• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 9 اسفند 1401
کد مطلب : 186747
+
-

افزایش حق‌التحریر دفاتر رسمی به شرط تأیید

«‌طی 3سال گذشته، تغییری در تعرفه‌ها و حق‌التحریر دفاتر رسمی انجام نشده و بسیاری از سردفترداران و دفتریاران ناچار به استعفا از این سِمت و تعطیلی فعالیت خود شده‌اند.»
علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان این مطلب به همشهری از مقرون به صرفه نبودن فعالیت فعالان این عرصه در کشور به‌دلیل اصلاح نشدن حق التحریرها و جبران نشدن هزینه‌های فزاینده این دفاتر خبر داد و گفت: پیشنهادی به رئیس قوه قضاییه برای افزایش حق التحریر سردفترداران و دفتریاران ارائه و تلاش شده که متناسب با نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، تعرفه حق‌التحریر این دفاتر افزایش داشته باشد. امیدواریم درصورت موافقت رئیس قوه قضاییه، بعد از 3سال شاهد اصلاح حق التحریرها در سال 1402برای پایداری فعالیت این دفاتر در کشور باشیم.
خندانی با اشاره به اینکه در حال حاضر 8700دفترخانه در کشور فعالیت دارند، ادامه داد: در آزمون امسال هم از میان 52هزار متقاضی صلاحیت 9500نفر پذیرفته شدند. تعداد دفترخانه‌ها اکنون بیش از نیاز کشور است و در همه استان‌ها و شهرستان‌ها با مازاد دفتر رو‌به‌رو هستیم. برای مقرون به صرفه کردن فعالیت این دفاتر در قالب برون‌سپاری برخی خدمات غیرقضایی ازجمله ثبت مالکیت معنوی، صدور سند مالکیت، انحصار وراثت و 17نوع فعالیت دیگر در دفترخانه‌ها قابل انجام خواهد بود.
او همچنین از الکترونیکی‌کردن 180میلیون صفحه سند رسمی مکتوب در دفاتر اسناد رسمی در کشور و پایان دادن به روند ثبت دستی اسناد در دفترخانه‌ها هم خبر داد و تأکید کرد: اسناد 9هزار جلد سند رسمی مکتوب در دفترخانه‌ها (که هر جلد شامل ده‌ها هزار سند است) به شکل الکترونیک ثبت و ضبط شده است. این اسناد قابلیت دسترسی سریع به اسناد را در جریان استعلام دستگاه‌ها فراهم کرده است.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به این سؤال که اسناد مکتوب دفترهای قدیمی چه خواهد شد؟ بیان کرد: برنامه‌ای برای امحای دفاتر قدیمی در دستور کار نیست؛ چرا که برخی از این اسناد دارای اصالت تاریخی هستند و باید از آنها مراقبت کرد. به همین دلیل تلاش می‌کنیم با ایجاد یک مرکز، این دفاتر را به شکل مناسب و با رعایت استانداردهای ایمنی و امنیتی نگهداری کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید