در مبتلایان به نارسایی قلبی شدید کاهش می‌دهد. به گزارش سی ان ان، تزریق یکباره سلول‌های بنیادی بالغ به‌طور مستقیم به قلب ملتهب، از طریق کاتتر، می‌تواند منجر به کاهش 58درصدی خطر حمله قلبی یا سکته در بیماران نارسایی قلبی شود. این مطالعه که در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد، بزرگ‌ترین کارآزمایی بالینی سلول درمانی تا به امروز در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی است.
امرسون پرین، نویسنده اصلی این مطالعه و متخصص قلب و عروق و مدیر پزشکی در تگزاس گفت: ما وضعیت این بیماران را طی 3سال دنبال کردیم و چیزی که متوجه شدیم این بود که قلب آنها قوی‌تر شده است. در نتیجه این کارآزمایی متوجه کاهش بسیار قابل‌توجهی در حمله قلبی و سکته، به‌ویژه در بیمارانی که التهاب بیشتری دارند، شدیم. این تأثیر، در همه وجود داشت، اما برای بیمارانی که التهاب داشتند، مهم‌تر بود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کاهش مرگ‌ ومیرهای قلبی- عروقی را در جریان این مدت داشته‌ایم.
شیوه درمان شامل تزریق سلول‌های پیش‌ساز مزانشیمی (سلول‌های بنیادی شامل مغز استخوان و...) به قلب است. این سلول‌‌های بنیادی خاص دارای خواص ضد‌التهابی هستند که می‌تواند نتایج را در بیماران نارسایی قلبی بهبود بخشد؛ زیرا التهاب بالا یکی از ویژگی‌های بارز نارسایی مزمن قلبی است. بیمارانی که در این مطالعه جدید شرکت کردند، همگی داروهایی برای درمان نارسایی قلب مصرف می‌کردند و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سلول‌ درمانی درصورت استفاده همراه با داروهای نارسایی قلبی می‌تواند مفید باشد.
پرین گفت: اکنون ما درمانی داریم که در واقع علت را برطرف و شرایط را آرام می‌کند. بنابراین، این خط تحقیقات واقعا آینده بزرگی دارد و با یک آزمایش تأییدی می‌توانیم این نوع درمان را برای همه عرضه کنیم. او گفت: حالا ما می‌توانیم نارسایی قلبی را به شکلی متفاوت درمان کنیم یک سلاح جدید در برابر نارسایی قلبی داریم و این مطالعه درها را برای درمان مؤثرتر باز می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید