• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 9 اسفند 1401
کد مطلب : 186775
+
-

خودتحقیرکنندگانی که کشور را وابسته کردند

میترا آفریگان

این بار شگفتانه‌های تهرانگردی‌مان بسیار بود و همه آنها مربوط به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی. قرار بود از جاده پر‌پیچ و‌خم و پوشیده از برف به پارک فناوری پردیس در کیلومتر ۲۰ جاده دماوند برویم. هنگام ورود بافضایی بسیار گسترده و دارای ساختمان‌ها و ساختارهای کاملاً به روز و جذاب روبه‌رو شدیم.
 کارشناسان روابط‌عمومی توضیح دادند که پارک فناوری پردیس در سال ۱۳۸۰ به‌منظور بهابخشی و زمینه‌سازی‌ رشد، تولید و فروش محصولات فناوران و دانش‌بنیان‌ها در زمینه‌های مختلف در مساحتی ۱۸ هکتاری آغاز به‌کار کرده است و قرار است به بزرگ‌ترین پارک فناوری در غرب آسیا به مساحت هزار هکتاری تبدیل شود.
در این پارک نوآوری‌ها در محیطی جذاب و مناسب برای رشد فکری نوآوران در شرایط کاری، آموزشی، اجرایی و با ارتباط‌گیری با سرمایه‌گذاران فراهم شده و محصولات مختلف تولید و عرضه می‌شود. پارک‌های فناوری کشور زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مشغول به‌کار هستند.
به سالن نمایشگاه پارک رفتیم در گوشه گوشه آن تولیدات مختلف و اعجاب‌انگیز جوانان این مرز و بوم به چشم می‌خورد از ساخت داروی«میگرن‌کات» که به‌عنوان نخستین داروی درمان میگرن در جهان است تا ویتامین دی که به‌صورت نانو اثربخشی می‌کند.  قطره آهن لیپوزوفر که از سیاه شدن دندان کودکان جلوگیری می‌کند تا ساخت دستگاه همودیالیز، روبات نشت‌یاب که برای نشت گاز در پتروشیمی استفاده می‌شود، دستگاه سایدلودر که برای بارگیری و تخلیه مواد حفاری شده در داخل تونل‌ها و معادن زیرزمینی و انتقال آن به واگن‌ها یا نقاله استفاده می‌شود و راندمان بارگیری را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد و صدها تولید دیگر... . این پارک فناوری در زمینه‌های مختلف فعال است از ایجاد بستر مناسب کسب‌وکار برای فعالیت و حضور حرفه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در جهت حفظ نخبگان و جذب متخصصان ایرانی غیرمقیم و فناوران خارجی و برآورده کردن نیازهای کشورگرفته تا فعالیت‌های حرفه‌ای در زمینه بازارسنجی، ایده‌پردازی، پژوهش علمی، طراحی و... .
رهبرمعظم انقلاب با دست‌اندرکاران، فناوران ودانش‌بنیان‌های این پارک فناوری دائما در سال‌های مختلف دیدار داشته و جزو مشوقان اصلی آنها هستند، ایشان از اول انقلاب بادیدن عملکرد جهادگران میادین خدمت که باکمترین امکانات بزرگ‌ترین کارها را انجام دادند، باور داشتند که ما می‌توانیم به بالاترین مدارج علمی وعملیاتی برسیم. با دیدن دستاوردهای جوانان مرز و بوم کشورمان یاد صحبت رزم‌آرا نخست‌وزیر وقت محمدرضا پهلوی افتادم گفته بود: مردم کشور ما توانایی اداره صنعت پیچیده نفت را ندارند حتی بلد نیستند یک لولهنگ (آفتابه) بسازند.  خودتحقیرکنندگانی که کشور را وابسته کردند و از گندم و آرد گرفته تا کره و پنیر و شکر مورد نیاز کشور را از خارج وارد می‌کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید