• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18673
+
-

خودآموز سقوط در 6ماه

خودآموز سقوط در 6ماه

بهروز رسایلی| «انگار شما چیزی از فوتبال نمی‌فهمید»؛ این بدون تردید عجیب‌ترین جمله کارلوس کی‌روش در نشست خبری پس از بازی دوستانه با ترکیه بود، جمله‌ای که در واکنش به یک سوال انتقادی پیرامون نمایش ضعیف روزبه چشمی و غیبت بحث‌برانگیز جلال حسینی به زبان آمد. کی‌روش اگرچه هیچ‌گاه آدم چندان خوش‌اخلاقی نبوده، اما به ندرت به یاد می‌آوریم در مقابل انتقادات فنی چنین جمله‌ای از او شنیده باشیم. واقعیت تلخ این است که به‌نظر می‌رسد مربی پرتغالی به‌طور کلی در چند ماه اخیر پرخاشگر و بهانه‌جو شده و حرف‌های تند و عجیبی می‌زند که واقعا نیازی به بیان آنها نیست. جملات کی‌روش در این مدت تنها باعث افزایش فشار کاذب روانی روی دوش تیم‌ملی شده است؛ آنچه می‌تواند در مقطع فعلی بسیار خطرناک باشد.
  از واکنش خلاقانه تا «شما نمی‌فهمید»!
برای روشن شدن مساله «سقوط رفتاری کی‌روش» کافی است واکنش‌های فعلی او را با واکنش‌های قبلی‌اش در شرایط مشابه مقایسه کنیم. حدود 3سال پیش وقتی بار دیگر انتقادات از تزلزل دروازه تیم‌ملی بالا گرفت و برخی باز هم از جای خالی مهدی رحمتی حرف زدند، کی‌روش در تصمیمی جالب با هر 4دروازه‌بانی که در اردوی تیم‌ملی داشت راهی نشست خبری پیش از بازی با ترکمنستان شد. او در این نشست، علیرضا حقیقی، محمدرضا اخباری، سوشا مکانی و علیرضا بیرانوند را کنار خودش روبه‌روی خبرنگاران نشاند و گفت: «من دارم برای آینده کار می‌کنم. با این بچه‌ها خیال تیم‌ملی از بابت دروازه تا چند سال راحت خواهد بود.» حالا شما این ایده خلاقانه و محترمانه را با عکس‌العمل تند و پرخاشگرانه اخیر در ماجرای چشمی و جلال مقایسه کنید. آیا کی‌روش در این مدت عصبی‌تر شده؟ احتمالا بله!
  تراژدی بزدل
شاید رفتارهای عجیب کی‌روش در ماه‌های اخیر از آن شبی اوج گرفت که او بیخود و بی‌جهت خودش را وارد دعوای علی کریمی و فدراسیون فوتبال کرد. کریمی سخنور خوبی نیست و در مناظره90 هم با وجود اینکه دستش پر بود، نمی‌توانست حق مطلب را ادا کند. رقابت او با ساکت داشت به‌طور نزدیکی پیش می‌رفت تا اینکه کی‌روش آن پیامک عجیب را برای عادل فردوسی‌پور ارسال کرد و در آن علی کریمی را «بزدل» نامید. در نتیجه جادوگر از قالب نامتناسب یک منتقد کت‌وشلواری بیرون آمد و در جلد خودش فرو رفت. او از آنجا به بعد جان گرفت، کی‌روش را تهدید کرد و بدون لکنت زبان علیه او حرف زد. افکار عمومی به خاطر همان یک کلمه (بزدل) به‌سمت کریمی چرخید و او طی روزهای بعد از مناظره در ورزشگاه‌های مختلف کشور تبدیل شد. همه اینها در حالی است که کی‌روش می‌توانست آن مسیج را به عادل ندهد و صبح فردا در قامت یک مالباخته «مظلوم» یکی از آن بیانیه‌های خاص خودش را صادر کند.
  بامداد در کنفرانس!
داستان حمایت از بامداد میرزایی، چهره مجهول نزدیک به تیم‌ملی هم از آن گاف‌های عجیب کی‌روش در چند ماه اخیر بود. پس از آنکه اعتراض‌ها به حضور میرزایی در کنار تیم‌ملی بالا گرفت، کی‌روش از اعتبار خودش برای دفاع از این ایجنت استفاده کرد و ضمن حمایت کلامی از او، در حرکتی باورنکردنی این فرد را همراه خودش به نشست خبری پیش از بازی دوستانه با تونس آورد! طبیعی بود که اعتراض‌ها به این رفتار غیرحرفه‌ای و ساختارشکنانه بالا بگیرد. این اتفاق دقیقا همزمان با اوج‌گیری شایعات درمورد نقش میرزایی در حضور تیم عجیب و غریب سیرالئون در تهران رخ داد. عجیب‌تر اینکه همان روزها اسنادی منتشر شد که نشان می‌داد میرزایی در روند برگزاری بازی دوستانه با الجزایر هم کارشکنی می‌کرده تا بازی را از طریق شرکت خودش برگزار کند. آن وقت درست در چنین شرایطی، کی‌روش میرزایی را به نشست خبری آورد؛ یعنی جایی که باید بهترین و بااستعدادترین بازیکنان هر کشور در کنار سرمربی بنشینند. پس از آن غائله بامداد از کنار تیم‌ملی حذف شد و جیک کی‌روش هم در نیامد.
  عجیب‌ترین مصاحبه این هفت سال
ماجرای مصاحبه غیرمنطقی و ضعیف کی‌روش در توجیه خط خوردن چند ستاره از لیست اخیر تیم‌ملی هم در راستای سقوط رفتاری این ماه‌های مرد پرتغالی قابل تحلیل است. این شاید ضعیف‌ترین مصاحبه کی‌روش طی 7سال حضورش در ایران بود؛ جایی که او نیمکت‌نشینی حسین حسینی، پیری جلال حسینی و بازی وریا غفوری در پست غیرتخصصی را عامل خط خوردن آنها قلمداد کرد؛ در حالی که تیم فعلی‌اش مملو از نیمکت‌نشین‌ها، بالای 30ساله‌ها و بازیکنانی است که به دستور خود او در پست غیرتخصصی بازی می‌کنند! عجیب‌تر اینکه کارلوس اخیرا در مصاحبه با سایت فدراسیون فوتبال گفته: «متاسفانه به‌دلیل کمبودهای لجستیکی امکان حضور 4بازیکن لیست استندبای در اردوی ترکیه فراهم نشد!» یعنی عالی است این حرف؛ برای صغیر و کبیر از آشپز و ماساژور و ده تا دستیار جا هست، اما به جلال حسینی که می‌رسد، لجستیک می‌لنگد. اصلا کاش می‌گفتید خرج حضور این 4نفر در ترکیه و آماده ماندن‌شان برای روز مبادا چقدر می‌شد تا رسانه‌ها تقبل کنند. بالاخره 10تا رسانه به کشور همسایه خبرنگار فرستادند، احتمالا خرج سفر جلال و وریا را هم می‌توانستند گردن بگیرند تا به لجستیک شما فشار نیاید!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید